כיצד כשירות משפטית יכולה להשפיע על הצוואה שלכם?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כשירות משפטית היא האור הירוק לחתימה על מסמכים משפטיים משמעותיים כמו ייפוי כוח מתמשך וצוואות. ד"ר מירושניק יבגני, מומחה לגריאטריה, מסביר כיצד מבצעים הערכות קוגניטיביות ומהי משמעותן

רופא גריאטרי ,מומחה לגריאטריה
053-2952986 (מספר מקשר)

כשירות משפטית, מבחינת החוק, משמעה היכולת ליהנות מזכויות ולשאת בחובות שיש בצידן משמעות משפטית כלשהי, ועל כן, מי שאינו כשיר משפטית אינו יכול לחתום על מסמכים משמעותיים כמו צוואה, ייפוי כוח מתמשך ועוד. אי כשירות משפטית יכולה להוביל לפסילת צוואה של אדם לאחר שנקבע כי לא היה מודע ולא הבין את שחתם עליו.

ד"ר מירושניק יבגני, מומחה לרפואה פנימית וגריאטריה, מקבל מטופלים להערכה פסיכוגריאטרית כוללת, הערכה קוגניטיביות וחוות דעת משפטיות. בנושא רגיש זה שעלול בסופו של יום להגביל אדם מלקבל החלטות בעבור עצמו, הוא מסביר כיצד זה מתבצע.

סעיף 1 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע כי "כל אדם כשר לזכויות ולחובות מגמר לידתו ועד מותו". חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות הוא החוק היחיד במשפט הישראלי שקובע למעשה אילו קבוצות אוכלוסיה מוגבלות מבחינת כשרותן המשפטית באופן כללי ולא בעניין מסוים בלבד.

על בסיס חוק זה, בתנאים מסוימים, רשאי ביהמ"ש לקבוע כי אדם מסוים אינו כשיר לביצוע פעולות משפטית. במידה שיוחלט כך, ניתן למנות לאותו אדם אפוטרופוס. החוק הוא יבש ומתאר בפירוט הנדרש מה יש לעשות כאשר אדם אינו מסוגל קוגניטיבית להחליט בעבור עצמו החלטות והוא נסמך על התחום המשפטי והרפואי. אך, כאמור, מדובר בסוגיה רגישה שעלולה להגביל את צעדיו של אדם, למנוע ממנו לחתום על צוואות, ירושות או על כל מסמך משפטי או פיננסי חשוב אחר. משכך, על מנת לקבוע אם אדם הוא כשיר משפטית או שאינו כך, מתבקשת הערכתו על ידי רופא מומחה.

מה כוללת הערכת כשירות לאדם?

ד"ר מירושניק: "הערכת כשרות לקבלת החלטות כוללת מספר מרכיבים חיוניים. אנחנו פוגשים את המטופלים ובודקים ראשית האם הם יכולים להבין את המידע שאנחנו מוסרים להם. לאחר מכן נבדק האם למטופל יש את היכולת להעריך את הרלוונטיות של המידע שנמסר לו והאם הוא משתמש במידע הזה כדי לקיים תהליך קבלת החלטות הגיוני. בסופו של דבר, נבדק גם האם לאותו מטופל יש את היכולת לבטא את החלטתו.

אבחון קוגניטיבי

"יש לבצע את הערכת הכשירות המשפטית בעדינות, ברגישות ובמקצועיות גדולה, כל מקרה לגופו". אילוסטרציה: שאטרסטוק 

"כמומחה בגריאטריה אני עד למקרים רבים של דמנציה בגיל המבוגר ולבעיות קוגניטיביות כאלו ואחרות שמשפיעים בסופו של דבר על רצונו האמיתי של האדם. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי הערכה שאני נותן לבית המשפט או לכל מוסד אחר יש בה כדי לשלול מאותו אדם את היכולת להחליט בעבור עצמו ועל כן יש לבצע את המשימה הזו בעדינות, ברגישות ובמקצועיות גדולה, כל מקרה לגופו".

מתי מתבצעת הערכה של כשירות משפטית?

"לא פעם אני מתבקש לבצע הערכה או לספק חוות דעת מומחה לבית המשפט לאחר שעולה חשד כי אדם מסוים אינו כשיר משפטית ועל כן יש למנות לו אפוטרופוס או להפעיל את ייפוי הכוח המתמשך עליו חתם".

יחד עם זאת, ד"ר מירושניק מבקש להדגיש כי "חשוב שאנשים ידעו זאת, ובמיוחד מי שנמצא בגיל השלישי ושוקל לערוך צוואה או לחתום על ייפוי כוח מתמשך - ניתן לבצע את ההערכה הזו בטרם החתימה על אותו מסמך משפטי משמעותי. משמעות הדבר היא מתן אסמכתא לכך שהאדם שחתם על הצוואה שערך היה כשיר לחתום עליה. חוות הדעת הזו היא קריטית להמשך הדרך ולא פעם חוסכת סכסוכי יורשים וריבים משפחתיים ועל כן היא כל כך חשובה לביצוע במקביל לעריכת צוואה".

(צילומים: שאטרסטוק)

  • צור קשר
ד"ר מירושניק יבגני
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום