דליפת שתן במאמץ וצניחת נרתיק דרגה 1

דיון מתוך פורום  כירורגיה גינקולוגית - ניתוחי רצפת האגן

17/05/2016 | 18:59 | מאת: אלמונית

בת 38 אחרי 3 לידות וגינליות. לפני 8 חודשים אובחנתי עם צניחת נרתיק/שלפוחית דרגה 1. סבלתי מדליפת שתן במאמץ בקפיצה וריצה אחרי לידה שניה ודליפות בהתעטשויות (בנוסף לקפיצות וריצות) בתדירות ממוצעת של פעם בשבוע אחרי הלידה השלישית. אחרי תרגול יומיומי של פיזיותרפיית רצפת אגן במהלך 8 החודשים האחרונים הדליפות מופיעות בתדירות של פעם בשבועיים בהתעטשויות. אני שוקלת כניסה להריון רביעי ורוצה להבין את ההשלכות הפוטנציאליות לכך: 1. בהנחה שיש לי צניחה בדרגה 1 אחרי 3 לידות, האם ניתן לומר שרוב הסיכויים שהצניחה תהיה קטנה או שלא ניתן לשער ויש סיכוי טוב שאגיע גם לצניחה בדרגה 2 (ובהתאם לכך תגדל תדירות ומתאר מצבי הדליפה). 2. האם ניתן לשער מה הסיכויים שאצטרך ניתוח TVT במצבי הנוכחי במהלך החיים מבלי כניסה להריון רביעי? האם עצם לידה נוספת מגדילה את סיכויי לעבור ניתוח במהלך החיים או מזרז את הזמן לניתוח שממילא יתרחש? 3. האם ברגע שמפסיקים את התרגול חוזרים לדלוף בתדירות שהיתה לפני כן? 4. מה ניתן לעשות כדי למזער את הנזקים שיגרמו לידה רגילה נוספת? האם הוכח שלפיזיותרפית רצפת אגן לפני ובמהלך ההיריון יש חשיבות גדולה במזעור הנזקים או שזה לא אמור לשנות את תוצאות ההיריון הלידה מבחינת מצב רצפת האגן? החשש הוא חזרה לדליפות בעקבות לידה רגילה רביעית בתדירות גבוהה יותר ובמתאר מצבי דליפה גדול יותר (שיעול, יחסי מין וכו') ושפיזיותרפיה כבר לא תעזור באותה מידה שעכשיו. אודה לתשובתך.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום לך, 1. צניחת אברי האגן שמאובחנת בגיל צעיר בד"כ נוטה להחמיר עם השנים. הדבר נובע מהעובדה שכבני אדם (בשונה מיונקים אחרים) אנחנו הולכים על שתי רגליים והגרביטציה פועלת בכיוון רצפת האגן, כמו גם פעילויות יומיומיות שאת מבצעת וגורמות לעליית הלחץ התוך-בטני. אין קשר בין צניחת אברי האגן ומידת חומרתה לבין דליפת שתן במאמץ או מתוך דחיפות. ככל הנראה במקרה שלך שתי הבעיות קיימות זו לצד זו. 2. ניתוח סרט תת-שופכתי (TVT) הוא אחת מדרכי הטיפול בדליפת שתן במאמץ. במידה שלאחר סיום הילודה תסבלי מהתופעה באופן שיפגע באיכות חייך בהחלט יהיה מקום לשקול את הטיפול הנ"ל. עם זאת קיימות שיטות טיפול לא ניתוחיות היכולות להתאים גם למצב הנוכחי וגם אם בכוונתך ללדת פעם נוספת כמו לדוגמא הזרקת חומר (BULKING AGENT) לעיבוי דופן השופכה. 3. תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן מפצים בעקיפין על ההחלשות הרקמתית הגורמת לתופעות כגון צניחת אברי האגן ודליפת שתן במאמץ. כל עוד מבצעים את התרגילים ניתן להשיג שיפור. ברגע שהפסקת בהדרגה השריר צפוי לחזור למצבו המוחלש והשיפור שהושג עלול להתפוגג. 4. מומלץ להימנע מלידה מכשירנית ומשלב שני (מפתיחה מלאה ועד ללידת הילוד) מאורך. בנוסף במידה שהערכת המשקל מעל 4000 ג"ר במקרה שלך עדיף יהיה ללדת בניתוח קיסרי. אין עדות חד משמעית ליעילות של פיזיותרפיה לפני ההריון ובמהלכו במניעת נזקי הלידה לרצפת האגן. בברכה, דר' בני פיינר www.pelvicsurgery.co.il

21/05/2016 | 11:57 | מאת: אלמונית

ד"ר פיינר, תודה רבה על תשובתך המהירה והמפורטת! רציתי להבהיר את שאלה 1,בהנחה שיש לי צניחת שלפוחית בדרגה 1 ודליפת שתן במאמץ בתדירות של פעם בשבוע אחרי 3 לידות, האם ניתן לומר שרוב הסיכויים שההחמרה בצניחה ובתסמיני דליפת השתן אחרי לידה רביעית תהיה קטנה (הצניחה לא תגיע לדרגה 2) או שלא ניתן לשער ויש סיכוי טוב שאגיע גם לצניחה בדרגה 2 (ובהתאם לכך תגדל תדירות ומתאר מצבי הדליפה). כרגע הפיזיותרפיה נותנת מענה והשאלה אם אחרי לידה נוספת הפיזיותרפיה כבר לא תעזור באותה מידה שעכשיו. לגבי שאלה 2- אם הבנתי אותך נכון, מכיוון שצפויה החמרה במצב עם השנים , הסיכויים שאזדקק לניתוח TVT במהלך החיים במצבי הנוכחי מבלי כניסה להריון רביעי הוא מאד גבוה ואם אעבור לידה רביעית סביר להניח שאעבור את הניתוח בגיל יותר צעיר מאשר אם לא אלד לידה נוספת. האם זו כוונתך? ושאלה נוספת לגבי סיבוכים של ניתוח ה-TVT-לפי הבנתי בסיכויים של 5-10% יכולה להופיע תכיפות ודחיפות במתן שתן שלא היתה לפני הניתוח. האם מדובר בסיבוך שיכול להישאר או חולף אחרי כמה שבועות ,ובנוסף בסיכויים של 5-10% יכול להופיע צורך בניתוח חוזר לאחר מספר שנים קטן. כמה פעמים ניתן לחזור על ניתוח כזה והאם יש סיבוכים עיקריים נוספים? תודה רבה מראש.

מנהל פורום כירורגיה גינקולוגית - ניתוחי רצפת האגן