משקפיים לילדים - אל תתפלאו אם הילד שלכם יבקש זוג נוסף

(18)
לדרג
תוכן מקודם

בעיות ראייה בקרב ילדים שונות מבעיות הראייה של מבוגרים. סוגי הליקויים שונים, סוגי הטיפול אחרים וגם המשקפיים מותאמים ספציפית עבורם. אז מה צריך לדעת ואיך לנהוג בכל הקשור לראיית ילדים? אורטל ורובל-בסכס, אופטומטריסטית ואורטופטיסטית מ"ורובל אופטיק ג'וניור", מסבירה בהרחבה

אופטומטריסט
03-6337000

כמו כמעט בכל תחומי הבריאות, בעיות ראייה בקרב ילדים שונות מבעיות הראייה של מבוגרים. סוגי הליקויים שלהם שונים, סוגי הטיפול אחרים וגם סוגי המשקפיים שאותם מרכיבים ילדים מותאמים ספציפית עבורם. אורטל ורובל-בסכס, אופטומטריסטית ואורטופטיסטית מ"ורובל אופטיק בוטיק", עסק משפחתי ותיק לאופטיקה שכולל גם את "ורובל אופטיק ג'וניור לילדים" וקליניקה אורטופטית לטיפול בבעיות ראייה דו עינית לילדים ולמבוגרים, מסבירה על ליקויי ראייה בילדים, כיצד מטפלים בהם ומה חשוב לדעת על משקפיים לילדים?

נתחיל מהשורה התחתונה, מה הדבר שהכי חשוב לדעת בנושא ראיית ילדים?

"אם יש משהו אחד שהוא הכי חשוב, זה נושא האבחון המוקדם. מערכת הראייה מתפתחת בערך עד גיל תשע, ואלו השנים בהן יש חלון הזדמנויות לטפל בליקויי ראייה נפוצים. כשמגלים את הבעיות בזמן, אפשר לשפר ואת חלקן אפילו לתקן לגמרי. אחר כך כבר יותר קשה ולפעמים בלתי אפשרי".

איך תופסים בעיות ראייה בזמן?

"יש שלושה מועדים שבהם כל ילד צריך לעבור בדיקות ראייה יזומות אצל רופא עיניים מומחה ילדים, עם הרחבת אישונים. המועדים האלה הם לפני גיל שנה, בגיל שלוש וחצי ולפני כיתה א'. זהו הסינון הראשוני, וכמובן שאם מתגלה בעיה בבדיקות הללו, הבירור מעמיק".

אילו ליקויים ברי תיקון מתגלים בדרך כלל?

"יש את הבעיות הקלאסיות שניתן לפתור בעזרת משקפיים, כמו קוצר ראייה, רוחק ראייה, אסטיגמציה ואפילו חלק ממצבי הפזילה. מעבר לכך, אחת מהבעיות הנפוצות היא עין עצלה. זה קורה כשיש מספר גבוה או פזילה רק בעין אחת, ואז המוח משתמש רק בעין התקינה, דבר שגורם לעין השנייה להתנוון. הדרך לתקן את הבעיה היא 'להכריח' את העין העצלה לעבוד על ידי תיקון המספר או הפזילה, או על ידי סגירה זמנית של העין התקינה. אבל אפשר לעשות את זה רק בגיל צעיר, לפני שהבעיה מתקבעת.

"יש עוד בעיות, פחות מוכרות לציבור הרחב, שקשורות לראייה דו עינית, כמו קושי במיקוד הראייה או פזילה סמויה. אלו הן בעיות שאם לא יתגלו מוקדם, הן עלולות להוביל לבעיות לימודיות כמו קשיי קריאה, קושי במעקב אחרי המורה בכיתה, קשיי ריכוז ועוד.

התאמת משקפיים לילדים

"ילדים כאלה לעתים מאובחנים עם בעיית קשב וריכוז, כאשר הבעיה האמיתית היא למעשה התפקוד הדו עיני. כשאנחנו עולים על בעיות כאלו אנחנו מכינים תכנית קלינית שמשלבת מכשור מגוון ותוכנת מחשב ייעודית, במטרה לאמן את העיניים בתפקודי הראייה השונים - התכנסות, מיקוד, ראיית עומק, ראייה תלת מימדית, והיא מביאה לשיפור משמעותי בתוך כמה שבועות".

אמרת שרוב הבעיות מתגלות רק בבדיקה. יש בכל זאת סימני אזהרה שהורים יכולים לשים לב אליהם?

"לרוב, לא נדע שיש בעיה אם לא נבדוק כי ילדים צעירים לא נוטים להתלונן על בעיות ראייה, ואת רוב הליקויים לא ניתן לראות חיצונית. אבל יש לפעמים סימנים שצריכים להדליק לנו נורה אדומה והם תלויי גיל: צריך לשים לב שתינוקות עוקבים בעיניהם אחרי תנועה וממקדים מבט לעבר החפצים שלפניהם. לילדים גדולים יותר יש סימנים מוחשיים כמו צפייה בטלוויזיה מקרוב מאוד או שפשופי עיניים תדירים. גם עצימת עין אחת בשמש יכולה להעיד על סוג מסוים של פזילה. בגיל בית הספר היסודי, ילדים בעלי בעיות ראייה ייתקשו לעתים לקרוא בשטף, יאבדו את המקום בשורה ולפעמים יפתחו ממש התנגדות ואנטי לקריאה. בכל המקרים האלה רצוי לפנות לבדיקת מיקוד ראייה".

יש דברים שחשוב לדעת לגבי משקפי ילדים?

"כמובן. כמו שהבעיות והאבחון שונים, גם התאמת המשקפיים עצמם שונה מזו של מבוגרים, ולכן לצד החנות הראשית שלנו הקמנו את ורובל אופטיק ג'וניור שמתמחה בילדים.

"יש כמה נקודות שחשוב להתייחס אליהן כשבוחרים משקפיים לילדים: כשבוחרים את המסגרת, צריך להקפיד שעינית המשקפיים תכסה כמו שצריך את כל שטח העין ולוודא שהמסגרת מונחת בצורה אופטימלית על הפנים של הילד על גשר האף ושתי האוזניים, אחרת המסגרת עלולה להחליק מהפנים באופן שהילד לא יביט דרך העדשות. כשמדובר בתינוקות, חשוב שיהיה למסגרת אפון אנטומי שמאפשר התאמה נוחה על האף, וכן מוטות שמתעקלים מאחורי האוזניים.

"מבחינת המשקפיים עצמם, יש כמה מאפיינים שלא כדאי להתפשר עליהם. רצוי שהמסגרת תהיה מחומרים היפואלרגניים, כדי לא לגרות את העור הרגיש של ילדים. מבחינת העדשות, מומלץ לוודא שהן עשויות מחומרים עמידים לשברים, כי ילדים נוטים להשתולל וליפול. כדאי גם לבחור עדשות עם ציפוי אנטי רפלקס, שתורמות לראייה איכותית יותר וגם נראות טוב יותר. לא פחות חשוב– מומלץ לתת לילד לבחור משקפיים שהוא אוהב, שהוא מרגיש טוב איתם ורוצה להרכיב אותם בשמחה".

ורובל אופטיק בוטיק. כתובת: דיזנגוף סנטר, שער 3, כניסה A - קומת כניסה, תל אביב. טל': 03-6337000. בקרו אותנו גם באתר, בפייסבוק ובאינסטגרם שלנו 

  • צור קשר
ורובל אופטיק בוטיק (אופטיק סנטר)
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום