בוחרים להזדקן בבית – אתגרים ופתרונות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

חשש מנפילות, צורך בעזרה מתמדת ושינויים גופניים ורגשיים הופכים את המגורים בבית לאתגר בגיל השלישי. ד"ר אמירה פז, מנכ"לית "בשיבה בריאה", המציעה פתרונות להזדקנות בבית המאפשרים להמשיך וליהנות מהסביבה המוכרת יחד עם שמירה על הבריאות ועל איכות החיים, מסבירה כיצד ניתן להתגבר על הקשיים.

רופא גריאטרי ,מומחה לגריאטריה
077-2307089 (מספר מקשר)

נרצה בכך או לא, עם השנים וככל שמתבגרים, אנו עוברים שינויים פיזיולוגיים ומנטליים המשפיעים על תפקודינו. בעוד שחלק מבני הגיל השלישי בוחר לעבור למסגרת של דיור מוגן או בית אבות, הרוב בוחרים להישאר בסביבה הביתית המוכרת והנעימה.

לבחירה להזדקן בבית יש מגוון יתרונות, ובראשם האפשרות להמשיך להתנהל כפי שהורגלנו במקום הנוח, האישי והפרטי. מאידך, קשישים שבוחרים להישאר בבית מגלים בשלב כזה או אחר שהאתגרים העומדים בפניהם הם רבים ומשמעותיים וכי נדרשת להם לא מעט עזרה.

"ככל שאנחנו מתבגרים, אנחנו מאבדים יכולות גופניות שונות", מציינת ד"ר אמירה פז, גרונטולוגית ומנכ"לית בחברת "בשיבה בריאה", המציעה מגוון פתרונות להזדקנות מיטבית בבית. "למעשה, כבר בגיל 40 איכות הראייה של רובנו מידרדרת, בגיל 50 חלה ירידה בשמיעה ועם השנים אנחנו מאבדים גם מסת עצם ושריר".

לדבריה, "ה'אובדנים' הפיזיים הללו יחד עם אובדן של אנשים קרובים ויכולות קוגניטיביות ומנטליות, עלולים לפגוע בתפקוד באופן מתמשך, דבר המהווה התמודדות לא פשוטה למי שמבקש להתגורר בביתו עד סוף ימיו".

ביקשנו מד"ר פז לפרט עם אילו אתגרים מתמודדים קשישים שבוחרים לגור בבית. הנה כמה מהמשמעותיים ביותר:

מחלות כרוניות וריבוי תרופות

ככל שאנחנו מתבגרים, אנחנו צוברים יותר מחלות כרוניות (פעילות ושאינן פעילות) ויחד עימן עולה הצורך ליטול תרופות שנועדו לטפל בהן. ריבוי המחלות והתרופות דורש ניהול רפואי מוקפד יותר שלא תמיד ניתן לו מענה מספק בקהילה. לעתים קרובות יש צורך ב"מבוגר אחראי" שייכנס לתמונה ויעשה סדר היכן שלמערכת הציבורית אין פנאי או משאבים. גם רופא המשפחה, נאמן ומקצועי ככל שיהיה, לא יכול להקדיש את תשומת הלב המיטבית בזמן שעומד לרשותו עבור כל מטופל ומטופל בקליניקה.

ריבוי תרופות

הפרעות בזיכרון

עם הגיל, ירידה בזיכרון הופכת להיות נחלת רבים והיא יכולה להתבטא גם בבלבול ובירידה תפקודית. הפרעות אלו שכיחות יותר ויותר ככל שהשנים מתקדמות. ד"ר פז מציינת כי ההמלצה היא לתרגל אסטרטגיות שונות כדי לפתח ולשפר את היכולות שנפגעות. למקרה שתהיתם, לא מדובר רק בפתרון תשבצים או בפיצוח סודוקו. לעתים קרובות יש לתרגל פעילויות שונות עם אנשי מקצוע על מנת לחזק את תפקודי המוח שהתנוונו.

שיווי משקל ויציבה

דבר חשוב נוסף שעלול להשתנות הוא תבנית ההליכה ועימה יכולות שיווי המשקל והיציבה. התהליך הוא איטי ולא תמיד מודע, והסיכון לנפילות הולך ועולה. ד"ר פז מסבירה כי בגיל המבוגר, בשל הירידה במסת העצם, נפילה עלולה להביא עימה שבר ובעקבותיו שיקום ארוך וקשה. בשל כך, חשוב להיות במעקב של אנשי מקצוע ולתרגל באופן קבוע תרגילים המשפרים ומשמרים את היכולות הפיזיקליות בעזרת פיזיותרפיסט או מאמן כושר עם הכשרה לגיל המבוגר.

שינויים בסביבה החברתית

ככל שאנחנו מזדקנים, אנחנו נוטים לפגוש בפחות אנשים  שאינם נמנים עם בני המשפחה הקרובה. "מחקרים שונים הוכיחו כי המצב החברתי משפיע מאוד על המצב הקוגניטיבי והרגשי שלנו. פעילות חברתית קבועה מסייעת להפחית מצבים כמו דמנציה, דיכאון ועוד. בשל כך, ד"ר פז ממליצה להתעקש על מציאת מקורות לאינטראקציה חברתית: מועדון שכונתי, הליכה קבוצתית או אפילו פעילות מקוונת.

קשיים רגשיים

זה המקום לציין שהבדידות התוקפת רבים מבני הגיל שלישי שביתם מתרוקן היא אינה הסיבה היחידה לקשיים רגשיים השכיחים בגיל זה. למעשה, בגיל מבוגר ישנם שינויים מוחיים ושינויים מטבוליים אחרים שעלולים  להשפיע גם על התחום המנטלי.

ד"ר פז מסבירה שתרופות נוגדות חרדה או דיכאון יכולות לסייע מאוד במצבים כאלה, ולמעשה לעתים די במינון קטן מאוד כדי לגרום לשיפור ניכר במצב הרוח. לדבריה, כדאי לטפל כבר בתחילת התהליך כדי למנוע הידרדרות.

קשיי תפקוד

הגורמים השונים שהוזכרו עלולים להוביל בסופו של דבר לפגיעה ביכולת התפקוד היומיומי של הקשיש ולצורך יותר גדול בעזרה. על אף שהמדינה מעמידה כלים שונים וזכויות לטובת הזקנים החיים בה, הציבור הרחב לא תמיד מודע לכך ולכן, חשוב להבין מהן הזכויות שמגיעות ולהיעזר באנשי מקצוע המתמחים בהן במידת הצורך. הדבר עשוי להביא למציאת מקורות מימון נוספים לטיפול איכותי ומשמעותי יותר בשנות החיים המאוחרות.

להישאר בבית ולהרגיש בטוחים

למרות האתגרים הרבים, מתברר שאפשר להמשיך לגור בבית בגיל מבוגר ואפילו לזכות באיכות חיים טובה. הסוד הוא פשוט להיעזר באנשי המקצוע הנכונים, שעובדים יחדיו על מנת ליצור סביבה מיטבית לזקן.

חברת "בשיבה בריאה" הוקמה על ידי ד"ר אמירה פז וד"ר רון בן יצחק, מנהל רפואי ומומחה בגריאטריה. החברה מאפשרת לאנשים בגיל השלישי לקבל שירותים וטיפולים ממיטב אנשי המקצוע: גריאטרים, גרונטולוגים, אנשי מקצועות הבריאות (פרא–רפואה) ומטפלים רגשיים ורוחניים, שמגיעים עד לבית.

"אנחנו למעשה בונים לכל מטופל ומטופלת תכנית פרטנית, בהתאם להערכה מקצועית", מסבירה ד"ר פז. "התכנית מאפשרת להם לקבל טיפולים המותאמים לצרכים הייחודיים של כל אחד, החל מטיפולים כגון פיזיותרפיה או תמיכה רגשית, דרך התאמה תרופתית נכונה יותר ועד לסיוע במיצוי הזכויות המגיעות במסגרת קהילתית או רפואית. מדובר בטיפול ארוך טווח הניתן לזקן לאורך כל שנות חייו".

פיזיותרפיה למבוגרים

התערבות מהירה בעת משבר רפואי

ד"ר פז מציינת כי התהליך מתאים לכל מי שחווה ירידה תפקודית או קוגניטיבית, קלה עד קשה. על פני זמן, הטיפול מותאם לצרכים המשתנים של הקשיש. "אם מישהו סובל פתאום משבר חלילה כתוצאה מנפילה, לפעמים כל התמונה משתנה ונדרשת תמיכה רחבה יותר. במקרים כאלה אנחנו דואגים לספק שירותי פיזיותרפיה מותאמים, תרפיה רגשית וכל מה שהזקן זקוק לו כדי שימשיך לתפקד בסביבת הבית המוכרת".

ואכן, אחד היתרונות המשמעותיים בתכנית, הוא התערבות מהירה בזמן משבר רפואי (כמו דלקת ריאות) שיכולה לחסוך אשפוז או טיפול במסגרת בית חולים. "כיום, אין סיבה שזקן שסובל מדלקת ריאות או מדלקת בדרכי השתן למשל, לא ימשיך לשהות בביתו בתנאים מסוימים", מסבירה ד"ר פז. "הדבר חוסך סבל לזקן ולמשפחתו וגם חוסך להם אובדן ימי עבודה והתרוצצויות".

לסיכום, ד"ר פז מבקשת להבהיר שאפשר לשפר את איכות החיים בזיקנה, וזאת בעזרת עזרה מקצועית שיכולה להועיל הן לזקן המטופל והן למשפחתו הקרובה. "בשיבה בריאה" הוא גוף שמאפשר למבוגרים בגיל מתקדם להמשיך לגור בבית ולזכות לכל הסיוע הנדרש ולייעוץ מתמשך בכתובת אחת, המשמשת אוזן קשבת.

  • צור קשר
בשיבה בריאה - מרכז רב מקצועי לגיל המבוגר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום