חוזרים לתפקוד בימי מלחמה: טיפול פסיכולוגי אינטגרטיבי

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הפסיכולוגית הקלינית לילה קוסקוב מסבירה בפודקאסט הבא כיצד להתמודד עם החרדה והלחץ הנפשי של תקופת המלחמה ומציגה את יתרונות הטיפול הפסיכולוגי האינטגרטיבי

פסיכולוגית ,מומחית לפסיכולוגיה חינוכית
050-8358505

"חשוב מאוד לשמור על רצף החיים והשגרה", אומרת הפסיכולוגית הקלינית לילה קוסקוב בהתייחסה לתקופת המלחמה המורכבת בישראל. בפודקאסט הבא היא מסבירה כיצד אפשר להתמודד עם החרדה והלחץ הנפשי בעקבות המלחמה.

שמירה על רצף החיים

קוסקוב מדגישה כי חשוב מאוד לשמור על השגרה ולהתחבר לרצף החיים שהיה לפני אירועי המלחמה האחרונים. ההמלצה שלה היא לנסות לחזור לשגרה ככל האפשר, לאכול כרגיל, לישון כרגיל, לטפל בילדים ולתפקד בעבודה. קוסקוב אומרת שאנחנו לעולם לא חוזרים לחלוטין למה שהיה לפני, אבל חשוב לנסות ולשמר את שגרת החיים שהכרנו עד לא מזמן.

שמירה על השגרה היא השלב הראשון שניתן ליישם בחיי היומיום על מנת להקל על תחושות שליליות ולחץ נפשי. לצד זאת, אפשר לנסות לצאת מהבית בהדרגה ולהיחשף לגירויים שקודם עוררו חרדה. תרגול חיובי גם הוא חשוב וההמלצה של קוסקוב היא לנסות לחשוב מחשבות חיוביות ומעצימות.

פנייה לטיפול נפשי בעת הצורך

קוסקוב ממליצה למי שמתקשה לתפקד לפנות לטיפול נפשי, כיוון שקיימים כלים טיפוליים מתקדמים שיכולים לסייע באופן משמעותי להורדת חרדה ולחזרה לתפקוד. היא מציינת שניתן לראות תוצאות חיוביות כבר לאחר מספר פגישות קצרות, וממליצה במיוחד על טיפול בשיטת EMDR. גם שילוב CBT - טיפול קוגניטיבי התנהגותי - בהמשך יכול לעזור. קוסקוב מדגישה כי "בתקופה זו חשוב מאוד לא לחשוש מטיפול נפשי, שכן כלי טיפול יעילים יכולים לעזור לאנשים לחזור לתפקד".

החלמה לאחר טראומה

על פי קוסקוב, לאחר חוויה טראומתית קשה אנשים יכולים להחלים ולחזור לתפקד היטב בעזרת טיפול נפשי נכון ומתאים. היא מדגישה שלעולם אין חזרה למה שהיה לפני הטראומה, אך ניתן לצאת מחוזקים מהתהליך. הטיפול כולל בתחילה החזרה לתפקוד בסיסי ולאחר מכן חשיפה הדרגתית לגירויים שעוררו חרדה בעבר. בדרך זו ניתן לעבד מחדש את החוויות הטראומתיות.

יתרונות הטיפול האינטגרטיבי

קוסקוב מסבירה כי היא עושה שימוש בגישה אינטגרטיבית המשלבת בין מגוון כלים טיפוליים בהתאמה אישית לכל מטופל. היא יכולה לשלב בין פסיכודינמיקה, גישה המתמקדת בהבנת האדם וקונפליקטים נפשיים, לבין CBT, גישה הממוקדת בהתנהגות ובמחשבות. כמו כן, היא עושה שימוש נרחב ב-EMDR, שיטה לטיפול בטראומה המבוססת על תנועות עיניים. "השילוב בין הגישות מאפשר לבנות עבור כל מטופל תכנית טיפולית ייחודית ומותאמת אישית על בסיס הצרכים והקשיים שלו. שילוב הכלים יוצר טיפול הוליסטי ויעיל יותר", היא אומרת.

לסיכום, אפשר להתמודד עם האתגרים הנפשיים העומדים בפני רבים מאיתנו בתקופה מורכבת העזרת טיפול אינטגרטיבי המשלב בין גישות טיפוליות שונות. זאת, במקביל להתאמתו של הטיפול באופן אישי לכל מטופל או מטופלת הזקוקים לסיוע נפשי.

(צילום: שאטרסטוק)

​האזינו לפודקאסט >>>

  • צור קשר
לילה קוסקוב
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום