סקירה: דור חדש של תרופות לסוכרת

(0)
לדרג
תוכן מקודם

על אף שכבר מדובר במגיפה של המאה ה–21, ניתן היום לרפא סוכרת מסוג 2 על ידי אבחון מוקדם וטיפול בתרופות חדשניות המגנות על הלב והכליות. ד"ר ילנה סיגל, אנדוקרינולוגית מומחית, בפודקאסט מעורר תקווה לסוכרתיים

רופא אנדוקרינולוג ,מומחה לאנדוקרינולוגיה
077-2311047 (מספר מקשר)

מחלת הסוכרת הפכה בשנים האחרונות למגיפה של ממש, אך היום יותר מתמיד הידע על מנגנוני המחלה והטיפול בה הוא נרחב. לאחרונה הופיעו מספר תרופות חדשות שמשפיעות לא רק על הורדת הסוכר בדם, אלא גם משפרות את לחץ הדם וגם משפיעות במידה מסוימת על התיאבון ובכך למעשה מאפשרות גם ירידה במשקל. בנוסף, התרופות החדשות גם מגנות על הכליות והלב ומורידות את אחוז הסיבוכים הקרדיאליים והכלייתיים. "היום יש לנו הרבה אפשרויות טיפול להציע לחולי סוכרת", אומרת ד"ר ילנה סיגל, אנדוקרינולוגית מומחית.

קיימים שני סוגי סוכרת עיקריים. סוג אחד מתבטא בחוסר באינסולין, "סוכרת נעורים", שמתפתחת לרוב בגיל צעיר. הסוג השני הוא  "סוכרת מבוגרים", סוכרת מסוג 2, שנוצרת כתוצאה מאפקט נמוך של האינסולין בגוף. כלומר, יש מספיק אינסולין בגוף, לפעמים אפילו עודף, אבל הוא לא אפקטיבי מספיק. ברוב המקרים, אך בהחלט לא בכולם, סוכרת זו קשורה לעודף משקל.

אילו תרופות יש כיום למחלת הסוכרת?

"ישנן לא מעט תרופות בעלות מנגנון חדש אשר גורמות לסוכר לצאת בשתן", אומרת ד"ר סיגל. "בארץ יש שני סוגים כאלה, תרופות שמצד אחד מטפלות בסוכר ומצד שני גורמות לירידה במשקל ובלחץ דם ומאפשרות להגן על הלב והכליות. ישנן גם תרופות חדשות בעלות מנגנון פעולה אחר, הכוונה לתרופות שבדרך כלל ניתנות בזריקה כמו האוזמפיק שמאוד מוכרת בארץ. זו אחת ממגוון מאוד גדול של תרופות אשר מורידות את רמת הסוכר במנגנון מסוים והיא ניתנת בזריקה חד שבועית או בכדור שצריך לבלוע פעם אחת ביום".

כיצד יודעים איזו תרופה לתת לחולה?

"כשאנחנו באים להתאים שיטת טיפול מסוימת למטופל, אנחנו קודם כל בודקים את רמת הסוכר שלו ואת מדד ההמוגלובין המסוכרר. ההמוגלובין הוא חלבון שנמצא בתאי דם אדומים. כשסוכר מתחבר להמוגלובין, המולקולה הזאת תימצא בדם במשך כשלושה חודשים. כשאנחנו מודדים את רמת ההמוגלובין המסוכרר אנחנו מקבלים מעין מבט לאחור שמראה לנו האם המטופל היה "מאוזן" או לא. זאת לעומת בדיקת רמת סוכר המשקפת לנו מהו מצבו של מטופל ברגע הבדיקה".

"היום", מסכמת ד"ר סיגל, "ניתן להירפא מסוכרת סוג 2. אם אדם שסובל מסוכר גבוה מתחיל את הטיפול החדש מוקדם מספיק ושומר על משקל תקין – יש סיכוי שהוא יוכל להירפא מהמחלה".

להאזנה לפודקאסט המלא >>>> 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום