הסרת משקפיים בלייזר - סקירה

(0)
לדרג

האם ישנם אנשים שלא יכולים לעבור ניתוח לתיקון הראייה, ומה רמת הכאב במהלך הטיפול? פורום חדש ב-doctors יתייחס לשאלות אלה ועוד

מאת: ד"ר מצליח טייב

ניתוחי תיקון ראיה בלייזר מתבצעים משנת 1985, וב-15 השנים האחרונות הם צברו פופולאריות רבה. עד כה נותחו עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם ומדובר בטיפולים נפוצים ושגורים. בארץ, כ-4% מהאוכלוסייה בטווח הגילאים 18-50, עברו את הטיפול בעשר השנים האחרונות. ליקויי הראייה הנפוצים בהם ניתן לטפל באמצעות הלייזר הם: קוצר ראייה, רוחק ראייה, צילינדר ושילוב של רוחק ראיה וצילינדר.

ניתוח לתיקון ראייה נעשה על-ידי ליטוש או שיוף פני קרנית העין באמצעות קרן לייזר. באמצעות הקרן משנים את המבנה של קרנית העין, כך שהתכונות האופטיות שלה מאפשרות ראייה חדה ללא צורך במשקפיים. ניתן להשוות את הטיפול לפיסול, היוצר בתוך הקרנית מעין משקפיים פנימיים. הקרנית היא החלק החיצוני שמרכז את כל התמונה בעין, והלייזר מבצע בתוך עובי הקרנית שיוף שטחי וקל, על-פי מספר המשקפיים. למרות שהשיוף מאוד דק ושטחי, הוא מצליח בכמה עשרות מיקרונים להפנים את המספר של המשקפיים בקרנית. הטיפול משפר את הראייה בדומה למה שעושות עדשות-מגע, אלא שקרן הלייזר דקה הרבה יותר, ובשונה מהעדשות, השיפור בראייה הינו לצמיתות.

התמודדות עם הפחד

אחד החששות הגדולים ביותר הינו הפחד מפני איבוד הראייה בעקבות הניתוח. מכיוון שרמת הביטחון והבטיחות של הטיפולים להסרת משקפיים גבוהה במיוחד, החשש לאיבוד הראייה הוא חסר בסיס. עד כה אין תיעוד בעולם, ולו אחד, בו מטופל איבד ראייה בעקבות ניתוח להסרת משקפיים. ברוב המקרים, הצגת הנושא בפני המטופל באופן רציונאלי משכנעת את המטופל שלא נשקפת לו סכנה של ממש.

החשש השני בחשיבותו עוסק, כמובן, בכאב. הבשורה החשובה היא שלא צריך לפחד - לא מכאב ולא מתנועות. הטיפול עצמו לא כואב כלל, רק המפסק שמחזיק את העיניים פתוחות גורם להרגשה אי נוחות קלה. בפועל, ניתן לזוז מכיוון שמערכת משוכללת מאוד (eye-tracker) עוקבת אחרי תזוזת האישון.

למרות שהאמון שנוצר בין הרופא למטופל חשוב מאוד ותורם להורדת הלחץ, ידוע כיום כי הגורם הדומיננטי ביותר בעת קבלת החלטה והתגברות על הפחד הוא שביעות הרצון של מטופל שכבר עבר את הטיפול. מטופל מרוצה מביא בעקבותיו מטופלים נוספים: משפחה, חברים ומכרים. נתון זה מצביע, באופן חד וברור, על מידת שביעות הרצון של המטופלים.

חוסר התאמה לניתוח וסיבוכים

רוב הסיבוכים בניתוח נמנעים בזכות בדיקת התאמה קפדנית הכוללת צילום תלת מימדי של הקרנית ועל-ידי מדידת העובי שלה בזמן בדיקת המועמד לטיפול. כמו כן, אנשים הסובלים מבעיות רפואיות שונות בעיניים כגון קטרקט, דלקות, גלאוקומה או מחלה פעילה אחרת - אינם מועמדים טובים לניתוח.

למיומנות המנתח וליכולותיו בבחירת המטופלים המתאימים לטיפול חשיבות עליונה. כל שלב בניתוח נעשה תחת בקרת הרופא, החל מההחלטה לגבי מידת התאמתו של המטופל לניתוח, ההחלטה לגבי סוג הניתוח, הפרמטרים שיש להכניס למחשב כדי שהתוצאה תהיה הטובה ביותר, איזה מתלה ליצור, ההחלטה על הדרך בה יש להניח את המכשיר על העין, החזרת המתלה למקום ועוד. כל אלו נרכשים בניסיון שחשוב מאוד להצלחת הטיפול.

סיבוך נדיר (0.005%) העלול להתעורר בזמן יצירת המתלה בשיטת ה-LASIK הוא למעשה כישלון ביצירת מתלה מושלם. במקרה כזה לא מבוצע ניתוח הלייזר וההפרעה בראייה נשארת. כאמור, זהו מצב מאוד נדיר מכיוון שכמעט תמיד אפשר להחזיר את המתלה למקומו.

סיבוך נוסף שעלול להתעורר בטווח הארוך הוא היחלשות מסוימת של הקרנית, וזאת בגלל ליטוש הלייזר. לאורך הזמן, הקרנית עלולה להמשיך ולהיחלש עוד. גם סיבוך זה נדיר למדי (1 ל-10,000), מכיוון שבכדי למנוע זאת מראש לא מנתחים מטופלים שקיימת אצלם חולשה במבנה הקרנית וטיפול בה עלול לעוות אותה עוד יותר. כפי שצוין קודם לכן, רוב הסיבוכים נגרמים כתוצאה מביצוע הניתוח במטופל שלא מתאים לעבור את הטיפול.

1% בלבד מכלל המטופלים זקוקים לטיפול נוסף ובדרך-כלל בעין אחת בלבד. כחצי שנה לאחר הניתוח ניתן להגיע למסקנה, בהתייעצות של הרופא והמטופל, האם יש צורך בטיפול נוסף. במידת הצורך ניתן לבצע תיקון נוסף על מנת להגיע לתוצאה האופטימאלית.

שיטות לתיקון הראייה

תחילה נבדקת התאמתו של המועמד. בשיחה שנערכת לאחר מכן מקבל המטופל הסבר מקיף לגבי כל התהליך הכולל מידע מפורט והסברים. לבסוף, נקבע מועד לניתוח - ולאחריו מתקיים מעקב, שנמשך לאורך שנה ויותר אחרי הניתוח.

בשיטת ה-LASIK הניתוח מתבצע בשני שלבים עיקריים: הראשון, יצירת כיפה עדינה משטח הפנים הקדמי של הקרנית (מתלה), אותה מרימים ומסיטים (אין ניתוק מלא של הכיפה). בשלב השני, מתבצע ליטוש המשטח החדש שנחשף בעזרת הלייזר, שמטרתו להביא למטופל את היכולת לראות ללא עזרת משקפיים. לאחר פעולת הלייזר מחזירים את המתלה למקומו. בשיטה זו ניתן לשוב לעבודה למחרת היום. למי שעובד בשטח, כמו חיילים, אסור לצאת שלושה ימים למקומות בהם יש אבק ולכלוך.

בשיטת ה-ASA מבצעים את תיקון הראייה בחלק החיצוני של הקרנית ללא כל חיתוכים או כל תהליך כירורגי אחר. למעשה במשך כל התהליך אין כל שימוש במכשירים ניתוחיים למעט ספוגיות. בשיטה זו משתמשים בדרך-כלל למקרים בהם המספר נמוך, ולמקרים שבהם הקרנית דקה - וזו למעשה הדרך היחידה שבה ניתן לבצע את הטיפול. בשיטה זו ניתן לשוב לעבודה סדירה אחרי שלושה ימים.

משך הטיפול

כיום ניתן למצוא בשוק מספר לא מבוטל של רופאים המבצעים את הניתוחים השונים באמצעות מכשירי לייזר שונים. ההבדל בטכנולוגיות מתרכז בעיקר בעובי הקרן, מידת הדיוק, יכולת העקיבה אחר העין בזמן הניתוח, יכולת הפקת מיפוי תלת מימדי של העין ולא פחות חשוב - מהירות קרן הלייזר. כיום, מכשיר הלייזר המתקדם ביותר בעולם ובישראל הינו האלגרטו 400 הרץ. המכשיר מאפשר דיוק מירבי המקצר את זמן הטיפול לעד 15 שניות בלבד לעומת 30 שניות ומעלה במכשירים אחרים. הפחתת זמן הטיפול לחצי מאפשרת טיפול נוח יותר למטופל וסיכון קטן יותר שהקרנית תתייבש, תזדהם ותחדל להיות שקופה. הטכנולוגיה החדשה מאפשרת תכנון אידיאלי של הטיפול, התאמתו המושלמת לצרכי המטופל ובסופו של דבר - התוצאות הטובות ביותר. לאלגרטו 400 הרץ אישור של ה-F.D.A. האמריקאי ומשרד הבריאות הישראלי.

ד"ר מצליח טייב, מנתח עיניים במרכזים הרפואיים של אמריקן לייזר.

בואו לדבר על זה בפורום הסרת משקפיים בלייזר.

למידע נוסף ליחצו: הסרת משקפיים בלייזר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום