זן הקורונה החדש – האתגר הבא של בריאות הציבור?

(0)
לדרג

בשבועות האחרונים זוהתה עלייה במספר הנדבקים בזנים חדשים של נגיף הקורונה, במיוחד זן ה-EG.5 וזן ה-BA.2.86. האם הקורונה מרימה שוב את ראשה ויש סיבה לחשש?

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • שני זני קורונה חדשים מעוררים דאגה בקרב ארגוני הבריאות ברחבי העולם, זן ה-5 שנקרא גם אריס וזן ה-BA.2.86.
  • נכון לעכשיו, זן האריס סומן על ידי ארגון הבריאות העולמי כזן למעקב מאחר שהוא בעל יכולת התפשטות גבוהה והגיע כבר ליותר מ-50 מדינות ברחבי העולם.
  • זן BA.2.86 – "פירולה" - שהתגלה בימים האחרונים הוא בעל מוטציות שונות ולכן עוד קשה לקבוע את תכונותיו מבחינת מהירות הדבקה וחומרת המחלה.
    ____________________________________________

קורונה אוגוסט 2023

זן קורונה חדש מעורר דאגה ברחבי העולם עקב העובדה שהוא בעל יותר מ-30 מוטציות, זן ה- BA.2.86 המכונה גם ״פירולה״, הוא תת וריאנט של זני קורונה מוקדמים, לכן קיים החשש שהוא יותר עמיד בפני החיסונים העכשוויים.

נראה כי הזן מתפשט במהירות יחסית וכי מיום ליום נרשמים יותר ויותר מקרים שבהם מזוהה ה-BA.2.86, בבריטניה, ארה״ב, דנמרק ואפילו ישראל, שבה זוהה לפחות מקרה ראשון אחד שהתגלה בבית החולים איכילוב. אולם, בשל מדיניות הקורונה הנוכחית קשה לנטר את התפשטות הזנים, מאחר שמרבית החולים לא מדווחים למשרד הבריאות.

יתרה מכך, עקב מספר המוטציות שהזן עבר, הוא שונה מאוד מהווריאנטים שלמדנו להכיר, ונכון לעכשיו יש מעט מאוד מידע עליו ולא ברור האם הוא גורם למחלה חמורה. התקווה היא שגם אם אנשים יידבקו מחדש בזן, הזיכרון החיסוני יאפשר למערכת החיסון להתמודד עם הנגיף.

קורונה הזן החדש - זן האריס (EG.5)

זן ה- BA.2.86 אינו הזן היחיד שמעורר הדים בקיץ האחרון, למעשה זן ה-EG.5 סומן על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) כזן למעקב. על פי דו״ח שפורסם על ידי הארגון ב-9 באוגוסט 2023, 51 מדינות מדווחות על מעל 7,000 מקרי הידבקות בוריאנט EG.5, כאשר השכיחות הגבוהה ביותר של הנדבקים דווחה בסין עם מעל 30% מהמקרים, ארה״ב עם 18.4% מהמקרים וכן גם בקוריאה, יפן, קנדה ואוסטרליה. שכיחות המקרים הכפילה את עצמה בחודשי יוני-יולי ועלתה מ-7.6% מקרים עולמיים בחודש יוני, ל-17.4% מקרים בסוף יולי. בישראל דווחו לפחות 18 מקרים של זן האריס.

הנגיף EG.5 הוא תת וריאנט של זן האומיקרון (XBB), נחשב מידבק יותר וככל הנראה עמיד בפני חיסונים שניתנו לזן האומיקרון ואף בפני הידבקות בעבר. אולם, ארגון בריאות העולמי אישר כי אינו גורם למחלה קשה.

קורונה חדשה - תסמינים

התסמינים של הווריאנט EG.5 מאוד דומים לתסמינים המוכרים של זני הקורונה האחרים וכוללים: חום, שיעול, עייפות, כאבי ראש ושרירים, בדומה לצינון או שפעת.

הנחיות קורונה - המלצות רפואיות לשלב החדש

משרד הבריאות אינו מגיב בחומרה להתפשטות הזנים החדשים ומסר בתגובתו כי "נכון להיום, אין שינוי במדיניות משרד הבריאות בנוגע לקורונה. המשרד עוקב כל העת אחרי מגמות התחלואה ווריאנטים של הקורונה, ונכון לרגע זה ניכרת בישראל עלייה מתונה במספר המאושפזים במצב קל, כאשר מספר החולים הקשים נותר יציב ונמוך".

תסמינים

התסמינים של זני הקורונה החדשים דומים לאלה של הקודמים. חום, שיעול, גודש באף, עייפות, כאבי ראש ושרירים. צילום: שאטרסטוק

עוד ביקשו לציין במשרד הבריאות כי מוקדם לקבוע מי ממספר תת וריאנטים של זן האומיקרון הוא זה שאחראי על התחלואה בישראל ואף בעולם. יש להזכיר כי נכון לעכשיו אין חובה לבצע בדיקות קורונה במקרה שמזהים תסמינים, ועל בדיקות ביתיות חיוביות אין צורך לדווח למשרד הבריאות. לכן, כאמור, קשה לבצע מעקב מדויק של מצב הקורונה בישראל.

משרד הבריאות מזכיר כי על חולה עם תסמינים מומלץ לשמור על בידוד על מנת למנוע הדבקה של אחרים. ההמלצה העיקרית היא להתחסן כנגד קורונה, במיוחד מי שנמצאים בקבוצת סיכון. המשרד נערך למתן חיסונים ייעודיים כנגד תת הזנים החדשים של זן האומיקרון (XBB) בחורף הקרוב, לאחר שחברות התרופות מודרנה ופייזר הודיעו על עדכון לחיסוני הבוסטר שייתנו מענה גם לזן EG.5.

נתוני קורונה עדכניים בישראל נכון לשבוע האחרון

מתוך 3,295 נבדקים, כ-20.6% נמצאו חיוביים לקורונה. מספר החולים שנמצאים במצב קשה עומד על 29, כאשר 835 נחשבים חולים פעילים ו-169 מהם נמצאים בבתי חולים.

שאלות ותשובות:

האם הזן החדש של הקורונה הוא מסוכן יותר מהזנים הקודמים?

נכון לעכשיו, זן האריס (EG.5) אינו נחשב למסוכן יותר מזנים קודמים, ולמעשה אינו גורם למחלה חמורה. ביחס לזן החדש יותר, BA.2.86, עוד קשה לקבוע.

מה הם התסמינים הראשוניים של הקורונה החדשה?

התסמינים של תת הוריאנטים של האומיקרון אינם שונים מהתסמינים שאנו מכירים, הדומים לאלה של צינון ושפעת וכוללים: חום, שיעול, גודש באף, עייפות, כאבי ראש ושרירים.

איך הזן החדש של הקורונה השפיע על המגבלות וההנחיות הבריאותיות?

נכון לעכשיו, משרד הבריאות הודיע כי אין שינוי במדיניות משרד הבריאות בנוגע לקורונה.

האם יש חיסון יעיל נגד הזן החדש של הקורונה?

חברות התרופות פייזר ומודרנה הודיעו על עדכון חיסוני הבוסטר בהתאם לזני האומיקרון (XBB) החדשים, ומשרד הבריאות עדכן גם הוא כי הוא נערך למתן חיסונים בחורף הקרוב.

האם בדיקות הקורונה הביתיות יעילות גם נגד הזן החדש?

בדיקות הקורונה הביתיות יעילות בזיהוי כל זני הקורונה מאחר שהן עובדות על פי זיהוי נוכחות של אנטיגנים, מבנים חלבוניים שמעוררים את התגובה החיסונית של מערכת החיסון בגוף. רוב בדיקות האנטיגנים לזיהוי קורונה מאתרות את חלבון N שנמצא אצל נגיף הקורונה בשפע, לכן קל לאתר אותו.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום