קונים אושר? כך מסייע השופינג לשיפור מצב הרוח

(0)
לדרג

בתקופה קשה זו כשמצב הרוח מדוכדך, גובר הצורך בחיפוש אחרי נחמות קטנות, גם אם רגעיות. התשובה היא פעמים רבות שופינג, שבהינף ארנק או כרטיס אשראי יכול בנקל לשנות לטובה את האווירה

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

מחקרים רבים לאורך השנים חושפים כיצד ומדוע קניות יכולות לסייע בהתמודדות עם דכדוך ומצבי רוח ירודים. הסיבות נעות משחרור הורמוני האושר ועד תחושת שייכות חברתית. רוצילם לדעת עוד על כל הטוב שבקניות ובזבוזים? קיראו את השורות הבאות, אבל רק אל תגזימו...

קניות משחררות דופמין ואנדורפינים

מחקרים הראו שבזמן קניות נרשמת עלייה ברמות הדופמין והאנדורפינים בגוף, שני הורמונים חשובים שאחראים, בין היתר, לתחושת אושר. הידעתם? כאשר אנשים צופים בתמונות של מוצרים שהם אוהבים מתרחשת עלייה חדה ברמת הדופמין במוח. גם פעולת הקנייה עצמה משחררת דופמין ואנדורפינים, מה שיוצר תחושת עונג והתרוממות רוח.

שופינג לחיזוק הערך העצמי

קניות יכולות להעניק תחושת הישג וסיפוק עצמי. השגת פריט יקר ערך או מותג נחשק עשויה לחזק את תחושת הזהות העצמית והביטחון העצמי. גם מציאת עיסקה טובה יכולה ליצור תחושת הצלחה. הסיפוק שבמציאת הפריט המושלם ממלא צורך פסיכולוגי עמוק באישוש עצמי.

לפי המחקרים, מוצרים משמשים לעיתים כ"פלסטר" עבור הערך העצמי - הם נותנים תחושה חיצונית של ביטחון עצמי, אך לא בהכרח ממלאים צורך זה באופן עמוק. עם זאת, עצם תחושת הביטחון שהמותג או הפריט היוקרתי מעניקים, גם אם היא שטחית, יכולה להיות מענגת מבחינה פסיכולוגית. לכן, על אף שלעתים הקשר בין קניות לביטחון עצמי הוא שטחי, התהליך עצמו של בחירה ורכישה של פריטים יכול לתת תחושת מסוגלות וביטחון עצמי.

שופינג כבילוי חברתי

יציאה לקניות עם חברים היא צורה נפוצה של בילוי חברתי. שיתוף האחר בחוויית הקנייה והתלהבות משותפת ממוצרים יוצרים תחושת קירבה ושייכות. גם שיחה על קניות ומוצרים היא דרך לחיזוק קשרים חברתיים. האינטראקציה החברתית תורמת אף היא להפרשת הורמוני האושר. עם כל הכבוד לקניונים, בתקופה זו קניות ברשת הפכו לחלק בלתי נפרד מחוויית השופינג וגם הן יכולות לספק צרכים חברתיים, שכן, על אף היותן חוויה אישית כביכול, מתאפשרת אינטראקציה חברתית שתורמת לתחושת שייכות ומכאן לשיפור מצב הרוח.

רשתות חברתיות מאפשרות שיתוף של קניות ומוצרים עם חברים וירטואליים. הצגת המוצרים שרכשנו בפני אחרים וקבלת תגובות חיוביות יוצרת תחושת שייכות גם במרחב האינטרנטי. כמו כן, משפיענים ברשתות חברתיות הופכים את חוויית הקנייה לאירוע חברתי שאפשר לחלוק עם אחרים. צפייה בסרטוני שיתופי פעולה עם מותגים או קריאה להגיב ולשתף קניות יוצרות תחושת שייכות לקהילה.

 תחושת שליטה ובחירה חופשית 

קניות נותנות לאדם תחושה של שליטה ובחירה חופשית. בעולם הצריכה העכשווי יש לנו אפשרות לבחור מתוך מגוון עצום של מוצרים. היכולת לבחור ולרכוש את אשר אנו חפצים מקנה תחושת עצמאות ושליטה מספקת מבחינה נפשית. המגוון, השקיפות במחירים ובתנאי המשלוח והרכישה מאפשרים לנו לקבל החלטה מודעת ובכך להקנות תחושה של שליטה עצמית – גם אם לפעמים, למען האמת, זה בדיוק להפך ואנחנו נסחפים אחרי ההיצע המרהיב.

שופינג

כדאי להגביל את התקציב לקניות ולא לחרוג ממנו כדי לשמור על איזון בריא בין הצורך הפסיכולוגי לקנות לבין מגבלות התקציב. אילוסטרציה: שאטרסטוק

לצד זה, העובדה שיש ביכולתנו לרכוש מוצרים לפי רצוננו נותנת תחושה של עצמאות וחופש פעולה. אנחנו הרי לא תלויים באישור של אף אחד (חוץ מזה של העו"ש) כדי לקנות מוצר מסוים.

מתי שופינג יכול להזיק לנו?

על אף ההשפעות החיוביות, יש לזכור שלקניות יכול להיות גם צד שלילי כאשר הקניות אינן מבוקרות עד למצב של בזבוז כספים משמעותי ואפילו התמכרות. מחקרים לא מעטים מראים שלצד שחרור ההורמונים המשמחים, קניות משחררות במוח גם חומרים שעלולים להוביל להתמכרות. בנוסף, כאשר הופכים את הקניות לפעילות קבועה ואובססיבית שאינה נשלטת, זה עלול להוביל לבזבוז כספי מוגזם ואף לחובות. מובן מאליו שכאשר פעולת הקניות אינה מבוקרת, תחושות שיפור הערך העצמי, האושר והנחת מתחלפות בתחושות של כישלון ורגשי אשם.

חשוב, אם כך, להקפיד לבדוק היטב את המחירים ולחפש מבצעים לפני רכישה. כדאי להגביל את התקציב לקניות ולא לחרוג ממנו בשום אופן על מנת לשמור על איזון בריא בין הצורך הפסיכולוגי לקנות לבין מגבלות התקציב שלנו. רק כך נוכל ליהנות מההשפעות החיוביות של קניות מבלי להזיק לעצמנו כלכלית או פסיכולוגית.

שופינג מבוקר בדרך אל האושר

לסיכום, שופינג מספק צרכים פסיכולוגיים וחברתיים עמוקים של האדם, ולכן מתקיימת השפעה חיובית על מצב הרוח. שחרור הורמוני האושר, חיזוק הערך העצמי, תחושת שייכות ובחירה חופשית - כל אלה תורמים לכך ששופינג יכול לשפר מצב רוח ירוד. בתקופה מורכבת זו, כדאי לנסות לבצע שופינג שיגרום לכם לשמחה ולשחרור, גם אם זמניים, אבל באופן מבוקר.

אתר zap.co.il ישמח לשמח אתכם ומשיק דווקא בימים אלה את happy Friday – זירה מסחרית שתעלה לאוויר מדי שבוע ביום שישי ותציע מבצעים חד פעמיים. במסגרת המבצע תוכלו ליהנות מהמוצרים המובילים ברשת במחירים מטורפים, באמצעות רכישה הוגנת, ידידותית ובטוחה. אל תפספסו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום