מטופלי אלטרוקסין: גשו לרופא

(0)
לדרג

על רקע תלונות של מטופלים שיצאו מאיזון, משרד הבריאות מנחה את יצרנית התרופה לפרסם מודעות על שינוי בפורמולה. המטופלים צריכים להיבדק ולבצע בדיקות דם

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות מפרסם הבוקר (א') הנחיה ליצרנית התרופה אלטרוקסין, המיועדת לטיפול בתת פעילות בלוטת התריס, לפיה על החברה לפרסם מודעות בעיתונות על שינוי הפורמולה בתרופה. ועקב כך נדרש לבצע מעקב רפואי ובדיקת דם.

הפרסום מגיע על רקע תלונות של מטופלים, שדיווחו בחודשים האחרונים כי יצאו מאיזון בשל נטילת התרופה בפורמולה החדשה. משרד הבריאות מוסר כי לפי דו"ח של החברה גם בניו-זילנד ובדנמרק דווח על מקרים רבים של מטופלים שיצאו מאיזון בסמוך להחלפת הטיפול, אולם לאחר התאמת המינון עם הפורמולציה החדשה הדיווחים הללו התמעטו.

פעלו בהתאם לנהלים

משרד הבריאות מציין כי בזמן הגשת הבקשה לאישור השינוי של הפורמולציה, היצרן הגיש תוצאות של בדיקות רמות בדם שהוכיחו את תקינות התכשיר. הנחת משרד הבריאות היא כי בדומה למדינות אחרות, תוך פרק זמן לא ארוך המטופלים בתכשיר החדש יאוזנו על ידי התאמת המינון של התכשיר המשווק בארץ.

עוד נמסר בהודעת ממשרד הבריאות כי חברת פריגו, שהינה בעלת הרישום בארץ, שלחה בהתאם לנהלים, הודעה לרופאים ולרוקחים אודות השינוי בפורמולציה של התרופה בתחילת מרץ 2011. לפי ההודעה, החל מפברואר השנה משווקת בארץ פורמולציה חדשה של התכשיר, שמטרתו לשפר את יציבות התרופה. החומר הפעיל הוא אותו החומר פעיל ובאותו חוזק, אולם שונו חומרי העזר במטרה לייצב את התכשיר.

במכתב לרופאים הדגישה החברה את הצורך לעשות מעקב אחר תפקודי בלוטת התירואיד לאחר החלפת הטיפול מהתכשיר הישן לחדש. ביוני 2011 שוב הוציאה החברה מכתבים לרוקחים ולרופאים בדבר הצורך במעקב אחר תפקודי תירואיד וזאת בעקבות תלונות של מטופלים שיצאו מאיזון.

בנוסף, על פי דרישת משרד הבריאות מאוגוסט השנה הוספה מדבקה על גבי אריזת התכשיר, המציינת שיש פורמולה חדשה מפברואר 2011 ולכן נדרש מעקב רפואי הדוק - בדיקות לתפקודי התירואיד.

השבת ההורמון החסר

תת-פעילות של בלוטת התריס הינה מחלה אוטואימונית שבה הגוף מזהה כאויב חלק מסוים בתוך התא של בלוטת התריס. כתוצאה מכך המערכת החיסונית תוקפת את התאים וגורמת להרס הדרגתי של הבלוטה, ללא יכולת להתאושש. במצב זה הבלוטה מייצרת פחות הורמון T4 וכתוצאה מכך, המטבוליזם בגוף נמוך. כדורי אלטרוקסין נועדו להחזיר לגוף את ההורמון החסר. הם נלקחים פעם ביום והם למעשה הורמון סינתטי T4. כמעט ואין תופעות לוואי לתרופה, ורובן נגרמות בעקבות מינון גבוה מדי, שיבוא לידי ביטוי בתלונות של יתר פעילות, כמו דופק מואץ, תחושת חום מוגברת והזעה. תופעות כמו פריחה או גרד הן נדירות יחסית. יש אנשים שאצלם קיימת הפרעה בספיגת התרופה במערכת העיכול.

סימנים מעוררי חשד לתת-פעילות של בלוטת התריס: חילוף חומרים נמוך, הדופק יורד, מצב רוח ירוד/דיכאוני, הרגשת קור יחסית לאחרים והשמנה. אצל נשים עלולות להופיע הפרעות במחזור עד הפרעה אפשרית ביכולת להיכנס להיריון.

בואו לדבר על זה בפורום גידולי בלוטת המגן (תירואיד) ויותרת המגן (פרתירואיד).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום