התקפי חרדה – הסיבה היא לא תמיד שלילית

(0)
לדרג
תוכן מקודם

התקפי חרדה הם תופעה מוכרת מאוד במציאות המלחיצה של חיינו. הנוירולוגית ד"ר ליאורה רוזן מסבירה כי התקפי חרדה אינם בהכרח תגובה למצבים שליליים ושלעתים קרובות הם יכולים להתרחש כתגובה לאירועים חיוביים ומרגשים. האזינו לפודקאסט

רופאה נוירולוגית ,מומחית לנוירולוגיה
077-2307067 (מספר מקשר)

"התקף חרדה הוא התפרצות פתאומית של חרדה עזה, המלווה לעתים בתחושת איום או פחד קיומי, אף כאשר אין סיבה גלויה או איום בפועל", מסבירה ד"ר ליאורה רוזן, מומחית לנוירולוגיה. "התקפים אלה יכולים להתרחש בפתאומיות ולהיות מאוד מבלבלים לאדם החווה אותם. במהלך התקף חרדה יכולים להופיע תסמינים גופניים כמו דפיקות לב מוגברות, זיעה, רעד, הרגשת חנק, תחושת אבדון וחוסר שליטה. אף על פי שההתקפים בדרך כלל קצרים בזמנם, השפעתם עשויה להשאיר את האדם במצב של עייפות, הלם ועם חשש מהתקפים נוספים בעתיד".

ד"ר רוזן מסבירה כי התקפי חרדה אינם בהכרח תגובה למצבים שליליים או לאיומים בחיינו וכי לעתים קרובות הם יכולים להתרחש כתגובה לאירועים חיוביים ומרגשים בחיינו. "אירועים גדולים כמו עבודה חדשה, הכנות לחתונה או קניית דירה בהחלט עלולים להביא להתקפי חרדה. הסיבה היא ששינויים גדולים בחיים, על אף שהם מרגשים וחיוביים, מביאים איתם גם לחצים, אחריות גדולה ובעיקר התמודדות עם הלא נודע. לכן, התמודדות עם אתגרים חיוביים יכולה להפעיל לחץ ולהביא להתקפי חרדה מלווים באותם תסמינים כמו התקפים אשר נובעים מלחץ שלילי".

האם כל אחד יכול לסבול מהתקף חרדה?

"התקף חרדה הוא מצב שיכול לקרות לכל אחד. לפי הסטטיסטיקה, נשים סובלות יותר מהתקפי חרדה אך גברים מקבלים את ההתקפים בצורה קשה יותר והתופעות הן עוצמתיות יותר".

מהו הטיפול?

"למרבה המזל, בימינו יש דרכים רבות ומגוונות להתמודד עם התקפים אלה ולשלוט בהם. בראש ובראשונה, הטיפול התרופתי מציע פתרון המאפשר לטשטש, להקל או אף למנוע את ההתקפים. למשל, להתקף שמלווה בתחושת מועקה גדולה יש טיפול תרופתי מצוין - תרופה להורדת לחץ דם, תרופה שהיא לא פסיכיאטרית. תרופות אלו, שמטרתן העיקרית היא הרגעה ושליטה בתגובות הגוף החריפות, ניתנות לאחר הערכה רפואית מדויקת. לצד הטיפול התרופתי, יש גם גישות של אלטרנטיביות המתמקדות ברווחת הגוף והנפש ומלמדות טכניקות של נשימות והרגעה עצמית. טכניקות מהיוגה והמיינדפולנס, לדוגמה, מציעות כלים להתמודדות מיידית עם התקף כזה ובמקביל עוזרות לפתח מודעות למצב הנפשי ולשלוט בו בצורה טובה יותר".

(צילומים: שאטרסטוק) 

לפודקאסט המלא >>>> 

  • צור קשר
ד"ר רוזן ליאורה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום