"באנו לכאן כדי ללמוד לאהוב" - ראיון חג מיוחד עם ד"ר נאדר בוטו

(0)
לדרג

הקרדיולוג שפיתח את שיטת הרפואה האינטגרטיבית המאחדת מסביר מהי הדרך אל האושר, מהי בריאות רוחנית ואיך כל זה קשור לנתינה ואהבה

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • בריאות נפשית מתחילה עם חיפוש הייעוד שלנו בחיים.
  • רפואה מונעת מצריכה מצב של רווחה מלאה - גופנית, נפשית, חברתית ורוחנית.
  • בריאות רוחנית מתחילה בשפע רוחני שאנו מייצרים ומקבלים, שראשיתו נתינה לאחר.
    _________________________________________

לקראת החגים, פנינו אל ד"ר נאדר בוטו, קרדיולוג בכיר ומי שפיתח את שיטת הרפואה האינטגרטיבית המאחדת, בשאלה שמעסיקה רבים מאיתנו בתקופה זו: מה באמת גורם לנו אושר ואיך ניתן להשיג אותו על אף מתחים בינאישיים או משפחתיים שעולים פעמים רבות על פני השטח בתקופת החגים, או לחלופין כאשר אנו חווים עצב או בדידות?

ד"ר נאדר בודו

ד"ר נאדר בוטו. צילום: אביטל אבבי אברג'יל 

"הסיבה למתח, סבל ועצבות", חורץ ד"ר נאדר, "היא שרבים מאיתנו לא מגדירים לעצמם את המטרות והייעוד שלהם. לדוגמה: דמייני אדם שאבדה דרכו במדבר. הוא מסתכל לכל עבר ואינו יודע למצוא את דרכו החוצה. החששות מתחילים להתגבר: הוא אינו יודע מהי הסכנה הבאה, האם ימצא מים או מזון, האם בסביבתו חיות טרף או נחשים העלולים להרוג אותו? במצב כזה, האינסטינקטים של ההישרדות וההגנה העצמית מובילים. האדם נכנס למצב של לחצים רבים, והסיבה לכך היא כיוון שלא הגדיר לעצמו מטרה. למה בכלל נכנס לאותו מדבר? איזו דרך הוא רצה ללכת? מהו הייעוד שלו שם?

"עכשיו דמייני אותה סיטואציה, את אותו מדבר אך עם שינוי קטן - במדבר הזה יש שביל. ברגע שאני רואה שיש שביל, אני יודע שהוא מוביל אותי למקום מסוים. פתאום מצב הרוח שלי משתנה לחלוטין. אני מתחיל ליהנות מהדרך, מהחן והיופי של המדבר. אני מבין שאני כאן זמנית, ולכן אחפש ליהנות מכל רגע ומכל חוויה, כי אני יודע שבשעת הצורך אוכל להמשיך ללכת בשביל המוביל למקום הבטוח".

השביל הזה, לדברי ד"ר נאדר, מייצג את הכיוון בחיינו. "השביל מרמז ששאלתי שאלות מהותיות: למה באתי לעולם? זו השאלה הראשונה שאני שואל את האנשים הבאים אלי לטיפול. רוב האנשים, 99% מהם, לא יודעים לתת את התשובה. האחד אומר, 'באתי לחיות', השני אומר 'באתי להוליד ילדים', השלישי אומר 'באתי להצליח ולהרוויח כסף' והרביעי אומר 'באתי לבנות מעמד חברתי'"".

התשובות הללו, אומר ד"ר נאדר, מעידות על האופן בו החברה מגדירה הצלחה. לפי אמות המידה חברתיות הרווחות כיום, אדם נחשב למצליח אם הוא הצליח להשיג הרבה דברים. ככל שהוא עשיר יותר, ככל שמעמדו החברתי גבוה יותר, כך החברה רואה אותו כמצליח יותר. "למעשה, אין קשר בין כל זה ובין אושר אמיתי, מאחר שהאושר אינו תוצאה של קבלת דבר לעצמנו. כל מה שאנחנו מקבלים לעצמנו יוצר רק הנאה זמנית וחולפת".

תוכל לתת עוד דוגמאות להנאות חולפות?

"אדם שאוכל במסעדה למשל, הוא נהנה כל כך מהארוחה אבל עוד לפני שהוא יוצא מהמסעדה הוא כבר מרגיש מלא וכבד ואומר לעצמו, 'אוף כמה אכלתי'. ההנאה שלו נגמרת. או מישהו שקנה אוטו חדש, נהנה ושמח, אבל ביום השני שרטו לו את האוטו והלכה ההנאה. דוגמה אחרת היא של אדם שחשב שאם יבנה בית גדול הוא יהיה מאושר מהבית. הוא מסיים לבנות את הבית את הבית ואז הוא שואל, 'נו, מה עכשיו?'".

אז מהו, אם כן, סודו של האושר לאורך זמן?

"כאשר אנו נותנים או עוזרים לאחר, אנו חווים את התחושה המיוחדת של אושר ושמחת הנתינה. זו לא תחושה הנובעת מהתמקדות במה שנקבל בתמורה, אלא פשוט מהעובדה והידיעה שנתנו. לדוגמה, האם זכרתם את הרגע שבו הצעתם למישהו את מקומכם באוטובוס? או סיטואציה שבה אתם מוצאים חתול אבוד ברחוב. אתם מחליטים להביא אותו הביתה, להאכיל אותו ולטפל בו עד שתמצאו לו בית חם או תשיבו אותו לבעליו. הפעולה הזו מבוצעת ללא מטרה לתמריץ או תגמול, אלא מתוך אהבה אמיצה ליצור החי. בשתי הדוגמאות, האושר האמיתי נובע מהיכולת להיות בשירות לאחרים, בין אם מדובר בילד, זקן או בעל חיים, ולהציע אהבה ללא תנאי.

"אני מזמין כל אדם לשאול את עצמו: מה הם הרגעים שבהם חווית את שמחת הנתינה? אילו פעולות, גדולות כקטנות, הביאו לך את התחושה העילאית הזו? "התובנה שהאושר שלנו אינו מבוסס על מה שסיפקנו לעצמנו, אלא על מה שנתנו לאחרים, היא מהותית להבנת החיים. כשאנו פועלים מתוך אהבה אמיצה, אנו מגלים את התרחבות התודעה המובילה לאושר אמיתי".

"אהבה היא זרם של אנרגיה"

"האושר", אומר ד"ר נאדר, "הוא לא רגש, באותה מידה כך גם האהבה. אני מגדיר אהבה כזרם של אנרגיה העשויה מפוטונים וירטואליים שזורמים מאיתנו החוצה. הם וירטואליים במהותם אך פיזיקליים בהשפעתם. ההשפעה של האהבה על מי שמקבל אותה דומה לפוטו-אלקטריק אפקט - כאשר קרני השמש פוגעות בחומרים מסוימים וגורמות להם לשחרר אלקטרונים, כך אנחנו, במצבים מסוימים, משדרים אהבה בצורת שטף של פוטונים.

"כשהיא מתקבלת. היא משפיעה על האנשים הנאהבים בצורה כזאת שנוצר אצלם חשמל בגוף שמתורגם לאנרגיה של שמחה בגוף. בדיוק כמו האפקט שבו קרני השמש פוגעות בחומרים מסוימים וגורמות להם לשחרר אלקטרונים, כך אנו מייצרים חשמל מ'פוטוני האהבה', אשר מזינה אותנו בכוח וזורמת בנו באופן שמעניק לנו תחושת ביטחון קיומי והנאה. הזרמים האלקטרומגנטיים המופקים מהאהבה הם המפתח להבנת החשיבות המרכזית שלה בחיינו, והיא, בסופו של דבר, המקור האמתי לאושרנו".

אז מה זה בנאדם מאושר?

"אדם מאושר הוא אדם שנותן אהבה לאחרים. ככל שאני צובר יותר דברים שמאפשרים לי להיות יותר יעיל לאחרים, כך רמת האושר שלי עולה. האושר שלי מתחיל כשיש לי מה לתת באהבה לאחרים ובמה לשרת דרך דברים שצברתי, רכשתי ולמדתי. זה מרחיב את התודעה שלי, והתרחבות התודעה מעניקה לי תחושה של רווחה".

כיצד אתה מגדיר תחושת רווחה?

"אפשר להגדיר רווחה כמצב שבו האדם מרגיש שהוא מסוגל להגשים את שאיפותיו בחיים עם תחושות של אהבה, אושר ושחרור. אם נחזור להגדרת 'בריאות', כפי שהוגדרה על ידי ארגון הבריאות העולמי: בריאות היא מצב של רווחה מלאה - גופנית, נפשית, חברתית – ואני מוסיף גם רוחנית  ולא רק היעדר מחלה. ככל שאדם במצב של רווחה גבוהה יותר, כך הבריאות שלו טובה יותר. כרופא קרדיולוג, זה מחבר אותי לעולם הנפש והרוח. אם אנו מתייחסים להגדרה זו של בריאות, אנו מבינים שחובה עלינו להתייחס לנפש ולנשמה כחלק מהבריאות שלנו".

ד"ר נאדר מדגיש כי "כל בר דעת באינטואיציה יודע שאנחנו לא מכונה ביולוגית, אלה ישות רוחנית שמקנה חיים וחיוניות לגוף הפיזי, ומקנה תודעה ומודעות לנפש. אנחנו מהויות גדולות יותר מכלל האטומים והמולקולות המרכיבים אותנו. אנו בעצם נשמות שהגיעו לעולם הזה במטרה לעשות השתלמות, כדי להתקדם ולהתפתח ולהתקרב צעד אחד נוסף בכיוון האור האלוהי".

אז מה התשובה הנכונה לשאלה למה נולדו?

"אנו נולדנו כדי לעבור השתלמות – להתקרב לשלם. המשמעות של השתלמות היא שבאנו לכאן כדי ללמוד לאהוב, והאושר הוא הסימן שלנו שאנחנו הולכים בכיוון הנכון. המעניין הוא שגם הסבל חשוב בתהליך ההשתלמות. הוא בא להגיד לנו שמאחר וציפינו לספק את האגו שלנו, מרגע שזה לא התממש, התאכזבנו והתחלנו לסבול.

"אנשים מצפים לאהבה, לכסף, לילדים, למעמד חברתי, להערכה בעבודה וכו'. כל הציפיות האלו מובילות למלכודת: במקום להשתמש בהן ככלי שמטרתו ללמוד אהבה, אנו הופכים את ההישגים הללו למטרה. בפועל, המטרה האמיתית היא להגדיר את עצמנו ואת ייעודנו. ברגע שאדם מבין שהוא ישות רוחנית המיועדת להשתלמות רוחנית, כל שנותר לו זה למצוא את עצמו ואת ייעודו".

ואיך עושים את זה?

"התהליך פשוט. לגילוי הייעוד האישי שלך, עלייך לכתוב שתי שורות מפורשות. מעל השורה הראשונה לכתוב 'אושר' ומעל השנייה 'סבל'. לאחר מכן, למלא את שתי הרשימות האלו בהתאם. הדברים שגורמים לך אושר הם חלק מהייעוד ובאים להגיד לאדם - אתה הולך בכיוון הנכון, תמשיך הלאה! כל הדברים שגורמים לך לסבל מסמנים שסטית מהיעוד או התמקדת באגו והיו לך ציפיות שלא התממשו. כל מה ששאפת לעצמך ולא התממש זה הוא הדבר שאתה צריך ללמוד לתת אותו לאחרים. כל מה שלא מצוין באחת הרשימות, לא קשור לייעודך האישי ולכן אינו רלוונטי בתהליך ההשתלמות שלך".

אושר

"שאלו את עצמכם מה גורם לכם אושר ומה סבל?". צילום: אילוסטרציה 

אבל רוב האנשים פשוט חיים, עובדים כי צריך לפרנס ולא בעבודת החלומות שלהם?

"נכון, אבל הם סובלים. הם פוחדים. יש להם הגדרה עצמית נמוכה".

אבל לפעמים הייעוד שלהם לא משלם את החשבונות, או לא מספיק.

"כשבנאדם במלוא הייעוד שלו, הוא מאושר, ואם הוא הגיע לאושר, אז כל השאר הופך להיות משני. אנחנו הולכים לאיבוד בדרך והופכים את הכלים שאמורים לכוון אותנו לאושר למטרות. פתאום המטרה היא לעבוד ולהרוויח כסף ולהבטיח את המשפחה שלי. זו לא מטרה! זה כלי. המטרה האמיתית היא לפעול מתוך אהבה ולעשות מה שאני אוהב. כך אהיה מאושר ומשוחרר".

ואם הדבר שהכי גורם לי אושר לא יאפשר לי לכלכל את משפחתי?

"זה יהיה בגלל שלא פיתחת מספיק את המושגים של הכלה, הודיה והערכה, סבלנות, להט לעשות את הדברים וחמלה. ברגע שאני מפתח את הערכים האלה אני עניו, אני לא צריך יותר כלום. יש אנשים שהגיעו לדרגות גבוהות של עושר, עזבו הכל והלכו לאיזה מנזר בטיבט, ואנחנו תוהים למה ואיך. אנחנו כל הזמן בריצה אחרי דבר שאינו קיים. ברגע שאני רודף אחרי דבר מסוים, יצרתי חוסר, וברגע שיצרתי חוסר אני מושך לעצמי חוסר. כשאני בהודיה ובהערכה, יצרתי שפע בתוך הנשמה שלי. אני רואה מסביבי שפע ואני מושך לעצמי שפע. אני לא מונע על ידי המחשבה מה יקרה אם לא יהיה לי מספיק כסף לשלם את המשכנתא".

איך משיגים שפע רוחני?

"במשנה בפרקי אבות נאמר: אֵיזֶהוּ עָשִׁיר – הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ. המשמעות: העשיר האמיתי הוא לא בהכרח זה שצבר רכוש רב, אלא האדם המרוצה והשמח במה שיש לו באמת, ושמתייחס לכל דבר כמתנה מהשם. עליו לא להשוות את עצמו לאחרים ולא להתאבל על מה שאין לו. כשאנו מסתפקים במה שיש לנו ומודעים לברכה המסתתרת בכל פרט קטן, אנו מייצרים בעצם שפע פנימי. כן, ישנו חוק בטבע: דומה מושך דומה. כאשר אני יוצר תחושת שפע, השפע מושך אליו שפע מכל פינה. אם אני מרגיש לעתים קרובות חוסר, פחד או דאגה לגבי העתיד, אני לא חי בהווה וברגע הזה. אכן, ההווה הוא הרגע היקר ביותר בחיים, אנחנו חווים את החיים רק בהווה, החיים מתרחשים כאן ועכשיו, לא בעבר ולא בעתיד.

"רבים מתקשים לחיות את הרגע הנוכחי. חלקם מגיעים לגיל הזהב ומגלים שהם פספסו את החוויות האמתיות. הם חיכו שיגיע הזמן הנכון ליהנות, אך כאשר הזמן הזה מגיע, הם נתקלים בבעיות בריאות או קשיים אחרים. ישנם אנשים המצטרפים למעמד המיליונרים, אך אינם יודעים איך להשתמש ברווחיהם".

כיצד לדעתך צריך לקדם את ההבנה הזאת?

"צריך להכניס את המודעות הזו לאנשים צעירים, שילמדו לא לחכות עד שישיגו את כל המטרות שלהם ורק אז יתחילו להיות מאושרים, אלא לחנך אותם ליהנות מהרגע עצמו, שההווה זה החיים, שהרגע הזה שאני מדבר איתך הוא הכי יפה בחיים שלי. ואם אני חי כל רגע בצורה הזו, אז אני חי את החיים במלואם. אנחנו כל הזמן מתלוננים שאין לנו זמן לעצמנו, אבל כשיש לנו קצת זמן לבד, אנחנו מפספסים אותו על מחשבות אחרות ולא מנצלים את הזמן".

איך אדם יכול להבין אם הוא מגשים את הייעוד האמיתי שלו?

"הייעוד שלך נמצא מול הפנים שלך. כל מה שגורם לך אושר מסמן לך שאת במקום הנכון, תמשיכי. כל מה שעושה לך סבל, זה מה שדוחף אותך לעשות שינוי. הסבל משום כך יותר חשוב מהאושר עבור תהליך ההתפתחות האישית. כשבנאדם מגדיר לעצמו מטרות, הוא צריך להבין מה הן באמת השאיפות האמיתיות שלו".

ד"ר נאדר מספר על עצמו בהקשר הזה: "אני לא חיפשתי להתפרסם כקרדיולוג, אפילו לא חיפשתי לכתוב ספרים, זה יצא ספונטנית. היום אם תשאלי אותי מהי המטרה שלך בחיים? לאן אתה רץ? אגיד לך שאני לא רץ לשום מקום. אני נהנה מהכאן ועכשיו. יש פתגם ערבי שאומר 'תעשה להיום כאילו אתה מת מחר, ותעשה למחר כאילו אתה חי לנצח'. אם אני יודע שזה היום האחרון שלי, אני אתנהג יפה, אני אחבק את כולם, אני אודה לכולם".

אז איך היית מסכם את הקשר בין בריאות לרווחה ברמה המעשית?

"אפשר לסכם שהבריאות היא לא רק היעדר של מחלה, אלא היא מצב של רווחה פיזית, נפשית וחברתית, כפי שהגדיר ארגון הבריאות העולמי. יש צורך להוסיף את המימד הרוחני כדי להקנות לחיים משמעות יותר עמוקה מאשר רק כמכונה ביולוגית. האדם הוא ישות רוחנית שבאה לעשות השתלמות במישור הגשמי.

"הקשיים, המכשולים והבעיות הם גירויים כדי לעשות שינויים, להתקדם ולהתפתח. הסבל הוא סימן לבורות שלא הבנו מהי המטרה האמתית לשמה באנו לחיים. האהבה היא הדרך הטובה ביותר שמאפשרת לנו ליישם את השאיפות האישיות ולהשיג אושר. לכן, אושר הוא רק סימן שאנחנו הולכים נכון, בכיוון הנכון. המטרה הסופית היא לחזור למקור, לאור האלוהי".

___________________

זרקור על מומחה

ד"ר נאדר בוטו הוא  קרדיולוג בהכשרתו וחוקר בהווייתו, ומי שפיתח וייסד את שיטת הרפואה האינטגרטיבית המאחדת. כקרדיולוג עבד כמצנתר בכיר במרכז הרפואי רבין ( בילינסון) במשך 30 שנה, זאת במקביל להרחבת לימודיו ומחקריו האישיים בתחומים הוליסטיים רבים כגון חקר התודעה, פיזיקה (ופיזיקה קוונטית בפרט), מתמטיקה, כימיה, שמאניזם ועוד, תוך שהוא מגבש גישת רפואה חדשנית, אינטגרטיבית ומאחדת. כיום הוא מטפל עם מוניטין בינלאומי, הוגה שיטות אבחון וטיפול טבעיות, חוקר ומפרסם ספרים ומחקרים מדעיים, כמו גם מכשיר מטפלים מוסמכים בשיטתו, במכללה שיסד בהרצליה.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום