אלטרנטיבה לבני הגיל השלישי: גריאטריה קהילתית

(0)
לדרג
תוכן מקודם

שירותי רפואה מתקדמים, מרכז פעילויות מקוון ומימוש זכויות - כיום לא חייבים לצאת מהבית כדי לחיות חיים טובים בגיל השלישי. קוראים לזה "גריאטריה קהילתית"

רופא גריאטרי ,מומחה לגריאטריה
077-2307089 (מספר מקשר)

יום אחד זה יקרה לכולנו. מבט חטוף במראה יגלה לנו שגם אנחנו לא חסינים בפני הזמן שחולף. אם כיום אנשים בגיל השלישי זוכים לתמיכה משפחתית ואף נהנים מחיי קהילה ופנאי עשירים, בעבר אנשים בגיל זה סבלו מתדמית בעייתית שהובילה ליחס מנוכר מצד הקהילה. ד"ר רון בן יצחק, מומחה בגריאטריה מ"בשיבה בריאה", המרכז הרב מקצועי לגיל המבוגר, מסביר שהמונח "גריאטריה" השתרש בצפון אמריקה. לדבריו, באותה תקופה, זיקנה נקשרה לנכים, לאנשים חולים, לבעלי מוגבלויות ואפילו למחלות חשוכות מרפא כמו צרעת או שחפת. בימים ההם, בני הגיל השלישי הורחקו מבתיהם והוגלו מהחברה ומהקהילה.

הרעיון מאחורי חיזוק הגריאטריה הקהילתית

השנים עברו ולמרבה המזל גם היחס לקהילה המבוגרת השתנה, אך ד"ר בן יצחק מבהיר שאפילו בימינו הטיפול בזקנים ממוקד בעיקר בתשישות של הגוף והנפש, הקשורים בירידה תפקודית רגשית ולרוב גם חשיבתית. "למעשה", הוא אומר, "הורגלנו לתפישה לפיה אדם שמגיע לגיל מסוים יוצא ממרכז חייו הטבעי ועובר למוסד. מרכז 'בשיבה בריאה' מוביל תפישה שונה הגורסת שגם אנשים בגיל מבוגר יכולים להמשיך להתנהל במסגרת הסביבה הביתית שלהם, תוך כדי התאמות נדרשות אשר נעשות על פני תהליך ההזדקנות". המגמה שעליה מדבר ד"ר בן יצחק היא חלק מתחום חדש יחסית המכונה "גריאטריה קהילתית".

היבטים קהילתיים שולבו, לדבריו, במסגרת תכנית ההכשרה הנוכחית של רופאים הבוחרים להתמחות בגריאטריה. "הרעיון העומד מאחורי חיזוק הגריאטריה הקהילתית הוא לאפשר לזקן להמשיך להתנהל בסביבה הביתית המוכרת, תוך כדי שילוב של פעילויות שונות המעודדות חיים פעילים יותר, כגון סדנאות זיכרון או משחקי חשיבה, אשר מתקיימים בביתו של הזקן וגם במרכזים שונים, כפי שנעשה אצלנו במרכז הטיפולי של 'בשיבה בריאה'".

להזדקן בסביבה הביתית – יתרונות מול חסרונות

אלא שלמרות היתרונות המובהקים בגריאטריה קהילתית, מתברר שהמשך מגורים בבית אינו מתאים לכל אחד. "יש אנשים שהסביבה הביתית אינה עושה עימם חסד. הם מתוסכלים, חוששים וחרדים. בחלק מהזקנים הסובלים מבלבול, מאי שקט או מאפתיה, קשה מאוד לטפל ולאזן כשהם בביתם. עבור אוכלוסיה זו, ייתכן שמוסד המציע השגחה רפואית או סיעודית סביב השעון הוא אופציה טובה יותר", אומר ד"ר בן יצחק.

טיפול בגיל השלישי

הוא מוסיף שחשוב להביא בחשבון שקשיש הבוחר להישאר בביתו נדרש להשגחה חלקית או מלאה של בני המשפחה או של מטפל צמוד. כאשר עזרה זו אינה מתאפשרת, ייתכן שמסגרת של מוסד תתאים יותר, אם כי כיום רבים משלבים גם במסגרות אלו נוכחות של מטפלים אישיים.

להישאר בסביבה הביתית שלהם

מאידך, אנשים המעדיפים להישאר בסביבה הביתית שלהם יכולים ליהנות משירותים אישיים יותר ומיחס מסור, אותו לא תמיד ניתן להעניק במסגרת מוסדית. "במסגרת ביתית, הזקן יכול לקבל טיפול גם במצבי משבר רפואי שלא אחת מונע את הצורך באשפוז. כך למעשה מתאפשר איזון מחלות כרוניות, איזון פסיכוגריאטרי, שבאמצעותו ניתן לשפר את מדדי הבריאות ולהפחית את הצורך בתרופות מסוימות, וגם ליווי גרונטולוגי ומשפטי, המאפשר לזקן ולמשפחתו לבחור טיפול בעת הצורך ואף להיפרד מהעולם בסביבה הביתית", מסביר ד"ר בן יצחק.

"עידן הקורונה הוביל אותנו לחשיבה מחודשת בנושא הזיקנה. אנשים רבים בגיל השלישי חוו בדידות איומה, ולצערי היינו עדים גם לגל אדיר של פטירות. בפועל, נתונים אלה הביאו לצורך בשינוי ובשיפור תחום הטיפול בזקנים במסגרת קהילתית ואני מקווה שאנחנו בתחילתה של מהפכה בתחום גם בארץ", מסכם ד"ר בן יצחק.

  • צור קשר
בשיבה בריאה - מרכז רב מקצועי לגיל המבוגר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום