תמיכה נפשית: מלאו שאלון וקבלו טיפול נפשי בזמן מלחמה

(0)
לדרג

חרדה, דיכאון, פוסט טראומה – הישראלים מדווחים על פגיעה בבריאות הנפשית מאז תחילת המלחמה. יוזמה חדשה של קופת החולים הגדולה במדינה מבקשת לאתר את הזקוקים לטיפול נפשי ולהעניק להם תמיכה נפשית מיידית בהתאמה אישית

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

אירועי השבת השחורה, בשבעה באוקטובר 2023, השאירו את חותמם על אזרחי ישראל. אחרי ההלם הראשוני שהגיע מיד לאחר מתקפת החמאס האכזרית החלו להתברר מימדי האסון, והפרטים הקשים מנשוא, התמונות שזעזעו רבים מאיתנו, ריסקו את תחושת הביטחון והובילו לחרדה מתמשכת ולטראומה בקרב האוכלוסיה.

כמעט שלושה חודשים חלפו מאז נפתחה החזית נגד ישראל, והשפעות המלחמה הקשה ניכרות היטב: עלייה חדה בסובלים מחרדה ודיכאון, הטראומה הובילה לפוסט טראומה, הישראלים סובלים מהפרעות שינה וצורכים כמויות של כדורי הרגעה וזקוקים לתמיכה נפשית מיידית.

אין המדובר רק במי שחוו את הזוועות באופן ישיר, במשפחות הנרצחים והחטופים או במפונים והעקורים מבתיהם, מדרום ומצפון, הזקוקים כולם לטיפול נפשי ורגשי, אלא שהחרדה והדיכאון נוגעים כמעט בכל אחד ואחת מאיתנו, בוודאי במי שמקורביו הם חיילים הנלחמים בעזה וסכנת חיים מרחפת מעל ראשיהם.

תמיכה נפשית בזמן מלחמה

ואכן, בשירותי בריאות כללית, קופת החולים הגדולה במדינה, מציינים כי "מתחילת הלחימה אנו עדים לעלייה בביקוש לשירותים בתחום בריאות הנפש כמו גם בצריכת תרופות הרגעה". מנכ"ל ה"כללית", אלי כהן, הודיע בשבוע שעבר כי "בשל האתגר הלאומי הכרוך בהערכה של היקף התחלואה בתחום זה, אנו מובילים מהלך יזום על מנת לגבש תמונת מצב לגבי מטופלינו ולספק להם מענה". היוזמה היא למעשה מערכת שאלונים דיגיטליים, מותאמים אישית, להערכה ראשונית ומהירה של מצב רגשי ונפשי ולמתן טיפול מיידי במקרה הצורך.

כאמור, אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה שבאה בעקבותיה מלווים בעלייה משמעותית במצבי פוסט טראומה, חרדה ודיכאון. "כללית", כארגון הבריאות הגדול בישראל, משיקה לראשונה בישראל מערכת שאלונים דיגיטליים מאובטחת שמטרתה לזהות תסמינים ומצוקות נפשיות לצורך הפניה ומתן מענה מותאם ומדויק - במקרה הצורך. המטרה: לאתר ולזהות במהירות את הצרכים בשטח ולהעניק למשיבים על השאלון כלים להתמודדות עם התסמינים על ידי מתן פתרונות טיפולים.

מעל 30% מהנפגעים יפתחו פוסט טראומה

בהודעה לעיתונות שפרסמה "כללית", ציין עוד המנכ"ל אלי כהן: "מיפוי מצב החוסן יאפשר לנו לקבל תמונה מדויקת לגבי הצורך בטיפול רגשי או נפשי ברמה הפרטנית על מנת שנוכל להציע מענה מותאם אישית. המשימה הלאומית בתחום בריאות הנפש היא מאתגרת לנוכח ההערכה של המועצה הלאומית לפוסט טראומה כי למעלה מ-30% מהנפגעים במעגל הראשון והשני באירועי המלחמה יפתחו פוסט טראומה, ברמה כזו אחרת. מטרתנו הינה מיפוי ומתן פתרונות מהירים ומותאמים למי שזקוק לכך".

טיפול נפשי דיגיטלי

השאלונים המדוברים יישלחו לאוכלוסיות יעד באמצעות מסרונים בשלוש שפות (עברית, ערבית ורוסית). הפנייה תעשה בצורה מדורגת לאוכלוסיות, מעל גיל 18, שהוגדרו ונבחרו מראש. בשלב הראשון המסרונים ישלחו לתושבים מיישובי העוטף והדרום שפונו מבתיהם, בשלב השני למפונים מיישובי הצפון ולאחר מכן למעגלים רחבים יותר.

טראומה בעקבות המלחמה

המסרונים ישלחו לתושבים מיישובי העוטף והדרום שפונו מבתיהם, בשלב השני למפונים מיישובי הצפון ולאחר מכן למעגלים רחבים יותר. צילום: שאטרסטוק

השאלונים מתמקדים בנושאים הנוגעים לתחומי הטראומה, החרדה והדיכאון. המערכת מבררת את סוגי החשיפה לאירועי המלחמה, לאתגרים בשל פינוי מהבית, ולרמת התמיכה הזמינה למשיבים. לאחר מילוי השאלונים צוותי "כללית" יוכלו להציע טיפולים ופתרונות מותאמים לצרכים שיעלו: כלים לעזרה עצמית, פניה למרפאת און-ליין, שיחות עם מומחים בקו חם, פניות יזומות על ידי רופאי משפחה, פסיכיאטרים, פסיכולוגים ועוד.

פרופ' רן בליצר, סמנכ"ל וראש חטיבת החדשנות ב"כללית", מסביר את הרציונל ביוזמה לזיהוי הזקוקים ומתן תמיכה נפשית: "אתגרי המלחמה חייבו אותנו להאיץ תהליכים כדי לתת מענה למציאות החדשה שנוצרה, לתת מענה יוזם ומונע גם בבריאות הנפש בהיקף נרחב על ידי מערכת דיגיטלית מתקדמת. זיהוי מוקדם יכול, גם בבריאות הנפש, למנוע סיבוכים והחמרה במצב, שהוא, לפחות בחלקו, בר מניעה".

מיפוי וזיהוי במטרה לתת טיפול נפשי מדויק

"מתחילת המלחמה אנו רואים עלייה של כ-21% בצריכת תרופות הרגעה ועלייה בפניות לסיוע ולתמיכה נפשית", מעיד ד"ר ירדן לוינסקי, יועץ פסיכיאטריה בחטיבת הקהילה בשירותי בריאות כללית. "האתגר המרכזי שלנו הוא לדייק את המענה למטופלים, אשר פוזרו ברחבי הארץ ומקבלים מענה מגופים שונים. עלינו לקבל תמונת מצב מדויקת בנושא החוסן הנפשי על מנת למפות את הצרכים לטווח הקצר והארוך כדי להעניק טיפול ראוי ומדויק למטופלינו".

שאלוני הערכת החוסן מבוססים על שאלוני PHQ8, GAD7, PCL5 שהינם שאלונים מתוקפים ומקובלים בכל העולם להערכת מצבים נפשיים ועברו התאמה לצרכים בארץ על ידי פסיכולוגים ופסיכיאטרים ממערך בריאות הנפש של הקופה. השאלונים הוטמעו במערכת חדשה המשמשת לתהליכי שיח וקבלת היזון חוזר מהמטופלים בזמן אמת.

מתחם חדש לטיפול בפוסט טראומה

במקביל וביוזמה נוספת של ה"כללית", נחנך בסוף השבוע (ה') מרכז חדש ומתקדם לטיפול בטראומה וטיפול נפשי במצבי משבר. מדובר במתחם של המרכז לבריאות הנפש  גהה הנושא את השם ״אולימפיה", שיענה גם הוא על הגידול בפניות לטיפול נפשי על רקע השפעות המלחמה, בדגש על טיפול בפוסט טראומה.

"הציבור חווה טלטלה משמעותית ומתמשכת בשל האירועים הקשים", מסביר פרופ' גיל זלצמן, מנהל המרכז לבריאות הנפש גהה. "אנו עדים למספר רב של נפגעים המתחלקים למספר מעגלי חשיפה ונזק שעברם הצורך במענה טיפולי מהיר הוא חיוני".

לדברי פרופ' זלצמן, "ניסיון מאירועים אחרים מלמד כי רוב הנחשפים יתאוששו מתסמיני תגובת הדחק החריפה, אך חלקם ימשיכו לתוך תסמונת פוסט טראומטית ארוכת שנים וכרונית שאותה ניתן למנוע באמצעות התערבות מהירה ומקצועית אותה נעניק במרכז החדש".

המרכז לטראומה ולמשבר "אולימפיה" כולל  צוותים רב-מקצועיים של פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מטפלות בהבעה ויצירה ומרפאות בעיסוק. אלה יעניקו מענה במגוון שיטות טיפול ממוקדות טראומה בהם, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול קבוצתי ממוקד טראומה, טיפולים המשלבים טכנולוגיות מתקדמות כמו נוירופידבק, מציאות מדומה ועוד. במרכז תינתן קדימות למפונים מיישובי העוטף והצפון ומי שנחשפו לטראומה קשה.

במרכז ארבע מרפאות שכל אחת מתמחה בתחומה:

מרפאת "אופק" לטיפול בפוסט טראומה: אבחון המצב הייחודי של הפונים שנחשפו לאירוע טראומטי. צוות המרפאה יעניק טיפולים פרטניים, משפחתיים וקבוצתיים בשיטות חדשניות.

יחידה לטיפול יום לטראומה מורכבת "אלומה": מענה לנפגעות טראומה מורכבת. המרפאה מתמחה בטיפול במי שנחשפו לפגיעה מינית ממושכת. אצל חלק, אירועי ה-7 באוקטובר  מעוררים טראומות מיניות ישנות. במרפאה יוענק טיפול רב מקצועי מקיף.

מרפאה להתערבות במצבי משבר: אבחון ראשוני, ובמקרים המתאימים לכך יבוצעו התערבויות קצרות וממוקדות המאפשרות חיזוק החוסן ויציאה מהמצב המשברי.

יחידה לטיפול בהפרעות חרדה: מתמחה בטיפולים התנהגותיים-קוגניטיביים, שהם בעלי יעילות גבוהה במצבי דחק ופוסט טראומה שונים. היחידה מעניקה טיפולים קבוצתיים ופרטניים.

מרכז טראומה ומשבר ממוקם במתחם דיסקרטי ונעים, מחוץ לכותלי בית החולים גהה , בבניין משרדים סמוך -מתחם אולימפיה. הפנייה למרכז היא עם הפניה של רופאי משפחה ומקבלים בו לטיפול נפשי את חברי כל קופות החולים.

תמונה ראשית - צילום: maximpolak/ שאטרסטוק

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום