חלומות בהקפאה – הדרך לשימור פוריות

(0)
לדרג

נשים רבות חוששות לפספס את גיל הפוריות ולאבד את היכולת ללדת כאשר השחלות אינן מתפקדות כבעבר והביציות נחלשות ומצטמצמות. נכון, את השעון הביולוגי אי אפשר לעצור, אבל כן אפשר להקפיא ולשמר את הפוריות. איך עושים זאת? על שימור פוריות עבור נשים שרוצות ללדת אבל לא עכשיו, בכתבה הבאה

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

כמעט כל אישה משתוקקת להיות אמא. החלום נוכח כבר מגיל צעיר ומתגבר ככל שחולפות השנים. אולם מי שמחכה יותר מדי עלולה לפספס את גיל הפוריות ולאבד את היכולת ללדת כאשר השחלות אינן מתפקדות באופן תקין והביציות נחלשות ומצטמצמות. בעולם בו אנו חיים, המציאות לא פעם גוברת על החלום ונשים רבות מוצאות עצמן ללא זוגיות, עם קריירה תובענית או נסיבות אחרות שמונעות בעדן מלנסות ולהיכנס להריון בגילאי הפוריות. את השעון הביולוגי אי אפשר לעצור, אבל כן אפשר להקפיא אותו.

במרפאה של ד"ר משה רויבורט לגניקולוגיה ופריון, שנמצאת במרכז הרפואי עדן שבפתח תקווה, עושים קסמים ומשמרים את הפוריות. ד"ר משה רויבורט, מומחה לגניקולוגיה ופריון, חבר הוועד של האיגוד הישראלי ליילוד וגניקולוגיה, רופא בכיר ביחידה לפוריות והפריה חוץ גופית במרכז הרפואי רבין. יחד עם זוגתו דפנה זהבי, MA בייעוץ חינוכי, מאמנת הוליסטית ומומחית באימון וליווי מטופלי פוריות, הם משמרים פוריות עבור נשים שרוצות ללדת, אבל לא עכשיו.

מהו שימור פוריות?

"שימור פוריות הוא הליך שנועד לאפשר לאישה שלא הביאה ילדים לעולם בגיל צעיר וחוששת שבשל העובדה שהיא לא מצויה בזוגיות כרגע, או לא מעוניינת להקים בעת הזו משפחה בשל קריירה או כל סיבה אחרת, היא תאבד את היכולת ללדת כיוון שרמת הפוריות שלה תלך ותרד והיא רוצה להבטיח אפשרות להרות גם בגיל מבוגר יותר", מסביר ד"ר רויבורט.

"אנחנו יודעים שהפוריות של האישה יורדת כבר מתחילת שנות השלושים שלה וככל שעולה הגיל, גם כמות הביציות ואיכותן נפגמת. לכן, אם אישה מגיעה לגיל 35 ומעלה, כדאי לה לשקול את אופציה של הקפאת ביציות או עוברים כדי שהיא תוכל להשתמש בהם כגיבוי כשיגיע הזמן הנכון לה, על מנת להשיג הריון".

ד"ר רויבורט מוסיף כי ישנה גם דרך של הקפאת רקמת שחלה. "זה מיועד בעיקר לנשים שעוברות את הליך שימור הפוריות מסיבות רפואיות. אז, מוציאים את השחלה או חלקים ממנה ומקפיאים אותה כדי שיהיה אפשר בעתיד להשתמש ברקמות ולהפיק מהן ביציות".

מהי הקפאת ביציות?

ד"ר רויבורט מסביר כי הליך של הקפאת ביציות מתבצע באמצעות הפריה חוץ גופית שבמהלכו מקבלת המטופלת טיפול הורמונלי להגברת הביוץ ובסופו הביציות נשאבות מגופה ומועברות להקפאה. "כדי להגדיל סיכויים שהביציות יוכלו לבסוף לפתח הריון, ישנה גם אפשרות להפרות לפחות חלק מהן באמצעות זרע ולהקפיאן כבר בצורה של עוברים. הפוטנציאל להשיג היריון בדרך הזו גדול יותר. הליך כזה יחייב שימוש בזרע מתורם או של בן זוג שגם הוא מעוניין בילדים מהמטופלת בעתיד, אך לא כרגע".

מחולל להקפאת ביציות. שימור הפוריות

ד"ר רויבורט מספר כי נשים שלא נמצאות בזוגיות מתקשות רגשית להשלים עם הליך של הפריית הביציות שלהן והקפאתן כעוברים מתורם, כיוון שהן מוותרות על האפשרות שימצאו בעתיד בן זוג, שיהיה אבי ילדיהן. "לי כן חשוב להעלות למודעות את האפשרות של הפריית חלק מהביציות לפחות באמצעות תורם, כיוון שאם לא ימצאו בן זוג, גם כך יצטרכו להשתמש בתרומת זרע, ואם היו עושות את זה בגיל מוקדם יותר, הסיכוי לקליטה להריון היה גדל".

ד"ר רויבורט מציין כי החוק מאפשר לנשים בין הגילאים 30 ל–41 לעבור את התהליך ומוסיף כי מותר לעבור ארבעה טיפולים כאלה או להקפיא 20 ביציות – התוצאה המוקדמת מבין שתי האפשרויות.

ההשפעות הרגשיות

"ההתמודדות הלא פשוטה כאן היא של אישה שעדיין לא מימשה עצמה במובן של למצוא זוגיות, ללדת ילדים. יש נשים שמפנטזות על משפחה מגיל עשרים והמציאות לא קלה עבורן. יש גם נשים שמבינות שיצטרכו להשתמש בזרע של תורם ובכך לוותר על החלום הזוגי והמשפחתי וגם זה מאתגר רגשית". במרפאה של ד"ר רויבורט מצאו פתרון גם לזה. דפנה זהבי, היא מומחית באימון וליווי מטופלות פוריות והיא מעניקה לנשים שמגיעות למרפאה ייעוץ, תמיכה, ליווי רגשי ואפילו ביורוקרטי בדרכן להורות, כדי לצמצם את מפלס המתח, התסכול והפחד ובכך להשקיט את הסערה ולהגדיל את הסיכויים להגשמת ההריון בהמשך. במרפאה של ד"ר רויבורט דוגלים בשיטה של טיפול הוליסטי שמספק מענה לכל צורך, פיזי או רגשי של המטופלות.

 אחוזי הצלחה

"על פי הסטטיסטיקות הידועות, צריך 20 ביציות לפחות על מנת שניתן יהיה להשיג הריון תקין של ילד אחד", אומר ד"ר רויבורט. "זה הממוצע הכללי. מובן שאם משתמשים בביציות של נשים בגילאי 30–34, הסיכויים להשגת הריון גדלים ואם הביציות הן של נשים בגילאי 35–39, הסיכויים פוחתים.

"כדאי לזכור כי הביציות צריכות לשרוד תהליך של הקפאה והפשרה, הן צריכות לעבור תהליך של הפריה, לאחר מכן להתחלק ולהתפתח לעוברים ואז להיקלט ברחם. יש הרבה שלבים בדרך, כשלצערנו אף אחד מהם לא עומד על 100 אחוזי הצלחה. ולכן, בסופו של דבר, מ–20 ביציות אנחנו משיגים הריון אחד, או מקסימום שניים, ומכאן החשיבות המכרעת בהקפאת ביציות בגיל צעיר יותר, כדי להגדיל את הסיכויים".

אז אם את חולמת, אבל רוצה לחכות, חבל שתיקחי סיכונים. מומלץ לשקול כבר עכשיו את נושא שימור הפוריות, כדי שלא תתעוררי בגיל מבוגר יותר, כשהסיכויים כבר לא בצד שלך. במרפאה של ד"ר רויבורט ישמרו לך על הפוריות וכשיגיע הזמן שבו תהיי מוכנה לכך – תוכלי להגשים את החלום.

במרפאה של ד"ר רויבורט תוכלי לקבל מענה מקיף ויסודי המתייחס לכלל השאלות, הקשיים וההיבטים של התהליך. את הכל תוכלי למצוא כאן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום