וויגובי כבר כאן - זריקת ההרזיה המבטיחה מגיעה השבוע לישראל

(2)
לדרג

לאחר שנים של ציפייה, זריקת ההרזיה המבטיחה וויגובי צפויה להגיע סוף סוף לישראל. מדוע היא מוגדרת כמהפכנית, ממה צריך להיזהר וכמה עולה הזריקה?

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

זריקת ההרזיה וויגובי, שחוללה מהפכה בטיפול בהשמנה בעולם, צפויה להגיע לישראל כבר השבוע. התרופה, שפותחה על ידי חברת נובו נורדיסק הדנית, נחשבת לאחת ההתקדמויות המשמעותיות ביותר בטיפול בהשמנה בעשורים האחרונים. התרופה, שזכתה לתהודה רבה בארה"ב ובמדינות אחרות בעולם, צפויה לסייע רבות לאנשים הסובלים מעודף משקל להשיל קילוגרמים באופן יעיל ובטוח בשילוב עם שינוי אורחות חיים.

במחקרים שנערכו הוכח כי וויגובי גורמת לירידה ממוצעת של כ-15% ממשקל הגוף, ואצל כשליש מהמטופלים אף לירידה של 20% ממשקלם. התוצאות המדהימות הללו, בשילוב עם פרופיל בטיחותי גבוה ויכולת למנוע סיכונים למחלות קרדיווסקולריות, הופכות את התרופה לכלי יעיל במאבק בהשמנה ובמחלותיה הנלוות.

וויגובי – חלק מארסנל זריקות ההרזיה של נובו נורדיסק 

וויגובי היא חלק מסדרת זריקות הרזיה חדשניות שפותחו על ידי נובו נורדיסק. הזריקות מבוססות על חיקוי פעולתו של ההורמון GLP-1, המשפיע על ויסות רמות הסוכר בדם וכן על מנגנוני השובע והרעב במוח.

וויגובי. תרופת הרזיה

וויגובי. מינון תרופת ההרזיה עולה בהדרגה. צילום: שאטרסטוק 

וויגובי היא הזריקה החזקה והיעילה ביותר בסדרה זו. המנה הממוצעת שלה, 2.4 מ"ג, גבוהה מזריקות הדור הקודם כמו סקסנדה ואוזמפיק. המולקולה GLP-1 עליה מבוססת וויגובי פועלת במספר דרכים על הגוף:

ויסות רמות הסוכר – המולקולה גורמת לייצור אינסולין כאשר רמות הסוכר עולות ומונעת שחרור סוכר ממאגרים בכבד, כאשר רמותיו יורדות.

דיכוי תיאבון – משפיעה על מרכז הרעב במוח, מעצימה תחושות שובע ומפחיתה תיאבון.

האטת התרוקנות הקיבה – המולקולה גורמת לקיבה להתרוקן לאט יותר ומעצימה את תחושת השובע.

מי יכול לקבל טיפול בוויגובי?

זריקת ההרזיה וויגובי מיועדת לטיפול בהשמנה (BMI מעל 30) או בעודף משקל (BMI 27-30), במיוחד באנשים עם מחלות נלוות כמו יתר לחץ דם, טרום סוכרת, כולסטרול, כבד שומני, דום נשימה בשינה, מחלת כליות כרונית וכדומה. המינון ההתחלתי הוא 0.25 מ"ג לשבוע, ובהמשך הוא עולה בהדרגה עד למינון המקסימלי של 2.4 מ"ג. התרופה מותרת לשימוש מגיל 12.

זמינות ומחיר של וויגובי

וויגובי תגיע לבתי המרקחת בישראל השבוע, אך כרגע היא אינה כלולה בסל התרופות הממלכתי. כדי לקבל את התרופה, יש צורך במרשם פרטי מרופא משפחה או רופא מומחה בתחום הדיאטות וההרזיה. עלות המינון ההתחלתי עומדת על כ-600 שקל לחודש, ועלות המינון המלא של 2.4 מ"ג - כ-1,250 שקל לחודש. צפוי מחסור התחלתי בתרופה עקב הביקוש הרב.

משך זמן הטיפול והשפעתו

השפעת וויגובי על דיכוי התיאבון והגברת השובע מתחילה בתוך כ-24-48  שעות מנטילת המנה. כאשר מגיעים למינון המלא, השפעה זו נמשכת כשבוע ללא הפסקה. יש להמשיך בטיפול ככל שנדרשת הורדת משקל נוספת. הפסקת הטיפול עלולה לגרום לעלייה במשקל.

תופעות לוואי

תופעות הלוואי השכיחות כוללות נפיחות, בחילות, הקאות ושלשולים. שילוב התרופה עם תרופות נוספות דורש כמובן ייעוץ עם רופא מטפל. בנוסף, התרופה עלולה להביא לרמות סוכר נמוכות אצל מטופלים כאשר הטיפול אינו מבוקר. מטופלים שנוטלים אוזמפיק וחווים תופעות לוואי במינון נמוך של 1 מ"ג יחוו ככל הנראה תופעות לוואי מוגברות בנטילת וויגובי, כיוון שמדובר בחומר פעיל ברמה גבוהה יותר.

טיפול בטוח גם לחולים כרוניים

למרות שוויגובי היא תרופה חדשה יחסית, היא נחשבת בטוחה מאוד לשימוש, גם לאורך זמן וגם עבור חולים הסובלים ממחלות כרוניות. מעבר לכך, נמצא שהזריקה מפחיתה את הסיכון לשבץ מוחי והתקפי לב ב-20% אצל אנשים עם עודף משקל שסובלים ממחלות לב.

חשיבות שינוי אורחות חיים

למרות היעילות הגבוהה של זריקת וויגובי, חשוב להדגיש שהיא איננה תרופת פלא. ללא שינוי אורחות חיים, כולל הגבלת צריכת קלוריות, אימוץ תזונה בריאה וביצוע פעילות גופנית, לא ניתן יהיה להשיג ירידה משמעותית במשקל או שיפור בריאותי ממשי. מומלץ ללוות את הטיפול במעקב צמוד של דיאטן, עם המלצות לצריכת ויטמינים ומינרלים מתאימים, תזונה ופעילות גופנית מאוזנת, כדי שהירידה במשקל לא תהיה על חשבון מסת השריר.

וויגובי מול זריקות הרזיה אחרות

בהשוואה לזריקות ההרזיה סקסנדה ואוזמפיק, לוויגובי יש מספר יתרונות חשובים. היא נחשבת יעילה יותר ומייצרת ירידה ממוצעת גדולה יותר במשקל הגוף. היא אינה מיועדת בהגדרתה לטיפול בסוכרת אלא לטיפול בהשמנה ויש לה יתרונות קרדיווסקולריים במניעת סיכונים למחלות לב ושבץ.

לסיכום, הגעתה של זריקת ההרזיה וויגובי לישראל היא התקדמות משמעותית בטיפול בהשמנה ובמחלותיה הנלוות. יחד עם זאת, חשוב להבין כי התרופה איננה פתרון קסם והיא צריכה להוות חלק ממהלך כולל של שינוי אורח חיים, צמצום צריכת קלוריות, אימוץ תזונה בריאה וביצוע פעילות גופנית. מי שישתמש בה באופן מושכל ונכון, עשוי ליהנות מירידה דרמטית במשקל, משיפור ניכר בבריאותו הכללית ומהקטנת הסיכונים למחלות קשות. הטיפול בוויגובי מחייב ייעוץ רפואי ומעקב קבוע.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום