אבנים בכליות – מה הם התסמינים וכיצד מטפלים

(6)
לדרג

כאבים בגב, דם בשתן, בחילות והקאות - אלה הם רק חלק מהתסמינים של אבנים בכליות. על התופעה המכאיבה, כיצד מזהים ומהו הטיפול, בכתבה הבאה

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • אבנים בכליות, הנקראות גם אבנית כלייתית, נפרוליתיאזיס או אורוליתיאזיס, הן אבנים ממינרלים ומלחים שנוצרות בכליות.
  • האבנים עלולות להיווצר בגלל מספר סיבות, כגון: משקל עודף, מחלות, שימוש בתוספי מזון ותרופות ועוד.
  • אבנים בכליות יכולות לשהות בגופנו זמן רב מבלי שנדע על כך, במיוחד כשהן קטנות ויכולות להיפלט מגופנו בשתן. כשהן מתחילות לגדול ולהתקבע, הן ילוו בתסמינים כמו דם בשתן, כאב בצד, בחילות, הקאות ועוד.
    _____________________________________

אבנים בכליות הנקראות גם אבנית כלייתית, נפרוליתיאזיס או אורוליתיאזיס, הן אבנים שנוצרות ממינרלים ומלחים בכליות. האבנים עלולות להיווצר בעקבות מספר סיבות: משקל עודף, מחלות, צריכת תוספי מזון ותרופות ועוד. הן יכולות להשפיע על כל האיברים בדרכי השתן, החל מהכליות ועד לשלפוחית השתן.

אבנים בכליות עלולות להכאיב מאוד, אך כל עוד תזהו אותן בזמן, הן לרוב לא יגרמו לנזק קבוע. גילוי מוקדם הוא חיובי גם מבחינת הטיפול, שעשוי להסתכם בתרופות נגד כאבים ושתיית כמות גדולה של מים בלבד. מנגד, במקרים של גילוי מאוחר, ייתכן שתצטרכו לעבור ניתוח להוצאתן בשל סיבוכים שגרמו.

אבנים בכליות - תסמינים

אבנים בכליות יכולות לשהות בגופנו זמן רב לפני שנשים לב שהן בכלל שם, כי הן לא תמיד מלוות בתופעות לוואי, במיוחד כשהן קטנות ויכולות להיפלט מגופנו בשתן. כשהן מתחילות לגדול ולהתקבע, הן ילוו בתסמינים הבאים:

  • כאבים בגב התחתון או בצד הגוף.
  • בחילות והקאות.
  • דם בשתן.
  • כאב בעת מתן שתן.
  • חוסר יכולת להטיל שתן.
  • שלפוחית רגיזה.
  • חום או צמרמורת.
  • ריח רע מהשתן.

ניתוח אבנים בכליות

ישנם שלושה הליכים ניתוחיים עיקריים בעזרתם ניתן להסיר אבנים בכליות:

אורטרוסקופיה - כדי לבצע הליך זה, מכשיר קטן הנקרא אורטרוסקופ (ureteroscope) מוחדר דרך שלפוחית השתן לשופכן. מכשיר זה מזהה את האבנים בכליות ומפרק אותן באמצעות לייזר.

ליטוטריפסי (lithotripsy) של גלי הלם - בהליך זה, גלי ההלם מפרקים את האבנים ולאחר מכן קל מאוד להוציא אותן מהגוף.

כריתת נפרוליטוטומיה מלעורית -  כאשר לא ניתן לטפל באבנים בכליות על ידי ההליכים האחרים, בין אם בגלל שיש יותר מדי אבנים או כי האבנים גדולות מדי או בשל מיקומן הבעייתי, משתמשים בהליך של כריתת נפרוליטוטומיה מלעורית. בהליך זה, צינור מוחדר ישירות לתוך הכליה דרך חתך קטן בגב. לאחר מכן, האבנים מפורקות בליווי אולטרסאונד ונשאבות החוצה.

אבחון אבנים בכליות

אבנים "שקטות" בכליות, כאלו שאינן גורמות לתסמינים, עלולות להתגלות בעת ביצוע בדיקת רנטגן שגרתית, או כאשר הן גורמות לכאבים ומתגלות בבדיקה יזומה. כאשר לאדם יש דם בשתן (המטוריה) או כאבי בטן או כאבי צד פתאומיים, בדיקות כמו אולטרסאונד או סריקת CT יכולות לזהות אבנים בכליות. בבדיקות אלו ניתן לבדוק את גודל האבן ואת מיקומה.

ממה נגרמות אבנים בכליות?

אבנים בכליות נוצרות כאשר השתן שלנו מכיל כמות גדולה של חומרים יוצרי גבישים, שהנוזלים בשתן אינם יכולים לדלל, כגון סידן, אוקסלט וחומצת שתן. בשתן עצמו עשויים להיות חסרים חומרים שחסרונם יוצר סביבה אידיאלית להיווצרות אבנים בכליות.

סוגי אבנים בכליות

הכרת סוג האבן בכליה תעזור לרופא למצוא את הסיבה להופעתה ואף יכולה לתת רמזים שיסייעו להפחית את הסיכון לאבנים בכליות.

אבני סידן-אוקסלאט - רוב אבני הכליות הן אבני סידן, המבוססת על סידן ואוקסלאט. אוקסלאט הוא חומר המיוצר מדי יום על ידי הכבד, אך הוא נספג בגופנו גם ממזונות שאנחנו צורכים. פירות וירקות מסוימים, כמו גם אגוזים ושוקולד, מכילים אוקסלט ברמה גבוהה.

גורמים תזונתיים, מינונים גבוהים של ויטמין D, ניתוח מעקף מעיים והפרעות מטבוליות, עלולים גם הם להגביר את ריכוז הסידן או האוקסלט בשתן, ובכך לגרום להיווצרות אבנים בכליות. סוג זה של אבן נפוץ יותר במצבים מטבוליים, ביניהם חמצת מטבולית. אבנים אלו עלולות להיווצר גם בשל נטילת תרופות מסוימות המשמשות לטיפול במיגרנות.

אבני סטרוביט - אבני סטרוביט (Struvite) נחשבות לנדירות יחסית, אך נפוצות יותר בקרב נשים. הן נוצרות בתגובה לזיהום בדרכי השתן, יכולות לגדול במהירות ולרוב הן ילוו בתסמינים.

אבני חומצת שתן - אבני חומצת שתן (uric acid) יכולות להיווצר אצל אנשים שמאבדים יותר מדי נוזלים בגלל שלשולים כרוניים או חוסר ספיגה. הן יכולות להיווצר אצל אנשים הצורכים תזונה עשירה בחלבון, חולי סוכרת או בסובלים מתסמונת מטבולית.

אבני ציסטין - אבנים אלו נוצרות אצל אנשים עם הפרעה תורשתית הנקראת ציסטינוריה הגורמת לכליות להפריש כמות מוגברת של חומצת אמינו.

תרופות

נטילת תרופות מסוימות עלולה לגרום לאבנים בכליות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

גורמי סיכון להיווצרות אבנים בכליות

גורמים המגבירים את הסיכון להיווצרות אבנים בכליות כוללים:

היסטוריה משפחתית או אישית – אם מישהו מהמשפחה הגרעינית שלכם סבל מאבנים בכליות, יש סיכוי מסוים שייווצרו גם אצלכם אבנים בכליות. בנוסף, אם כבר סבלתם בעבר מאבנים בכליות, יש סבירות שתתפתח בגופכם אבן נוספת.

התייבשות – התייבשות עלולה להגביר את הסיכון להיווצרות אבנים בכליות. אנשים שחיים באקלים חם ויבש ואלה שמזיעים הרבה עשויים להיות בסיכון גבוה יותר מאחרים.

דיאטות מסוימות -  אכילת תזונה עשירה בחלבון, נתרן (מלח) וסוכר עשויה להגביר את הסיכון לחלק מהסוגים של אבנים בכליות. כמו כן, תזונה המשלבת מלח רב מגדילה את כמות הסידן שהכליות צריכות לסנן ומגבירה באופן משמעותי את הסיכון לאבנים בכליות.

השמנה - עלייה במשקל ו-BMI גבוה עלולים לגרום לאבנים בכליות.

מחלות עיכול וניתוחים - ניתוח מעקף קיבה, מחלות מעי דלקתיות או שלשול כרוני עלולים לגרום לשינויים בתהליך העיכול המשפיעים על ספיגת הסידן והמים ומגדילים את כמויות החומרים שמייצרים אבנים בשתן.

מצבים רפואיים - חמצת צינורית כלייתית, ציסטינוריה, היפרפאראתירואידיזם ראשוני וזיהומים חוזרים בדרכי השתן יכולים גם הם להגביר את הסיכון לאבנים בכליות.

תוספי מזון ותרופות - ויטמין C, תוספי תזונה, משלשלים, תרופות מסוימות המשמשות לטיפול במיגרנות או דיכאון, עלולים להגביר את הסיכון לאבנים בכליות.

שורה תחתונה: אם חוויתם את אחד מהתסמינים שציינו, הכוללים כאבים בגב התחתון או בצד הגוף, בחילות והקאות, דם בשתן, כאב בעת מתן שתן, חוסר יכולת להטיל שתן, שלפוחית רגיזה, חום או צמרמורת או ריח רע מהשתן - גשו להיבדק!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום