פרופ' חגי לוין: "המהפכה המשפטית פוגעת בתוחלת החיים בישראל"

(0)
לדרג

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור סבור כי הרפורמה המשפטית צפויה להוריד את תוחלת החיים בישראל ושכבר עכשיו היא מזיקה לבריאות הציבור. ראיון מיוחד

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, הוא דמות מפתח בתנועת המחאה של רופאים נגד המהפכה המשפטית - "החלוקים הלבנים". פרופ' לוין לקח חלק בכתיבת מאמר שהתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת הרפואי הבינלאומי The Lancet, במסגרתו נטען, בין היתר, כי המהפכה המשפטית צפויה לפגוע בבריאות הציבור ולהוריד את תוחלת החיים במדינה. מדובר באמירה שנשמעת הרבה לאחרונה מפיהם של גורמי רפואה בכירים.

בשורות הבאות מסביר פרופ' לוין (בתמונה הראשית, צילום: איתמר שאול) מדוע ההפיכה המשטרית, לדבריו, צפויה לפגוע לנו בבריאות וגם מזהיר: רופאים רבים צפויים לעזוב בקרוב את ישראל.

כיצד הליכי החקיקה של הממשלה עלולים לפגוע בבריאות הציבור בישראל?

"הטענה הרחבה שדיברנו עליה במסגרת המאמר היא שהשיטה המשטרית שהממשלה מבקשת להחיל, ובין היתר ביטול עילת הסבירות, פוגעת בבריאות הציבור במגוון דרכים", אומר פרופ' לוין. "חשוב להבין שכאשר הממשלה לא מתחשבת בבריאות הציבור בעת קבלת ההחלטות שלה היא פוגעת באופן מהותי בציבור הישראלי".

פרופ' לוין, המייצג את דעותיהם של בכירים רבים במערכת הבריאות, מציג את העמדה לפיה ביטול עילת הסבירות ישלול את סמכותו של בג"ץ לבטל החלטות ממשלה שפוגעות באופן ישיר בבריאות הציבור.

מחאה

הפגנות אזרחים נגד מהלכי החקיקה בישראל. 20203. צילום: שאטרסטוק

דוגמה המופיעה במאמר היא המקרה של שר האוצר משה כחלון משנת 2018, שסירב להשוות את המס שמוטל על סיגריות למס הנמוך יחסית של הטבק לגלגול, מה שגרם לעלייה משמעותית ברכישות  טבק לגלגול.ארגוני המאבק בעישון לא ויתרו והגישו אז עתירה לבג"ץ, שביטל את החלטתו של כחלון וקבע כי מס זהה יוטל על הטבק לגלגול.

"בזכות אותה עתירה, בריאות הציבור השתפרה", מציין פרופ' לוין. "הביקורת השיפוטית היא אפקט מצנן שמכריח את השרים להתחשב בשיקולים שונים, ביניהם השיקול הבריאותי. חשוב לזכור כי גם ככה בישראל אין חוק המעגן את זכויות הבריאות, כמו למשל, הזכות לנשום אוויר נקי, לשתות מים נקיים ולאכול אוכל שלא מזיק לבריאות, וזה אחד המנגנונים  החשובים לשמירה על בריאות הציבור".

פרט לעילת הסבירות, מה עוד ברפורמה המשפטית עלול להזיק לבריאות הציבור?

"קודם כל, שר המשפטים יריב לוין הודיע ב-4 בינואר על מהפכה משפטית המכילה מרכיבים שונים. הפוליטיקאים שמקדמים את הרפורמה אומרים בפה מלא שעילת הסבירות היא רק יריית הפתיחה של השינויים. יש ספרות עשירה המוכיחה את הקשר בין האיזונים בין הרשויות לבין דמוקרטיזציה של תהליכים וההשפעה החיוביות של אלה על בריאות הציבור, לעומת פגיעה בדמוקרטיה הפוגעת בבריאות הציבור. במחקרים אלה נמצא קשר מובהק בין פגיעה בדמוקרטיה לבין תוחלת חיים נמוכה, תמותת תינוקות והחמרות בריאותיות.

"מה שאני אומר בשורה התחתונה", מסביר לוין, "זה שכאשר האיזונים והבלמים בין הרשויות נפגעים בישראל, יש צפי לפגיעה בתוחלת החיים על סמך מחקרים קיימים. זה בדיוק כמו שכאשר מבטלים את המס על משקאות ממותקים מצפים לעלייה בהשמנה ובסוכרת".

האם כבר היום קיימת פגיעה באזרחים?

"צריך להסתכל על זה ברמה הרחבה. כולנו מרגישים שיש שסע עמוק מבחינה חברתית,  גם תומכי הרפורמה וגם מתנגדיה. תחושת אי הוודאות הזו גורמת למתח נפשי, לקשיים בשינה, לקשיים בתפקוד, לעלייה בהתמכרויות, לעלייה באלימות ולעוד תופעות המשפיעות על בריאות האזרחים.

"בנוסף, הממשלה במקביל להפיכה עושה צעדים קונקרטיים שפוגעים בבריאות. היו הבטחות שלא קוימו לגבי תקציב הבריאות שנשחק בצורה משמעותית, וזה אומר פגיעה בשירותי הבריאות במיוחד בפריפריה, צפיפות בבתי חולים שגורמת לתמותה ועוד. המהפכה עסוקה במהפכה ודוחה דברים חשובים באמת".

אילו עוד נושאים מוזנחים?

"למשל, תחום העישון שאני עוסק בו – כבר כמה חודשים לא דאגו למנות אדם אחד שיטפל בנושא, למרות ש-8,000 ישראלים מתים מעישון בשנה. הגשנו מתווה מפורט למשרד הבריאות, שעבדנו עליו קשה מאוד אך משרד הבריאות אפילו לא השיב מה הוא מתכוון לעשות איתו. גם ועדה שהוקמה בנושא הסיגריות האלקטרוניות, בגלל מותו של מידן קלר ז"ל, לא פרסמה את מסקנותיה ולא עשתה דבר. הממשלה הזו לא מתפקדת ופוגעת בבריאות הציבור והדברים הללו לצערי ילוו אותנו עוד שנים קדימה כי הנזקים הם ארוכי טווח".

יש דברים נוספים שהממשלה מתכננת לעשות שיפגעו בבריאות הציבור?

"בוודאי,  למשל הדרת נשים. לא רק שזו פרקטיקה פסולה מבחינה מוסרית, היא גם פוגעת בבריאות - אישה ששולחים אותה לשבת מאחורה באוטובוס, או רופאה שלא נותנים לה לדבר בכנס, בריאותה נפגעת – זה מעלה את הסיכון להתקפי לב, ללחץ דם גבוה ועוד. בממשלה הזו יש גורמים שדוגלים בהדרת נשים, אפליה, גזענות ועוד. הם גם היו רוצים למנוע טיפולים רפואיים מלהט"בים בנושאים מסוימים. תופעות אלו מחלחלות ופוגעות כבר עכשיו בבריאות".

פרופ' לוין מבקש להדגיש כי "הגורמים שמקדמים את הרפורמה יש גם כוונה לפגוע במקצועיות הרפואית". לדבריו, "יש תכנית של פורום קהלת לבטל את המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית שמפקחת על ההתמחויות הרפואיות. עצם המקצועיות והמומחיות מאיימת עליהם, הם רוצים שכל הכוח יהיה אצל הפוליטיקאים. הם רוצים להשתיק כל עמדה מקצועית רפואית.

"קהלת, פורום שממומן על ידי מיליארדרים אמריקאים, רוצה להחליש את אנשי מערכת הבריאות הישראלית.

"בנוסף, במשרד הבריאות מקדמים חוק שיבטל הכשרה אקדמאית מלאה למקצועות כמו קלינאות תקשורת וריפוי בעיסוק, מה שיגרום לאדם שאינו בעל הכשרה מקצועית אמיתית להעניק טיפול לאנשים, דבר מסוכן מאוד".

הממשלה מקבלת החלטות בלתי סבירות באופן קיצוני, אומר לוין, והמשמעות היא כאמור, נזק מיידי וארך טווח בתחום בריאות הציבור. חשש נוסף שהוא מעלה נוגע לנושא האפליה, "שכבר באה לידי ביטוי בממשלה הנוכחית. יכולים להגיע למצב שבו ידרשו מאנשי רפואה לתת עדיפות בטיפול ליהודים על פני ערבים, לסטרייטים על פני להט"בים ומי יודע מה עוד".

האם יש רופאים שמתכננים לעזוב את ישראל?

"בהחלט כן, ולא מדובר באיומים או בניסיון להשפיע, אלא שאלו הן אמירות אותנטיות לחלוטין. הרופאים הישראלים מבוקשים בכל העולם ותמיד אחוז מסוים מהם נשאר לעבוד בחו"ל. עם התנאים הכלכליים שהולכים ומידרדרים, ההסכם הקיבוצי של שכר הרופאים שלא מקודם ומערכת בריאות שנמצאת במצוקה, עכשיו באה גם ההפיכה המשטרית שגורמת לרופאות ולרופאים רבים לחשוב שהם לא יכולים לגדל את הילדים שלהם בארץ.

"מי שיש לו ערכים ליברליים וחופשיים, רופא שמאמין שצרך לתת רפואה שוויונית לכולם, שוקל לעזוב את ישראל. כאשר אנחנו רואים תופעות של יחס מועדף לפוליטיקאים או רבנים שמגיעים לבית החולים, זה מרתיח – הם לא טובים יותר מאף אזרח אחר וזה לא צריך להתקיים במערכת תקינה. הרופאים נתקלים הרבה בתופעות האלו, אז חלקם מחפש חלופות בחו"ל ופשוט עוזב".

ואכן, עם ביטול עילת הסבירות אלפי רופאים הצטרפו לקבוצות ווטסאפ של רילוקיישן, קבוצות שמעניקות טיפים כיצד להוציא רשיון לעסוק ברפואה במדינות רבות סביב העולם. בנוסף, רופאים ישראלים שנמצאים בהשתלמויות בחו"ל מאריכים את שהותם ולא חוזרים לישראל. "אולי יש להם תקווה שהמצב ישתפר בעתיד ואולי הם יחזרו בעתיד", אומר פרופ' לוין, "אך זו בעיה אסטרטגית של מערכת הבריאות בישראל. גם בתחום המחקר, שותפי מחקר מכל העולם חושבים פעמיים היום לפני שהם משתפים פעולה עם חוקר ישראלי".

האם בבתי החולים קיימת מתיחות בין אנשים שתומכים במהפכה לאלה שמתנגדים לה?

"מאוד משתדלים לשמור את זה מחוץ למוסדות הרפואיים, ובאמת תמיד הרפואה היתה מעוז יחידי שלא מתעסק בנושאים פוליטיים ומדיניים, אבל עכשיו אנחנו נמצאים בתקופה של שבר שלא היה כדוגמתו. רופאים תומכי הרפורמה מפיצים על החברים שלהם שקרים, הם אומרים כי תומכי הרפורמה מסרבים לתת טיפול לאדם דתי או לתומך רפורמה, שזה שקר מוחלט! אז כן, יש יותר מתח, יש אנשים שעבדו יחד וכרגע קשה להם לדבר. זה עדיין בשוליים אבל זה כן קורה. ערוץ 14 תורם המון לליבוי העוינות".

האם המעורבות של הרופאים בפוליטיקה בכלל מקובלת?

"חשוב לזכור שאנחנו נאבקים לטפל בכל אדם. תומכי הרפורמה אומרים שאנו, 'החלוקים הלבנים', מכניסים פוליטיקה כי אנחנו יוצאים להפגנות,  אבל זו תופעה היסטורית מקובלת לגמרי כי לרופאים יש תפקיד חברתי, הם חייבים להילחם על עקרונות דמוקרטיים, נגד גזענות, נגד הומופוביה ונגד כל אפליה באשר היא".

פרופ' לוין מבקש לציין בסוף דבריו: "ההסתדרות הרפואית הגישה השבוע עתירה לבית המשפט העליון נגד ביטול לגבי עילת הסבירות, בטענה שהיא פוגעת בבריאות הציבור. חשוב לציין שכ-90% מהרופאים תומכים בעתירה הזו. אנחנו חוששים מהצעדים שהממשלה הזו תנקוט כנגד בריאות הציבור. ההפיכה המשטרית היא דורסנית והרופאים והרופאות בישראל פשוט לא יאפשרו לה לעבור".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום