דלקות וזיהומים בעמוד השדרה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אמנם מדובר בתופעה שאינה כה שכיחה אך דלקות וזיהומים בעמוד השדרה מחייבים אבחון מהיר וטיפול על מנת למנוע השלכות ארוכות טווח. ד"ר עובדיה דרור, אורטופד ומנהל מחלקת אורטופדיה לילדים בבית חולים דנה, מסביר את כל מה שצריך לדעת על דלקות וזיהומים בעמוד השדרה

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-9972928 (מספר מקשר)

מהי דלקת בעמוד השדרה?

"דלקת היא תגובה של הגוף לכל פגיעה או גורם חיצוני וזה לא בהכרח אומר שמדובר בזיהום. דלקת יכולה להיות תגובה לטראומה, לזיהום, לתהליך גידולי ועוד. לעתים יש תגובה דלקתית אוטואימונית, בה הגוף בטעות מגיב בתגובה דלקתית עצמונית מבלי שיש לכך סיבה פתולוגית חיצונית".

מה הם הגורמים לדלקת?

"אחת הסיבות לתהליך דלקתי הוא כאמור תהליך זיהומי והוא יכול להתמקם בכל השלד והשרירים, ובעמוד השדרה בפרט. למצב הזה אנחנו קוראים אוסטאומיאליטיס (זיהום בעצם) של החוליה ו/או דיסקיטיס (זיהום בדיסק הבין חולייתי). במבוגרים, תופעה של זיהום בחוליות ובדיסקים היא מאוד נדירה. לעומת זאת, בילדים, עקב אספקת הדם המאוד עשירה של החוליות והדיסקים, תופעה כזו איננה כה נדירה ועל פי רוב היא מופיעה יחד – גם זיהום בדיסק הבין חולייתי וגם זיהום בשתי החוליות הצמודות, זו שמעל וזו שמתחת לאותו דיסק.

"הזיהום החיידקי נגרם כתוצאה מפיזור המטוגני, כלומר חדירה של החיידק למחזור הדם, תופעה שכיחה שקוראת חדשות לבקרים, שמסיבה כלשהי מנגנוני ההגנה של הגוף לא הצליחו למגר. בזכות אספקת דם הטובה והעשירה לשלד של הילד, שגדל ומתפתח, החיידק מצליח 'להתיישב' בדיסק ובחוליות ולגרום לזיהום במקום. החיידק השכיח ביותר שגורם לכך הוא סטאפילוקוקוס אאוראוס, אך ייתכנו גם מחוללים אחרים, אם כי שכיחותם נמוכה בהרבה".

בדיקות דימות בעמוד שדרה

מה יהיו התסמינים?

"ההסתמנות הקלינית משתנה בהתאם לגילאים. בגיל הצעיר ההסתמנות הקלינית עשויה להיות סירוב של הפעוט לדרוך וללכת, דבר שעלול לבלבל בין זיהום בגב לבין זיהום בעצמות או מפרקי הגפה, במפרק הירך או הברך. ככל שעולים בקבוצות הגיל, כך ההסתמנות הולכת ומתמקדת יותר לכיוון הגב, ובמתבגרים ההסתמנות כבר דומה לפריצת דיסק, כלומר כאבי גב אשר לעתים מקרינים לאחת הרגליים".

כיצד ניתן לאבחן זאת?

"הבסיס לאבחון הוא החשד הקליני שמגובה בהמשך בבדיקות דם (עלייה במדדי דלקת) ובהדמיה (צילומי רנטגן, מיפוי עצמות, MRI). בחירת אמצעי ההדמיה תיעשה על פי שיקול דעת והחשד הקליני של האורטופד המטפל. חשוב להגיע לאבחנה מהר ככל שניתן כיוון שהימשכות התהליך הזיהומי בעצם עלולה לגרום להרס ולנזק בלתי הפיך של החוליות, ובמקרים נדירים גם להיווצרות של אבצס בעצם ו/או בחלל האפידורלי. על פי רוב, אין צורך בביצוע ביופסיה לצורך האבחון".

איך מטפלים בדלקת?

"ברגע שמועלה חשד קליני שמגובה באחד מאותם אמצעי הדמיות שעשינו, הטיפול מתבסס על מתן אנטיביוטיקה, בתחילה דרך הווריד ובהמשך מעבר לטיפול פומי (דרך הפה) למשך מספר שבועות. בטיפול נכון, ההחלמה על פי רוב מלאה ללא השלכות ארוכות טווח".

ד"ר עובדיה דרור מוסיף כי קיימת תופעה ייחודית ולא שכיחה של תהליך דלקתי רב מוקדי בעצמות, שבין היתר עלול לפגוע גם בחוליות שאיננו ממקור חיידקי (O.M.R.C). במצב זה טיפול אנטיביוטי איננו יעיל. המחלה חולפת מאליה ונדרש רק טיפול תומך בתרופות נוגדות דלקת.

  • צור קשר
ד"ר דרור עובדיה - מנהל מחלקת אורתופדיה ילדים ביה"ח איכילוב
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום