איך להלביש תינוק בקיץ?

(0)
לדרג

"חם מדי, או שדווקא קר לו?" – אנו שואלים לא פעם את השאלה הזו כשמדובר בהלבשת התינוק שלנו במזג האוויר הקייצי. עוד בטווח של גיל חודש או חודש וחצי לערך, תינוק המגיח לקיץ הישראלי - קצת מדאיג אותנו מבחינת הלבוש הנחוץ לו, אך בכל מקרה, אין סיבה לדאגה אמיתית.

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

מהי אם כך, הדרך הנכונה להלביש תינוקות בקיץ? זה בהחלט יכול לבלבל. מצד אחד חם מאד, מצד שני יש מזגנים בכל מקום. חשוב לנו שחום גופם של הצאצאים הטריים ירגיש בנוח, כשמזג האוויר מתלהט, אבל קריטי לא פחות להגן עליהם ולדאוג להתפתחותם התקינה. כמו כן נשאל: האם יש נוסחה שתבטיח שכל צרכיו של היקר לנו מכל יענו? ד"ר ניתאי לוי, רופא מומחה ברפואת ילדים וברפואה דחופה בילדים, רופא בכיר במלר"ד ילדים בבית החולים רמב"ם - אומר שכן.

עד לגיל חודש, מנגנון ויסות חום גופו של התינוק עדיין אינו בשל. "לתינוקות, בשבועות הראשונים, ובעיקר עד גיל חודש, יש קושי לווסת את חום הגוף בעיקר בשל שטח הפנים הגדול של הראש שלהם ביחס לגוף. מצד אחד, תינוק הוא סטטי ופחות אקטיבי ובשל כך צורך פחות אנרגיה ומאבד פחות חום ואז יכול להתחמם ביתר קלות ומצד שני, הנטייה לאיבוד חום דרך הראש הגדול עלולה לגרום לו להתקררות. ולכן, יש להגן עליו מסביבות קיצוניות", מסביר ד"ר לוי.

איך להלביש תינוק ביציאה מבית החולים?

"בעקרון הכלל לגבי ילודים עד גיל חודש, הוא להלביש אותם בבגדים אותם המבוגר היה רוצה ללבוש ועוד שכבה אחת שמחממת, בנוסף". אומר ד"ר לוי. "עכשיו קיץ, חם. ואנחנו לובשים חולצה ומכנסיים קצרים. כך, צריך להלביש גם את התינוק ולהוסיף שכבה אחת, שקל להוריד במקרה הצורך. זו יכולה גם להיות שמיכה". ד"ר לוי מוסיף כי בשל איבוד החום מהראש מומלץ לחבוש כובע כשיוצאים מבית החולים. "בקיץ, הכובע גם מגן מפני השמש ושני הדברים חשובים".

הלבשת תינוק שנולד בקיץ: שכבה נוספת או להוסיף שמיכה

"העיקרון נשאר דומה. אם המבוגר לבש בגד ארוך בבית כי היה קריר בגלל המזגן ובחוץ הוריד שכבה – שיוריד שכבה גם מהתינוק. אולם חשוב לזכור כי יש הבדל בין ילודים עד גיל חודש ולאחר מכן. תינוקות עד גיל חודש, כאמור, יש להלביש בשתי שכבות - שכבה נוספת או להוסיף שמיכה ובכל מקרה, חשוב להרגיש אותם, לבדוק את הטמפרטורה שלהם ולהלביש בהתאם". ד"ר לוי מלמד אותנו כי כשנוגעים לתינוקות בכפות הידיים או הרגליים, גם אם הן לפעמים קרות, אין בכך כדי להעיד בהכרח על הטמפרטורה האמתית בגוף ואפילו אם תינוקות קרירים או אפילו כחולים טיפה, זה עדיין לא מעיד על קירור או חימום יתר. "כדי לזהות את הטמפרטורה האמתית של התינוק, יש לגעת בגב או בבטן".

איך להלביש תינוק בקיץ?

מזגן ואוורור לתינוק בקיץ

ד"ר לוי אומר שהסביבה צריכה להיות נוחה לשהייה. כמו כן, אפשר להפעיל מזגן או מאוורר. "אולם חשוב שפתחי האוורור גם של המזגן בבית וגם של זה שברכב לא יופנו אל התינוק ולהימנע מכך שהמאוורר יכוון אליו ישירות". שהרוח לא תופנה לעברו. "חימום או קירור יתר של תינוקות עלול לסכן אותם, אז חשוב להקפיד על טמפרטורת חדר תקנית שבה בני הבית כולם מרגישים נוח ולא חם או קר מדי וכפי שהסברנו, להלביש ולהסיר שכבות בהתאם לטמפרטורת הגוף".

האם צריך ללבוש גרביים לתינוק בקיץ?

"אין איזשהו הכרח לגרוב גרביים. בילודים בדרך כלל כדאי, כי הם יכולים כאמור לאבד חום יחסית מהר. אבל אם הם מרגישים נינוחים ונראה שהטמפרטורה נוחה להם אז ניתן רק לכסות בשמיכה את הרגליים בשל הצורך בשכבה נוספת של חימום". אומר ד"ר לוי.

איך מלבישים תינוק בלילה קייצי?

ד"ר לוי ממליץ שלא לחבוש כובע לתינוקות מעל לגיל חודש, לא להלביש אותם בחולצות שרוולים מסורבלות או בכל מה שעלול למצוא את עצמו בחלל הפה של התינוק. הוא מציע גם להימנע מבובות, כובעים שמכסים את האוזניים וקושרים מתחת לסנטר כי הם יכולים להשתחרר והתינוק יכול להיחנק. ד"ר לוי מדגיש כי חשוב שיהיה לתינוק שלנו נוח וכשהוא מתחת לגיל חודש יהיה עם שכבה נוספת ומעל - לבוש כמונו כשבדרך כלל בשינה, זה כולל שמיכה, שלא חייבת להיות שמיכה כבדה.

"עד גיל חודש, מומלצת גם אופציית העיטוף, שבה התינוק נישאר על גבו והסיכוי לקוליק, לאי שקט וגם החשש למוות בעריסה פוחתים. הטכניקה מופיעה באתרים רבים ולמעשה פשוט עוטפים את התינוק באופן שמכסה את הידיים, החזה והבטן בשמיכה מכותנה או מבד אחר". ד"ר לוי מדגיש כי ברגע שהתינוק מתחיל להתהפך, העיטוף עלול לסכן אותו וכדאי להיוועץ ברופא לגבי ההמשך.

באופן כללי, ממליץ ד"ר לוי שהבגדים אותם אנו בוחרים לתינוק יהיו מכותנה, כיוון שהמגע בגוף מגרה פחות וגורם לצינון יחסי של הגוף כשחם ולחימום כשקר. הוא מציע לבדוק אם הבד בבגדים שאנו בוחרים חדיר לשמש או לאור על ידי הצבתו מול שמש או אור. אם הבד צפוף, האור כמעט ולא יחדור פנימה. לבחור בבגדים גמישים – כאלה שיש בהם תיקתקים או ריצ'רצ'ים לא חדים כדי שיהיה ניתן להלביש, להפשיט ולהעביר מעל הראש בקלות, ולהשתדל שהבגדים לא יגעו בפנים. אז החליטו כיצד אתם מרגישים בטמפרטורה בה אתם שוהים והלבישו בהתאם את התינוק – עם שכבה נוספת לילודים עד גיל חודש ובדקו את הטמפרטורה שלו בבטן ובגב.

  

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום