בלי פאניקה, עם לחץ: נמצא פתרון לסובלים מתסמיני הקורונה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הקורונה היא מחלה שפוגעת במנגנון הנשימה ובאספקת החמצן לרקמות, וכבר בתחילת המגפה ארגון הבריאות העולמי המליץ על טיפולים בתאי לחץ במטרה להקל על החולים. ד"ר דרור זיו, מטפל ברפואה היפר-בארית, מסביר על מנגנון הפעולה של תאי הלחץ, ומציע למחלימים אשר סובלים מתסמיני קורונה מתמשכת להשתתף במחקר ישראלי-חלוצי, ולקבל טיפולים בעלות מסובסדת

מכון רפואי
053-6285837 (מספר מקשר)

הקורונה היא מחלה שפוגעת במנגנון הנשימה ובאספקת החמצן לרקמות. עיקר החולים במחלה הם אנשים מבוגרים עם מחלות רקע – אך לא רק. בתחילת הדרך, כשהקורונה הייתה מחלה לא מוכרת, משרד הבריאות הצביע על כך שאין די מכונות הנשמה לטיפול בחולים, והפנה את החולים לטיפול בתאי לחץ, כיוון שתא הלחץ יודע לספק "גשר של חמצן".

המחקרים על טיפול בקורונה ובקורונה ממושכת בתאי לחץ התחילו עוד מראשית המגפה, וב-27.04.2020 ארגון הבריאות העולמי (WHO) הכריז כי הטיפול בתא לחץ הוכח כיעיל לחולי קורונה. כיום קיימים מספר מחקרים שמציגים כי הטיפול בתאי לחץ יעיל לחולי קורונה בהיבטים של הפחתת הצורך בהנשמה מלאכותית על כל השלכותיה, ובעיקר בהפחתת הסיבוכים שנלווים אליה. בבתי החולים המטפלים בחולי קורונה באמצעות תאי לחץ כדוגמת, "אסף הרופא", אחוז המונשמים הוא הנמוך ביותר.

תא הלחץ לא מחליף את מכונת ההנשמה, אבל יכול למנוע אותה

כיום נהוג לחבר מטופלים למכונת הנשמה כאשר ריווי החמצן בדם נמוך מאחוז מסוים, אך בטרם החיבור למכונת הנשמה מומלץ לבחון פתרון שונה, שכבר מיושם בארצות הברית ובסין – והוא חיבור החולה לתא לחץ, שמטרתו לשפר את החמצון, לגשר על ההתמודדות עם המחלה ובמקביל לחמצן את הרקמות ולמנוע את הפגיעה בהן עקב הירידה באחוזי ריווי החמצן בדם. תא הלחץ לא מחליף את מכונת ההנשמה, אלא משמש כחוליה נוספת בשרשרת הטיפול בחולי הקורונה, ורק אם הטיפול בתא הלחץ לא העלה ברמה הנדרשת את אחוז הריווי של החמצן בדם, הרי שהחולה יופנה למכונת חמצן.

תא הלחץ עוזר להילחם בתסמיני "הקורונה המתמשכת". צילום: shutterstock

הטיפול בתא לחץ בישראל ברפואה הציבורית

בישראל פועלים כיום ארבעה תאי לחץ: הראשון – בבית החולים "יוספטל" באילת. השני – בבית החולים "אסף הרופא", שחולש על מרכז הארץ ומשמש הן את חולי הקורונה והן חולים הממתינים לטיפולים בשגרה. התא השלישי, אשר ממוקם במכון הרפואי של חיל הים, מוגדר כתא כונן לטיפול במקרים דחופים באזור הצפון, והתא הרביעי, הממוקם בבית החולים "אלישע", מוקצה לטיפולים אמבולטוריים במהלך היום.

במצבת התאים הנוכחית, אין כל דרך לתת מענה לביקוש העולה וגובר לא רק לטיפולים שגרתיים שמבוצעים בלחץ גבוה, אלא גם עבור חולי קורונה וחולי קורונה מתמשכת שסובלים מעייפות, תסמינים נשימתיים, כאבי ראש, ובהפרעות בחוש הריח והטעם מתמשכת גם חודשים לאחר החלמתם.

עוד משנות ה-70 של המאה הקודמת, הטיפול בתא הלחץ הוכר בסל הבריאות (במצבים רפואיים מובחנים), ומזה קרוב ל-30 שנים שמשרד הבריאות מעודכן בצורך להקים מספר תאי לחץ נוספים בישראל כדי לתת מענה לביקוש העולה. בשנים האחרונות הנושא אף הופנה לבג"ץ – אך נכון להיום הנושא מוקפא עקב שיקולים כלכליים, ומי שמעוניין להקל על תסמינים מתמשכים בעקבות החלמתו ממחלת הקורונה יוכל לעשות זאת במסגרת הרפואה הפרטית בלבד.

תאי הלחץ ברפואה הפרטית

כיום ישנן עשרות מרפאות המטפלות באמצעות תאי לחץ. חלקן עובדות תחת פיקוח רפואי וחלקן לא. רשת מרפאות "פראנה" עובדת בליווי צמוד של רופא בעל ניסיון בטיפולים היפר-באריים. תפקידו של הרופא הוא לבחון שאין התוויות לטיפול – כלומר, שהטיפול לא יגרום לנזק עקב בעיות בריאותיות כמו בעיות בלב, קשיים בהשוואת לחצים, בקרב בעלי קוצב לב או בקרב אנשים שסובלים מקלסטרופוביה.

נוסף על כך הרופא מתווה את תוכנית הטיפול על סמך אבחון רפואי הכולל בדיקה גופנית ומעבר על בדיקות עזר וכך ממליץ על היקף הטיפולים, תדירותם והלחץ הטיפולי הנדרש. יש לציין שבין הטיפולים מבוצעת פגישת מעקב הבוחנת את התקדמות התהליך והחלטת החלטות להמשך. הטיפולים במסגרת הרפואה הפרטית אינם מסובסדים. נושא זה עלה מספר פעמים לדיונים בכנסת, אך טרם קיבל מענה.

מחקר בקרב מחלימים מקורונה המטופלים בתאי לחץ

בשנה וחצי האחרונות טיפלתי במחלימים מקורונה שסובלים מקורונה מתמשכת (Delay Corona), כלומר, אנשים שסובלים מתסמיני הקורונה גם חודשים לאחר שהחלימו. התסמינים הרווחים הם קשיים בנשימה או תסמינים נשימתיים, עייפות כללית וכאבי שרירים. לעיתים תסמינים אלו מתמשכים גם ארבעה חודשים לאחר המחלה (ממש בדומה למחלת הנשיקה), והמצב מסב אי נוחות רבה ופוגע באיכות החיים.

במסגרת שירותי המרפאה אני עורך מחקר רפואי המקנה למשתתפים בו סבסוד בשיעור של 20% מהעלות המקורית של הטיפול בתא הלחץ. זהו פרויקט ביוזמה פרטית, שמאפשר לי לעקוב אחר התוצאות ולבחון את היקף השיפור בתסמיני הנשימה, העייפות וכאבי השרירים. כיום המחקר התרחב גם לתסמינים הקשורים בשינויים בחוש הטעם וחוש הריח ולכאבי ראש. נכון לעכשיו התוצאות הראשוניות מבטיחות, אך המחקר נמצא עדיין בראשית דרכו.

אם החלמת מקורונה ואתה סובל מתסמינים של קורונה מתמשכת – יש באפשרותך להשתתף במחקר ישראלי-חלוצי, ולקבל טיפולים בתא לחץ בעלות מסובסדת. פנה אלינו לקבלת פרטים נוספים.

הכותב הוא ד"ר דרור זיו רופא בעל ניסיון בטיפול היפר-בארי ושותף ברשת מרפאות "פראנה" שסניפיה פרוסים בקריית עתידים תל-אביב, ראשון לציון, באר שבע, יהוד, קיסריה וחבל שלום.  

  • צור קשר
ד"ר דרור זיו טיפול בתאי לחץ
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום