שפעת החזירים: מגפה מדומה?

(0)
לדרג

על-פי דו"ח של המועצה האירופית, המדענים שהמליצו על חיסוני שפעת החזירים קיבלו תשלום מחברות התרופות. ד"ר אפי הלפרין ל-doctors: "הכתובת הייתה על הקיר"

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

הטיפול של ארגון הבריאות העולמי, הסוכנויות האירופאיות והממשלות העולמיות בשפעת החזירים הוביל להפחדה מיותרת בנוגע לסיכונים הבריאותיים לציבור ולבזבוז כספי ציבור. כך עולה מדו"ח חדש של המועצה האירופית.

על-פי ממצאי הדו"ח נראה כי המדענים שחיברו את ההנחיות לאגור מצבורי תרופות למקרה של מגפת שפעת החזירים, קיבלו כספים מחברות תרופות שעמדו להרוויח מיליארדי דולרים מהנחיות אלו.

חוסר שקיפות

"זכותם של רופאים לקבל כסף ממקורות שונים, אך הבעיה היא שהם לא חושפים את המידע בצורה שקופה", אומר ד"ר אפי הלפרין, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בביה"ח ביקור חולים בירושלים ומנהל פורום שפעת החזירים ב-doctors. "אם רופא מקבל תגמול מחברת תרופות הוא צריך לחשוף את העובדה הזאת בכל פרסום מדעי או פרסום בכלי התקשורת. זו דרישה בסיסית שכבר מתקיימת בפרסומים מדעיים".

ד"ר הלפרין מציין כי ב-13 בנובמבר 2009, פחות משבועיים ממבצע החיסונים הוא אמר שאין הצדקה שאנשים בריאים יתחסנו נגד שפעת החזירים, מכיוון שזו מחלה קלה אפילו יותר מהשפעת העונתית. "באותה תקופה הותקפתי קשות על-ידי משרד הבריאות וחלק מהרופאים", הוא מספר. "הם טענו שאמרתי דברים חסרי אחריות, אך הכתובת הייתה על הקיר. התקבלו דיווחים ממדינות כמו אוסטרליה וניו-זילנד, בהן הסתיים החורף ושפעת החזירים שם הייתה קלה. אולם, משרד הבריאות כבר החל לרכוש כמות גדולה של חיסונים וחשש שאנשים יאבדו אמון ולא יתחסנו".

הדו"ח החדש עלול לגרום לחוסר אמון מוחלט של הציבור ברופאים ובמקבלי החלטות. לדברי ד"ר הלפרין הבעיה היא שמשרד הבריאות אחראי על כל נושא החיסונים: "באחריות משרד הבריאות ההחלטה נגד מה מתחסנים, כמויות, מי מתחסן ומתי. כמו-כן, משרד הבריאות מרכז את כל המידע על חיסונים ולבסוף נותן ציון על ההתנהלות - זהו מצב בלתי תקין". ד"ר הלפרין המליץ שיוקם גוף חיצוני לחיסונים, שיהיה 'כלב השמירה' של משרד הבריאות, כפי שנעשה בארה"ב, וזאת כדי שתהיה לציבור כתובת אובייקטיבית בנושא. "אני חוזר על ההמלצה לאור ההתפתחויות האחרונות", מסכם ד"ר הלפרין.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת החזירים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום