המדריך המקיף להגנה מלאה על ילדכם בעונת הקיץ

(0)
לדרג

עונת הקיץ בפתח, וזה בדיוק הזמן שבו משפחות רבות מתכננות לשכוח קצת מהמרחבים המוגנים ומהמגיפות שפקדו אותנו השנה ולצאת לבלות. אף שכולנו מחכים לרגעי הכיף המיוחלים בים, בבריכה ובאתרי הטבע, במד"א מתריעים מפני הסכנות הצפויות. כוויות שמש, הכשות נחש, טביעה בבריכה וגם מוות כתוצאה מהשארת ילד ברכב – כל אלה פגיעות ילדים שכיחות אותן ניתן למנוע, בעזרת שמירה על מספר כללים פשוטים. מדריך חובה להורים

מאת: מיכל הלפרין - מערכת דוקטורס

הקיץ כבר כאן, וכמו בכל שנה במד״א כבר נערכים לעלייה הצפויה והמדאיגה במספר מקרי הפגיעה בקרב ילדים ובני נוער - בים, בבריכה, במסלולי הטיול וגם בבית. "חודשי הקיץ מועדים לאסונות רבים, ולצערנו הם גובים בכל שנה חיי אדם", מזהיר מנכ"ל מד"א אלי בין. "אני מבקש מציבור ההורים להקפיד על הנחיות הזהירות, ולזכור שדי בשנייה אחת של חוסר תשומת לב, כדי שייגבה מחיר יקר בנפש. יש לזכור כי מרבית התאונות מתרחשות בבית ובסביבתו, ועל כן ההורים נדרשים למעורבות גבוהה יותר מהרגיל".
שימו לב להנחיות של מד"א הרלוונטיות למקומות הבילוי השונים. שננו אותן היטב – הן מצילות חיים.


בחוף הים ובבריכות:

באופן כללי, ילדים לרוב אינם מבינים את מהות הסכנה במים ואינם יודעים להיזהר. לכן, חשוב שיישארו צמודים אליכם ההורים בעת השהייה בים, בבריכה וליד כל מקור מים. במד"א מבהירים שטביעה מתרחשת תוך רגעים בודדים ודי במספר דקות של חוסר תשומת לב כדי שילד יטבע.
* יש לרחוץ רק בחופים ובבריכות מוכרזים הנמצאים בפיקוח של מציל, ובזמן שיש בהם שירותי הצלה. אם אתם מגיעים לאחר שעות הפעילות של המציל בחוף או בבריכה – אין להיכנס למים.
* יש להישאר תמיד בטווח העין של המציל. אם אינכם רואים אותו, כנראה שגם הוא לא רואה אתכם ואתם עלולים להימצא בסכנה.
* יש להימנע ממשחקים מסוכנים. אין לשחק "משחקי הטבעה" במים, אין לקפוץ על מי שנמצא במים או לקפוץ ראש במים רדודים, וזאת מחשש לפגיעה בעמוד השדרה ובראש. בנוסף, כדי להימנע מהחלקה ופציעה, וודאו שהילדים אינם רצים מסביב לשפת הבריכה.
* כשאתם מבלים עם הילדים במים, שחו תמיד באזורים שנמצאים בשליטתכם. אם התעייפתם, צאו מהמים, שתו ונוחו במקום מוצל.
* אין לשחות באזור שובר הגלים. באזור זה עלולות להיווצר מערבולות חזקות שמושכות לקרקעית הים.
* הרחצה בים תחת השפעת אלכוהול אסורה ומסוכנת, בייחוד כאשר ילדים נמצאים בהשגחתכם.

*חשוב להביא בחשבון שתינוקות וילדים עד גיל 5 הם אוכלוסייה מועדת לטביעה. ראשם כבד וגדול יחסית לגוף ומרכז משקל גופם גבוה יותר, מה שעלול לגרום להם להתהפך כשראשם מושך קדימה אל תוך מי הבריכה/ הים או אפילו גיגית או אמבט.

*כאמור, טביעה מתרחשת תוך רגעים בודדים. יש להישאר כל העת במרחק יד מהילדים שבמים ולהתרכז רק בהם. אם נכנסתם למים עם מספר ילדים, דאגו למבוגר אחראי נוסף שישהה לצדם.
* מצופים, גלגלי ים ודומיהם מעניקים תחושה מוטעית של בטחון. זכרו שפריטים אלה אינם מעניקים הגנה מלאה לילד מפני סכנות הטביעה, ועל כן חשוב להקפיד לשמור על ילדים גם כשהם מצוידים בפריטים אלה.
* יש לוודא כי הילדים מוגנים באופן מלא מפני נזקי השמש. יש להקפיד למרוח אותם בקרם הגנה המגן מפני קרני השמש האולטרה סגולות - UVA ו UVB. תינוקות רצוי להלביש בבגד ים מלא וארוך שיגן על גופם.
* אין להשאיר פעוטות וילדים בקרבת מקורות מים ללא השגחה צמודה. פעוט עלול להחליק בשניות, והפגיעה בו תהיה קשה במיוחד, שכן חבלת ראש מנפילה שכזו עלולה לגרום לנזק משמעותי.
* בבריכות פרטיות יש לגדר ולסגור כל מעבר לכיוון הבריכה כל עוד אין באזור מבוגר שיוכל להשגיח על פעוטות וילדים.


ברכב:

למרבה הצער, בכל קיץ אנחנו שומעים מחדש על ילדים שנותרים ברכב ההורים וכתוצאה מכך סובלים מפגיעות חמורות ואף מאבדים את חייהם. שמירה על כללי הבטיחות הבאים יסייעו למנוע פגיעות שמתרחשות ברכב.
* יש לוודא כי כל הילדים חגורים ברכב באופן מלא ובטיחותי ויושבים על כיסאות בטיחות המותאמים לגילם ולמשקלם.
* חשוב לצייד את הילדים בבקבוק שתייה זמין בכל נסיעה, על מנת למנוע התייבשות בחום הכבד.
* ליתר ביטחון – השאירו סמוך לילדים ארנק, תיק, או טלפון נייד על מנת למנוע שכחה בעת הירידה מהרכב. אם הוא מספיק בוגר, למדו אותו להשתחרר מהחגורה בעת הצורך.
* יש להיזהר מאבזם חגורות הבטיחות ומחפצי מתכת נוספים העלולים להגיע בקיץ לטמפרטורות גבוהות ולגרום לכוויות קשות.
* במהלך חודשי חופשת הקיץ הפחיתו את עוצמת הרגל מדוושת הגז ומתנו את מהירות הנסיעה. שימו לב בייחוד לילדים הנמצאים בסמוך לכבישים, להולכי רגל, לרוכבי אופניים חשמליים, בין מכוניות חונות ובסביבת מעברי חציה.
* ילדים רוכבי אופניים חשמליים חייבים לרכוב בהתאם לחוק ולהנחיות הבטיחות, לרבות חבישת קסדה.


בבית:
גם בבית חשוב להשגיח על הילדים והפעוטות. זכרו - דקה אחת של חוסר תשומת לב עלולה להוביל לאסון.
* הקפידו לנעול באופן קבוע חלונות ודלתות, על מנת למנוע נפילה של ילדים ופעוטות מקומות גבוהות.
* הקפידו לנעול או להרחיק מהישג ידם של ילדים חומרי ניקוי שונים וחומרים המסוכנים לבליעה.
* הקפידו להרחיק ילדים קטנים ממקורות מים בבית, לרבות חדר המקלחת והאסלות. זאת על מנת למנוע החלקה, טביעה או חנק.
* הקפידו להרחיק מפעוטות משחקים וצעצועים שניתנים לבליעה. בכל מקרה של חנק, חייגו מיידית למד"א והישמעו להוראות החובשים והפרמדיקים במוקד עד להגעת צוותי מד"א למקום.
*וודאו כי הילדים שותים כמויות גדולות של מים ואוכלים כפי הנדרש.

בטיול:

שמש, נחשים וסטייה מהמסלול הם רק חלק מהסכנות שאורבות למשפחות שבוחרות לטייל. זה לא אומר שצריך לוותר על החוויה המשפחתית כמובן, אבל בהחלט כדאי לנקוט משנה זהירות.
* וודאו שכל בני המשפחה מוגנים כראוי מפני השמש, וכי בכל יציאה למסלול כל בני המשפחה מצוידים בכמויות גדולות של מים, על מנת למנוע התייבשות.
* לאורך הטיול וודאו כי כל בני המשפחה נמצאים יחד. אם איבדתם מישהו מבני המשפחה, נסו לאתרו יחד כשאתם חוזרים באותו מסלול ההליכה.
* הימנעו משהות באזורי צמחייה סבוכה וגבוהה ובשום אופן אל תזיזו סלעים ממקומם. בתקופה זו, הנחשים מתעוררים מתרדמת החורף והכשתם עלולה להיות ארסית ומסוכנת במיוחד. במקרה של הכשת נחש, אין למצוץ את הארס מן הגוף, ויש להימנע ככל האפשר מהזזת הנפגע. לאחר ההכשה, חייגו מיד למוקד מד"א, והישמעו להוראות החובשים והפרמדיקים במוקד. במידת האפשר, יש לנסות לצלם את הנחש על מנת לוודא את סוגו. אין לרדוף אחריו או לנסות ללכוד אותו.
*מומלץ לקצר מסלולי טיול באופן בטיחותי על מנת להימנע מהישארות בשטח בעת החשיכה.

במד"א ערוכים לכל קריאה ומבקשים מהציבור לחייג מיד למוקד מד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון "מד"א שלי", בכל פגיעה או בעת מצב חירום רפואי. ואל תשכחו לבלות. שיהיה קיץ נעים ובטוח לכל המשפחה!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום