טיפול פסיכולוגי דרך האינטרנט

(0)
לדרג

מחקרים רבים הוכיחו כי יעילות הטיפול הנפשי דרך האינטרנט אינה נופלת מיעילות הטיפול פנים אל פנים. זוהי בשורה חשובה לאנשים רבים, המתקשים להגיע לטיפול פרונטלי

מאת: ד"ר אירנה נתנאל ופרופ' ליאון גרינהאוס

טיפול נפשי בלי לצאת מהבית? היום זה אפשרי. השימוש באינטרנט לטיפול בהפרעות נפשיות התפתח מאוד בשנים האחרונות. בהקשר זה ניתן להזכיר ארגונים לתמיכה נפשית דרך הטלפון (למשל, ער"ן); ואתרי אינטרנט שמציעים תמיכה במצבי דיכאון ואובדנות, תמיכה נפשית לנוער ועוד. בנוסף למתן תמיכה במצבי חרום אנו עדים להתרבות של פורומים בתחום בריאות הנפש שמנהלים אנשי מקצוע, דרכם ניתן לקבל תשובות לשאלות, ייעוץ והכוונה. עם זאת, כל אלה אינם בגדר טיפול נפשי ממשי ואינם נותנים מענה למי שרוצים להיכנס לתהליך טיפולי מלא. אך טיפול כזה הוא אפשרי ויעיל כמו טיפול רגיל, ויש לכך הוכחות מחקריות.

כך לדוגמה, חוקרים הולנדים ערכו סקירה של שנים עשר מחקרים שהתמקדו בטיפול בהפרעות שונות בגישה התנהגותית-קוגניטיבית (CBT) באמצעות האינטרנט. המחקרים השוו טיפול CBT דרך האינטרנט לטיפולים פרונטליים (פנים מול פנים). המחקרים בחנו התערבות מבוססת אינטרנט בטיפול באנשים שסובלים מכאב, דיכאון או מהפרעות חרדה.

בהיותה גישה מוב?נת ושיטתית, הגישה ההתנהגותית-קוגניטיבית הועברה בקלות לפורמט וירטואלי, שכולל את המרכיבים העיקריים של טיפול: אבחון והערכה של הבעיה, הסבר פסיכו-חינוכי על הבעיה ועל הגישה הטיפולית, בניית תוכנית עבודה לפי עקרונות הגישה, יישום התוכנית הטיפולית ומעקב שמיועד למנוע הישנות של ההפרעה בעתיד.

הוכחות מחקריות

בנוסף למחקר ההולנדי שהוזכר לעיל, יש שורה של מחקרים נוספים שמדווחים על יעילות הטיפול בהפרעות נפשיות באמצעות האינטרנט. כך למשל, מחקר שבדק את יעילות הטיפול דרך האינטרנט בבעיות של שתיית אלכוהול. תוצאות המחקר מראות צמצום משמעותי בצריכת האלכוהול, שיפור באיכות החיים ויכולת לעבוד בקרב אנשים שנעזרו בטיפול דרך האינטרנט המבוסס על הפרוטוקול של טיפול CBT מסורתי.

מחקר נוסף מראה את יעילות הטיפול דרך האינטרנט בהפרעות חרדה חברתית, דיכאון וחרדה כללית. תוצאות המחקר מצביעות על יתרונות הטיפול בטווח הקצר ובטווח הארוך. המטופלים היו מרוצים מאוד מהטיפול הממוחשב בשל הנוחות והנגישות. הניסוי נערך בשבע מדינות שונות וכלל אוכלוסייה של 774 משתתפים. התוצאות הראו שבכל מדינה נצפה שיפור ניכר בסימפטומים של ההפרעות במידה דומה לטיפול פנים מול פנים.

מחקר נוסף מראה יעילות טיפול בהפרעות שינה בתוך חמישה שבועות באמצעות האינטרנט. במחקר השתתפו 118 מבוגרים שסבלו מהפרעות שינה. הם קיבלו הדרכה דרך האינטרנט לגבי היגיינת השינה, שליטה בגירויים המשפיעים על איכות השינה ועברו אימון ותרגול של טכניקות הרפיה. הטיפול נערך במשך 6 חודשים וכל התערבות כללה מפגש אינטרנטי בן 30 דקות. הממצאים מראים על שיפור משמעותי באיכות השינה וצמצום ניכר בצריכת תרופות לנדודי שינה.

מחקר אחר השווה טיפול דרך אינטרנט בהפרעת פאניקה עם או בלי אגרופוביה לטיפול קבוצתי. במחקר השתתפו 53 אנשים שקיבלו טיפול דרך האינטרנט ו-60 אנשים שהשתתפו בטיפול קבוצתי. בנוסף, נערך מעקב שישה חודשים לאחר תום הטיפול. במהלך הטיפול בשתי הקבוצות הראו המשתתפים שיפור משמעותי בצמצום הסימפטומים של ההפרעה. עם זאת, המעקב לאחר שישה חודשים מראה תוצאות טובות יותר בקבוצת האנשים שקיבלו טיפול דרך האינטרנט מאשר באנשים שקיבלו טיפול קבוצתי.

המחקר האחרון שברצוננו להזכיר בדק טיפול דרך האינטרנט במבוגרים שסובלים מדיכאון. אנשים רבים שסובלים מדיכאון מתקשים לקבל עזרה מקצועית בשל סימפטומים חזקים של דיכאון כגון פסימיות וחוסר יכולת להניע את עצמם. במקרים שבהם אדם מתקשה להגיע לטיפול, האינטרנט עשוי להציע חלופה טובה. הממצאים מראים כי טיפול CBT המבוסס על אינטרנט שניתן במשך 12 שבועות נמצא יעיל בצמצום של סימפטומים של דיכאון. המשתתפים הראו הישגים משמעותיים גם בצמצום סימפטומים של חרדה ושיפור באיכות החיים. שיפור בולט בסימפטומים דיכאוניים ניכר כבר בתום חמשת השבועות הראשונים של הטיפול.

כפי שניתן לראות, הממצאים המחקריים מספקים הוכחה ליעילות הטיפול דרך האינטרנט במגוון הפרעות. זהו טיפול משתלם מבחינת עלות-תועלת, מראה תוצאות מהירות ומשמעותיות תוך זמן קצר ויעיל מאוד במניעת ההישנות של ההפרעות.

דוגמאות מהקליניקה

פעמים רבות מלווים מטפלים בחו"ל אנשים שהתחילו טיפול פנים מול פנים בארץ, ובמסגרת עבודתם נאלצו לעבור למדינה אחרת. כך ניתן להמשיך ולקיים מפגשים דרך האינטרנט באמצעות סקייפ, שמאפשר התקשרות דרך מצלמת הווידיאו. דרך התערבות זו מאפשרת לא רק לשמור על רצף הטיפולי שהתחיל בקליניקה, אלא גם מסייעת למטופלים לעבור קשיים, לחצים ומשברים הקשורים להסתגלות למקום חדש.

לעיתים קרובות ניתן לראות דרך המצלמה דברים שלא ניתן לראות מהקליניקה. כך לדוגמה במקרה של ד', שסבלה מהפרעה טורדנית-כפייתית (OCD) המתבטאת בצורך לאגור ניירת. דרך המצלמה יכלו המטפלים לראות בדיוק עד כמה היו ביתה וחדר העבודה שלה עמוסים ערימות של ניירת. זה איפשר למטפלים לבנות תוכנית עבודה מדויקת ולעקוב אחר ההתקדמות של ד'. באמצעות מצלמת הווידיאו צפו המטפלים בביתה של ד' בעת ביצוע המטלות הטיפוליות שלה בזמן אמת, כאשר נדרש ממנה לסדר ולנקות אזורים מסוימים בביתה שהוגדרו בתוכנית הטיפולית. באמצעות דואר אלקטרוני מילאה ד' שאלונים ושלחה למטפלים דיווחים שוטפים שכללו טבלאות מעקב, כפי שמקובל לעשות בטיפול CBT מסורתי. בפגישות דרך המצלמה ניתחו המטפלים את כרטיסי המעקב. בלחיצת כפתור של סקייפ ניתן היה להתגבר על מגבלות של מרחק ומדינות מבלי לשאת בהוצאות של כרטיסי טיסה, מלון, ויזה ודרכון.

יתרונות הטיפול דרך האינטרנט

ההתערבות דרך האינטרנט מאפשרת להגיע לאוכלוסיות עם בעיות נפשיות שלא ניתן להגיע אליהן באמצעות צורות טיפול מסורתיות. עבור חלק מהחולים, טיפול דרך האינטרנט יכול להיות יעיל יותר מאשר טיפול פנים מול פנים. לדוגמה, אנשים חוששים לפנות לטיפול נפשי בגלל הסטיגמה הקשורה בהפרעה נפשית, או אמונה מעוותת שמי שפונה לאיש מקצוע בבריאות הנפש הוא חולה נפש. סיבה אחרת שבגללה אנשים אינם מגיעים לטיפול קשורה בחוסר הנכונות לדבר עם אדם זר על בעיות אישיות או בגלל מגבלות גופניות שמקשות על הניידות או בגלל מרחקים ארוכים שמקשים על הגעה. טיפול באינטרנט עשוי לתת מענה לפלחי אוכלוסייה אלה.

לעיתים קרובות נאלצים מטופלים להעביר זמן רב בהמתנה לטיפול. טיפול באינטרנט יכול לצמצם באופן משמעותי את תקופות ההמתנה, ובינתיים לאפשר לחולה פעולה קונסטרוקטיבית בעת הציפייה לקבלת עזרה בעתיד.

טיפול באמצעות האינטרנט לא רק פורץ גבולות ומרחקים, אלא גם מאפשר יישום של מטלות בזמן אמת. סוג זה של טיפול חוסך זמן למטופלים, שאינם נדרשים עוד להגיע למשרדו של המטפל על מנת לקיים פגישה.

עם זאת, לצד היתרונות הרבים של טיפול דרך האינטרנט, לגישה זו יש גם כמה חסרונות ומגבלות.

מגבלות הטיפול דרך אינטרנט

עדיין לא כל האנשים שולטים בסוג זה של תקשורת. יש מי שלא התקינו בביתם חיבור לאינטרנט או שאין ברשותם מחשב שמתאים לטיפול באינטרנט. בנוסף לכך, כיום מקובל כי הטיפול הפסיכיאטרי מתבצע לצורך מעקב והתייעצות רק לאחר פגישה פנים מול פנים. כיום, רופאים אינם נוהגים לעשות הערכה ואבחון וירטואליים. יש לקוות שהדבר יהיה מקובל בעתיד הקרוב מאוד.

כמה חוקרים מציינים כי אנשים ספקנים נוטים להעדיף טיפול פנים מול פנים. בנוסף, חוקרים מזהירים מפני שימוש בטיפול דרך האינטרנט בקרב חולים שחייבים לקיים פגישה עם מטפל פנים מול פנים. במצבים קשים כגון דיכאון חמור, האינטרנט עדיין אינו מסוגל להחליף אבחון והערכה פנים מול פנים. כמו כן, יש מצבים שבהם אין תחליף לטיפול פנים מול פנים. לדוגמה, טיפול בילדים ונוער, טיפול זוגי, טיפול בקשיים מעשיים של החיים שדורשים תמיכה, עידוד, הכוונה ויחס חם של מטפל.

ד"ר אירנה נתנאל היא פסיכותרפיסטית במרכז לטיפולים מתקדמים "מיינד קליניק".

פרופ' ליאון גרינהאוס הוא מנהל מרכז ירושלמי לבריאות הנפש, ומנהל בית החולים איתנים וכפר שאול.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום דיכאון - אבחון וטיפול
פורום פסיכולוגיה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום