יתרונות אבחון אורטופדי באולטרסאונד

(6)
לדרג
תוכן מקודם

אחת הבדיקות השגרתיות ברפואת ספורט היא בדיקת אולטרסאונד אורטופדי, שבה מתאפשר לאבחן תהליכים פתולוגיים שלא ניתן לאבחן בבדיקות הדמיה אחרות. פרופ' אלכסנדר בלנקשטיין, מומחה בינלאומי באורטופדיה אבחונית, מסביר על יתרונות הבדיקה

רופא אורטופד ,מומחה לאורתופדיה
077-2311067 (מספר מקשר)

"בדיקות ההדמיה בהיבט האורטופדי כוללות, בין היתר, בדיקות של כתפיים, צוואר, מרפקים, שורשי כפות ידיים, שרירים, גידי אכילס, ברכיים, קרסוליים, כפות רגליים וחבלות ספורט", אומר פרופ' אלכסנדר בלנקשטיין, מומחה בינלאומי באורטופדיה אבחונית באמצעות אולטרסאונד. לדבריו, באמצעות אולטרסאונד ניתן לבצע אבחון מוקדם של תהליכים פתולוגיים, כאלה שלא תמיד מאובחנים בבדיקה קלינית או בעזרת צילומי רנטגן ראשוניים.

"באמצעות אולטרסאונד ניתן לאבחן מחלות במערכת השלד והרקמות הרכות, כגון הערכת שרירים, גידים, רצועות, דלקות, שטפי דם וחבלות ספורט. בעזרת בדיקת אולטרסאונד ניתן לזהות גופים זרים שאינם מודגמים בצילום רנטגן כגון: קוצים, שברי זכוכית, שבבי עצם וכו'".

לדברי פרופ' בלנקשטיין, אפשר גם לבצע הערכה ראשונית של נפיחויות ברקמות רכות, כגון: גידולי שומן עם התייחסות לגודל הממצאים ותוכנם; לזהות משקעי סידן והצטברות של נוזלים; לזהות קרעים שלמים או חלקיים בגידים ולהעריך מצב של שינויים שחיקתיים בפרקים, הצטברות נוזלים, חוסר יציבות בפרקים, נזקים לרקמות רכות עם הגבלת תנועות - וכל זאת במצב דינמי, כמו למשל כתפיים "קפואות", מרפק "טניס", מרפק "גולף", "מים בברכיים", הסתיידויות ברקמות רכות ועוד.

מה הם יתרונות האבחון באמצעות אולטרסאונד על פני בדיקות הדמיה אחרות כגון CT ו-MRI ?

"בדיקת אולטרסאונד היא בדיקה דינמית בפעילות, היא יכולה להתאים לכל מערכת השלד והרקמות הרכות השטחיות ויעילה גם לחבלות בספורט. אחד היתרונות המובהקים בבדיקה זו - בדיקה בעזרת גלי קול – שהיא לא גורמת לנזק של קרינה מייננת כפי שגורמת בדיקת CT. בבדיקה מנוצלים גלי קול להדגמת אנטומיה של רקמות רכות. הבדיקה מהירה, יעילה והפכה לבדיקת שגרתית ברפואת ספורט. בנוסף, הבדיקה בטוחה ונוחה לנבדקים, איננה חודרנית או מכאיבה והיא זמינה. בשל בטיחותה היא מתאימה גם לנשים בהריון".

יתרון נוסף שעליו מדבר פרופ' בלנקשטיין הוא שבזמן הבדיקה ניתן להניע את האיבר שנבדק, ובעזרת המתמר של מכשיר האולטרסאונד, למקם את אזור הרגישות והכאב, כך שניתן להתרשם איזה סוג של תנועה גורם לכאב ולהגיע לאבחנה מדויקת. עוד מתאפשרת בדיקה השוואתית בין הגפיים, השוואה בין הצדדים וביצוע לחץ על אזורים מסוימים כדי להתרשם אם הממצא רך, נוזלי או קשיח.

אולטרסאונד אורטופדי

 ניתן להניע את האיבר שנבדק, בעזרת המתמר להתמקם באזור הרגישות, לגלות איזו תנועה גורמת לכאב וכך להגיע לאבחנה מדויקת. אילוסטרציה: שאטרסטוק

"יתרון נוסף", אומר פרופ' בלנקשטיין, "הוא באפשרות לזהות מיקום אנטומי והתנהגות כלפי רקמות סמוכות, לבצע גם הערכה של כלי דם ולהתרשם מממצאים של דלקת, זרימת דם וכו'. זאת ועוד, בבדיקת אולטרסאונד ניתן לבצע הזרקות תוך כדי הכוונה מדויקת של אולטרסאונד לאזור הבעייתי".

בניגוד לבדיקות הדמיה אחרות, במהלכן הנבדק נאלץ לשהות זמן ממושך במקום סגור, מה שעשוי להיות בעייתי עבור מי שסובל מקלסטרופוביה, בדיקה זו מתבצעת בחדר ולכן לא מהווה איום.

"הבדיקה", מסביר פרופ' בלנקשטיין, "נותנת מידע שלא תמיד מודגם בבדיקת הדמיה סטטית כגון רנטגן, CT או MRI. בבדיקת MRI לדוגמה, הנבדק במצב מאוזן ללא תזוזה, ולא ניתן לבצע בדיקה דינמית. בנוסף לכך עלותה גבוהה מאוד. כמו כן, צילומי רנטגן נותנים מידע חלקי ובדיקות CT ו-MRI אינן זמינות, זמן ההמתנה לתורים ממושך מאוד".

 כיצד נעשה תהליך האבחון?

"תהליך האבחנה נעשה במצב של ישיבה או שכיבה. מורחים מעט ג'ל וממקדים את אזור הכאב בעזרת מתמר האולטרסאונד. גולשים בעדינות על האזור הנבדק ועוקבים אחרי התמונה במסך באופן ישיר. הנבדקים יכולים להיות שותפים לחוויה, להתבונן במסך ולקבל הסברים".

לדברי פרופ' בלנקשטיין, בדיקת האולטרסאונד האורתופדית יכולה להתבצע בכל מכון אולטרסאונד שבו מומחים לתחום מערכת השלד ורקמות רכות. במרפאתו של פרופ' בלנקשטיין, אין צורך בהפניה של רופא אלא שניתן לפנות ישירות למרפאה ולתאם תור.

  • צור קשר
פרופ' אלכסנדר בלנקשטיין
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום