הקשר בין גוף לנפש בימי מלחמה – איך מתמודדים עם חרדות?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ויקטוריה פייגון, העוסקת ברפואה הוליסטית, מסבירה כיצד מתבטאים בגוף מתחים נפשיים, על יעילות הטיפול ההוליסטי ומה אפשר לעשות כדי להקל על המתח ולדאוג לאיזון נפשי וגופני בעתות מלחמה

מומחית רפואה משלימה
055-3194088

"חרבות ברזל היא אחת המלחמות הקשות שידענו כעם וכמדינה, ובאופן טבעי היא גורמת לרובנו לחוות לחץ נפשי וחרדה", מסבירה ויקטוריה פייגון, העוסקת ברפואה הוליסטית. "לעתים קרובות, המצב הנפשי משפיע באופן ישיר גם על מצבנו הפיזי.

סטרס וחרדה הם הגורמים העיקריים למגוון רחב של כאבים ומחלות, אומרת פייגון ומסבירה בשורות הבאות כיצד לחיות בצורה בריאה לצד החרדה.

"ההשפעה", היא אומרת, "מתחילה במערכת העצבים. בזמן סטרס, חרדה ופחד, מופעל מנגנון fff - fight, flight or freeze – 'הילחם, ברח או קפא'. המערכת הסימפטטית מפרישה יותר הורמונים כמו אדרנלין וקורטיזול וזה עלול להוביל לתגובות פיזיולוגיות כמו עליית דופק, הפרעות בלחץ הדם, יובש בפה, הפרעות קוגניטיביות, היחלשות של המערכת החיסונית והתכווצות שרירים שלאורך זמן גורמת לדלקות ברקמות שונות ולנזקים בטווח הארוך.

"דוגמאות אופייניות לסטרס כוללות קשיי נשימה בשל לחץ באזור הלב, כיווץ כרוני של שרירי השכמות והצוואר כשריון הגנה, מה שגורר כאבי גב כרוניים, פריצות דיסק בעמוד השדרה עקב כיווץ, עומס יתר על שרירי הגב ועוד".

איך טיפול הוליסטי יכול לעזור למצבי סטרס?

"רופאים רבים מדגישים כיום את חשיבות הטיפול ההוליסטי באדם במצבי לחץ מתמשכים. זהו טיפול המתייחס הן למצבו הגופני והן למצבו הנפשי, תוך התמקדות בקשר ביניהם. מרכיב מרכזי בטיפול כזה הוא מגע פיזי מרגיע, החל משיחה ומרחב מכיל, דרך טיפול ממוקד בכאבים בטכניקות שונות וכלה בשחרור.

"מחקרים הוכיחו כי מגע אנושי חם ותומך הוא צורך אנושי בסיסי, החל מרגע הלידה. תינוקות שזוכים למגע פיזי רב יותר מפתחים בהמשך חסינות טובה יותר למחלות ויכולת טובה יותר להתמודד עם לחצים. לכן", אומרת פייגון, "הכלי הראשון של המטפל ההוליסטי הוא בעצם הקשבה כדי להבין ולהרגיש איפה, כיצד וכמה לגעת. באמצעות מגע ממוקד מאתר המטפל נקודות לחץ בגוף המטופל, ובהתאם הוא מעסה אותן על מנת לשחרר מתח שרירי כרוני, במקביל להענקת תחושה כללית של חום אנושי ותמיכה.

"מרכיב נוסף הוא הכוונת נשימות, הן כטכניקת הרפיה והן כדי 'לכוון מחדש' את קצב הלב והדופק שהואץ עקב החרדה. שילוב של נשימות עמוקות יחד עם מגע מרגיע הוא פתרון יעיל ביותר להורדת רמות לחץ וחרדה גבוהות".

אילו עוד מרכיבים יש לטיפול ההוליסטי?

"ניתנות גם תמציות באך לפי הצורך לתמיכה בתהליך. הן עוזרות באיזון מערכת העצבים ובהרגעה. למשל, למי שסובל מחרדה יינתנו תמציות המכילות רכיבים ממשפחת הפחדים, על מנת לאזן את החרדה העודפת.

פייגון מדגישה כי "אחד העקרונות החשובים של הטיפול ההוליסטי הוא הימנעות משיפוט או ביקורת כלפי המטופל. המטרה היא פשוט להיות שם עבורו, לאפשר לו לזרום עם רגשותיו במקום בטוח ותומך, וכך מערכת העצבים שלו תתאזן מעצמה בהדרגה".

כמה זמן נמשך התהליך הטיפולי?

"זאת שאלה מורכבת מאוד, שכן כל מקרה הוא שונה וייחודי ותלוי בפרמטרים רבים. יש שיסתפקו בשניים-שלושה טיפולים, בעוד אחרים יזדקקו לליווי ארוך טווח של חודשים ואף שנים. גם תוכן הטיפול משתנה בין מקרה למקרה. שני אנשים יכולים לחלוק כאב זהה לכאורה, למשל כאב גב תחתון, אך מקורו ומהותו עשויים להיות שונים לחלוטין ומכאן שגם הטיפול הנדרש יהא שונה. דוגמה אופיינית היא כאבי גב הנובעים מתנוחה לא נכונה בעבודת משרד אצל אחד, ואילו אצל אחר הם תוצאה של כיווץ כרוני והגנתי של שרירי הגב בשל מתח נפשי מתמשך. הטיפול בכל אחד מהמקרים יהיה שונה בתכלית".

איך להתמודד עם חרדה באופן עצמאי?

"התמודדות עם חרדה בימים אלה אינה דבר פשוט. המידע הרב ולעתים המבלבל שאנו חשופים אליו מדי יום בתקשורת וברשתות החברתיות עלול להגביר תחושות של חרדה וחוסר אונים. עם זאת, יש דרכים רבות שבהן ניתן לנהל מעין 'תזונה רגשית' בריאה גם בימים אלה על מנת לשמור על שלוות הנפש.

יציאה למרחב

"כדאי לצאת מהבית ולנשום אוויר צח. אין צורך לטוס הרחק - סתם ישיבה על ספסל בגינה או בפארק השכונתי יכולה לעזור". צילום: שאטרסטוק

"ראשית, חשוב להבין שהתנתקות מוחלטת ממציאות המלחמה אינה אפשרית וגם אינה רצויה. יש להמשיך ולהתעדכן בנעשה, תוך הקפדה שלא לאבד עצמנו בזרם האינסופי של עדכונים, ידיעות ופרשנויות. כשם שאנו הולכים לישון בלילה ומקדישים זמן למנוחה, כך עלינו לקצוב לעצמנו זמן איכות עם עצמנו גם במהלך היום - האזנה למוזיקה מרגיעה, טבילה באמבטיה חמה, יציאה להליכה מרעננת – אלו הן רק חלק מהדרכים בהן ניתן לטעון מחדש את המצברים הפנימיים ולהפיג מתחים.

"בנוסף, כדאי לצאת מהבית ולנשום אוויר צח. אין צורך לטוס הרחק - סתם ישיבה על ספסל בגינה או בפארק השכונתי יכולה לעזור. גינון טיפולי וטיפוח צמחי בית יכולים גם הם לתרום לתחושת רוגע. זאת לצד אוזן קשבת של חבר טוב או פשוט חיבוק.

"כמו כן, חשוב ביותר לדאוג לתזונה נכונה ומאוזנת - ארוחה חמה ומזינה, כוס תה מרגיעה, עוגה טעימה - כל אלה יכולים לסייע בהרגשה שאנו דואגים לעצמנו ונותנים לגוף ולנפש את מה שהם צריכים כדי להמשיך ולתפקד".

ויקטורה פייגון מסכמת: "בסופו של דבר, שמירה על עצמנו, גופנו ונפשנו היא המפתח. עלינו לזכור שאנו בני אדם, לא מכונות, ויש גבול לרמות המתח שביכולתנו לשאת. דאגה לטעינת הסוללות מפעם לפעם היא הכרחית על מנת שנוכל להמשיך ולתפקד ביעילות גם בתקופה מאתגרת זו".

שורה תחתונה: תקופות לחץ ממושכות, כדוגמת זמן מלחמה, מחייבות גישה טיפולית הוליסטית, המשלבת טיפול גופני יחד עם תמיכה נפשית ורגשית.

(צילום: שאטרסטוק)

  • צור קשר
ויקטוריה פייגון רפואה הוליסטית טבעית
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום