צילומי C.T לפני השתלה: חשיבותו של פענוח נכון

(12)
לדרג
תוכן מקודם

בשנים האחרונות, רפואת השיניים עוברת תהליכי "דיגיטליזציה" שמחד מאפשרת להציע טיפולים מדויקים, מהירים ונוחים יותר, ומאידך מצריכה מיומנות מובחנת בפענוח התוצר. מי מוסמך לפענח צילומי סי טי ברפואת שיניים? ואילו בעיות עלולות "להתפספס" בשל פענוח לקוי? ד"ר דניאל מרוז עם התשובות לכל השאלות בכתבה

רופא שיניים
053-9348350 (מספר מקשר)

אם רופא המשפחה חושד בממצא כלשהו ושולח אדם לצילום C.T, את הצילום מפענח רנטגנולוג בבית החולים, שבודק את הצילום, ומתורגל ומיומן לעשות זאת, הרופא עצמו לא מתבונן בצילום אלא בפענוח, עכשיו נשאלת השאלה, מה הבעייתיות בתחום זה ברפואת השיניים? ובכן יש לכך שני היבטים:

משרד הבריאות הבין, שרופאי השיניים, שאינם מיומנים בפענוח צילומי C.T , שהם למעשה חתכים, רה-קונסטרוקציות של תוכנה, שהתבצעו על ידי טכנאים ללא ידע מקדים באנטומיה, ולכן החתכים עלולים חלילה להיות לא רלוונטיים, חסרים ויתכן שהסתמכות עליהם תעמיד את המטופל בסכנה.

פעמים רבות, הרופאים מקבלים פענוח, אך לא מצליחים לאתר בעיות בצילום ה-C.T  כך למשל, נניח שלמישהי חסרה שן קדמית והרופא שולח אותה לבצע צילום C.T עם חתך כדי לבחון את גובה ועובי של העצם במטרה לבחון אם ניתן להבריג לשם שתל. הרופא עלול להסתכל באופן צר על הצילום ולפספס היבטים חשובים להצלחת הטיפול כמו: הימצאות של כלי דם גדול בתוך העצם, שפגיעה בו עלולה להביא לדימום, שקשה מאוד לעצור, או הימצאות של גידול, שהתגלה בשלב מאוחר יותר לאחר ביצוע השתלת השיניים. מבחינה חוקית על הרופא מוטלת האחריות המוסרית והמקצועית לבחון את צילום ה-C.T  בהסתכלות רחבה.

דוגמת קיצון עוסקת בממצאים בצילום  c.t  של לסתות, שרופא מיומן עשוי להבחין בהסתיידויות של עורקי הצוואר והפניית המטופל לרופא המתאים, הינה קריטית ואף מצילת חיים במקרה זה. צילום: שאטרסטוק. 

האם קיימת איזושהי חקיקה או רגולציה המסדירה את הנושא?

החל מחודש יוני השנה, משרד הבריאות הטיל על רופאי השיניים איסור להסתמך על צילומי c.t שלא עברו פענוח. בפני הרופאים עומדות כמה אפשריות:

  1. בקשה לקבלת צילום ה-t מפוענח על ידי רופא במכון ההדמיה
  2. פיענוח צילום ה-t בעצמו כל עוד הוא עונה אחד התנאים הבאים:
    א. מומחה מוסמך לפענוח c.t (רנטגנולוג)
    ב. בעל התמחות ספציפית המאפשרת מוכרת לפענוח c.t - מומחים לכירורגיה ומומחים לרפואת הפה
    ג. רופא שסיים בהצלחה את בחינות הקורס בבית החולים לפענוח
    c.t דנטלי

אילו יתרונות נוספים יש לצילומי c.t בתחום רפואת השיניים?

לצילומי c.t ישנם יתרונות עצומים וצריך לדעת לבצע בהם שימוש, ואנו רואים זאת יותר ויותר בתחומי "ההשתלה הממוחשבת" או בשפה המקצועית, תכנון מקרה ב c.t המתבסס על כישורים כירורגיים, ניסיון, ידע, אוריינטציה קלינית והבדלים בין מנתח למנתח. ישנן חברות המדפיסות מודל תלת ממדי של האזור אליו יוכנס השתל, ומכינות סד כירורגי עם שרוול, כך שכל מה שעל הרופא לעשות הוא להכניס את המקדח לתוך החור ולקדוח, כאשר תפקידו של הסד הוא לכוון את המקדח אל המקום הנכון בתוך הלסת. זוהי למעשה "ההשתלה הממוחשבת".

לסיכומו של עניין, צילומי ה-C.T מהווים כלי רב עוצמה בתחום רפואת השיניים, בלעדיו לא ניתן היה לבצע טיפולים מתקדמים בצורה בטוחה, יחד עם זאת בטרם תחילת הטיפול וכחלק מהותי מתכנון הטיפול- יש להתבסס על צילומי C.T מפוענחים בידי רופא מוסמך.

ד"ר דניאל מרוז הוא בוגר קורס פענוח בבית החולים תל השומר ובעל מרפאה פרטית לרפואת שיניים, המציעה מגוון רחב של טיפולים, ביניהם טיפולים מורכבים בהרדמה, עקירות כירורגיות השתלות שיניים, הרמות סינוס, שתלים דנטליים, טיפולי שורש, הקצאות שורש ועוד.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום