עישון: גמילה והימנעות

(0)
לדרג

הידיעה שעישון סיגריות מסוכן לא עושה את הגמילה קלה יותר. שילוב מספר שיטות, כמו סדנאות, תחליפי ניקוטין ותרופות מרשם, מעלה מאוד את שיעור ההצלחה בגמילה

מאת: ד"ר מיכאל ויינפאס

"ונזהרתם מאוד לנפשותיכם". לו רש"י חי בימינו, הוא היה מפרש את הפסוק כך: "כוונת הפסוק להזהיר מפני העישון, שהוא שורש כל הרע הבא על גופו של האדם ואחר כך גם על נפשו, ומייסר את המעשן בכל התחלואים האפשריים, ולא רק בו הוא פוגע אלא גם בסביבתו".

"סור מרע ועשה טוב" - סור מרע היא הפרישה מהעישון, ועשה טוב היא העזרה שאדם מעניק לעצמו באמצעים הקיימים היום לשם כך, שהם סדנאות לגמילה מעישון, תרופות מרשם ותחליפי ניקוטין, הבאים בצורות של מסטיקים, לכסניות, מדבקות ועוד.

כ-5 מיליון בני אדם בעולם ו-10,000 בארצנו הקטנה מתים מידי שנה מעישון. הניקוטין גובה מחיר כבד יותר ממה שגובה הדרך לים המלח, שאר תאונות הדרכים, פעולות האיבה ומחלת האיידס. מתוכם מקפחים את חייהם 1,500 אנשים תמימים, שמעולם לא עישנו, שכל חטאם הוא שקרוביהם נושפים לעברם כמעט בכל יום 4,000 כימיקלים מסוכנים, מבלי שאובמה יטיל סנקציות על העניין. אומנם לכול המעשנים יש דוד בן 100 שעדיין מעשן, אבל מי מוכן לקחת כזה הימור?

סיבה לדאגה

עישון הוא גורם התחלואה והתמותה החשוב ביותר הניתן למניעה. נדמיין שני חולים זהים מעשנים. אצל הראשון הרופא יאזן מדדי לחץ דם וכולסטרול, יגרום לו לבצע פעילות גופנית יומית, ויעבירו לדיאטת ירקות, לחם מלא וקל ושני שקדים לא קלויים ליום. את השני רק יגמול מעישון, וזהו. רופא כזה עזר לחולה השני יותר והאריך את חייו יותר ביחס לראשון. על אף עובדות אלה, כרבע מאוכלוסיית ישראל מעשנת. אחוז בני הנוער המעשנים עולה והגיל הממוצע של התחלת עישון יורד בארץ ובעולם, כך שיש סיבה אמיתית לדאגה.

עשן הסיגריה מכיל כ-4,000 כימיקלים שונים, בהם 350 חומרים רעילים ו-43 חומרים מסרטנים. בתוצרי התבערה של הטבק שהמעשן שואף לריאותיו אנו מוצאים ממיסים אורגנים פעילים, כגון אצטון ומתנול, רעלים מוכרים, כגון ארסן וציאניד, קוטל חרקים מסוג DDT, מתכת כבדה של מצברים בשם קדמיום, אשר המיתה אלפי עובדי תעשיה שנחשפו לה, חומרים רדיואקטיביים שונים ופחמן חד חמצני הפוגע בחמצון בגוף.

נזקי העישון רבים וכוללים, וממש אינם מרוכזים רק במערכת הנשימה, כיוון שהעשן עובר מהריאות ללב, וממנו למחזור הדם בדרכו לכל איברי הגוף, מבלי שזוכה לעבור סינון בכבד. כך מגיעים אלפי הרעלים במינונים גבוהים לכל תאי הגוף, ללא שום הפליה. אפשר לומר בצורה סטטיסטית פשוטה שעישון מקצר את החיים בעשר שנים.

העישון אחראי לכ-30% מכלל מקרי המוות מסרטן, כגון סרטן הריאות, הלוע, חלל הפה, הלשון, הוושט, שלפוחית השתן, הכליה, הלבלב, צוואר הרחם ועוד. לשם השוואה, זיהום האוויר אחראי רק ל-2% מהסרטנים. מחקרים הראו כי ריכוז החלקיקים הרעילים הנמצא בעשן הסיגריות גבוה ומסוכן יותר מאשר החלקיקים הנפלטים מאגזוז של אוטובוס חולף. העישון מכפיל את שיעור מחלות הלב, מחלות כלי דם, שבץ מוחי ומוות פתאומי. רוב התקפי הלב בגיל צעיר הם בקרב מעשנים. המעשנים חשופים למחלת ריאה חסימתית כרונית, מחלה עם רייטינג נמוך בהתחשב בכך שהיא אחת מחמש הסיבות המובילות לתמותה. ביטוייה הם שיעול וקוצר נשימה הגורמים לנכות קשה, ואשפוזים רבים עד למוות. עישון גם יודע לגרום כיב קיבה, אולקוס, קטראקט, אוסטיאופורוזיס (הידללות העצם ) וכן גורם לאימפוטנציה, ירידה בפוריות בקרב שני המינים, פגיעה בכושר הגופני, פגיעה בשיניים, בחניכיים, איבוד תחושת טעם וריח ומזרז את הזדקנות עור הפנים. עישון יכול לגרום לצורך בכריתת רגל, בדומה לסיבוכי מחלת הסוכרת.

ברכת הגומל

לאחר ששוכנעתם כי אתם מוכרחים להיגמל מעישון, לפי מידת התמכרותם הפיזיולוגית, אתם עלולים לחוות תסמיני גמילה, שיכולים לכלול עצבנות יתר, תחושת מתח, רעד בידיים, כאבי ראש, תחושת סחרחורת, קושי להירדם, קושי להתרכז וקושי להתרוקן. בהמשך, עיקר ההתמודדות נובע מהזיקה ההתנהגותית שנוצרה בין פעולות יומיומיות לבין העישון. השיטות מגוונות ,ורצוי לשלב בין כולן:

סדנאות גמילה קבוצתיות אצל מומחה לגמילה מעישון - סדרת גמילה של כעשרה מפגשים המבוססים על גישה התנהגותית המאפשרת גמילה הדרגתית, שינוי הרגלים, שבירת התניות ורכישת כלים חדשים לגמילה.

גמילה פרטנית - סדרת מפגשים אצל רופא שהתמחה בגמילה מעישון ועובד בשיתוף עם צוות הכולל דיאטנית ועובדת סוציאלית.

תחליפי ניקוטין ללא מרשם - בשנים האחרונות התפתחו תחליפי ניקוטין בצורות נטילה שונות ומגוונות, שאותם ניתן לרכוש בבית המרקחת וללא מרשם. התחליפים מספקים מנות קצובות של ניקוטין, אך במינון נמוך ובספיגה איטית ללא כל הרעלים הנלווים לסיגריה. ניקוטין הוא תרכובת של סם ממכר שמצויה בעלי צמח הטבק. כשאדם מעשן, תוך עשר שניות הניקוטין מגיע מהריאות למוח וגורם לשינויים ביוכימיים מידיים, שכוללים עלייה ברמת האדרנלין, מה שגורם לערנות וריכוז ולעלייה ברמות הדופמין המביא לשיפור במצב הרוח ולתחושת עונג. בין סיגריה לסיגריה צונחות רמות הדופמין, מה שגורר לחוסר שקט, עצבנות, וצורך לשאוף עוד כמה רעלים - זהו בדיוק דפוס התמכרותי.

תחליפי הניקוטין גורמים לשחרור קבוע של ניקוטין, שמונע את הדחף לעשן ומפחית את תסמיני הגמילה. כך הגוף מקבל אספקת ניקוטין סדירה וקבועה ללא כל שאר הרעלנים המסרטנים, שהם תוצרי הבעירה של הניקוטין הנשאף. הניקוטין כשלעצמו אינו מסרטן, הוא החומר שגורם להתמכרות. בישראל קיימים תחליפי ניקוטין כמו "סדרת ניקוטינל" הקיימת בצורת מדבקות, מסטיקים ולכסניות. מדבקות הניקוטין הן בחזקת "שגר ושכח". הן מעניקות למשך 24 שעות את מנת הניקוטין. מסטיק או לכסניות (המגיעות עם הכשר) - השימוש בהם נעשה לפי הצורך והכמות נשלטת על ידי המשתמש. התחליפים מגיעים במינונים שונים ומאפשרים למעשן להתאים את התחליף לפי הצורך האישי שלו.

תרופות מרשם - בשוק קיימות שתי תרופות מרשם עיקריות הניתנות רק בהמלצת רופא ובהפניה רפואית בלבד. הוותיקה יותר היא הזייבאן, במקור תרופה נגד דיכאון, שהוכחה בדיעבד כעוזרת לגמילה מעישון. השנייה היא הצ'מפיקס המפחיתה את תסמיני הגמילה ואת ההנאה מהסיגריה. תרופות אלו אף נכנסו לסל התרופות, בתנאי הגיוני של השתתפות בסדנה לגמילה מעישון במקביל לנטילת הכדורים.

גמילה טלפונית - מכבי שירותי בריאות הקימה לאחרונה שירות חדש בארץ: מרכז טלפוני לגמילה מעישון. השיטה מאפשרת את יתרונות הזמינות, הנגישות, הנוחות ואנונימיות. במהלך הטיפול ניתנים כלים יישומיים וטכניקות ייחודיות לגמילה בזמן קבוע בכל שבוע על ידי מומחים לגמילה מעישון.

סיכויי ההצלחה של אדם שמחליט להפסיק לעשן לבד, "כי הכל בראש" עומדים על 3%. אדם שהרופא שלו יעץ לו להפסיק לעשן באחד מהמפגשים עימו מעלה את סיכויי הצלחתו ל-6%. תחליף ניקוטין מעניק סיכויי הצלחה בגמילה של 15%. השתתפות בקבוצה לגמילה מעישון יחד עם היעזרות בתחליפי ניקוטין מעלה את סיכויי הצלחת הגמילה ב-51%.

"אין דבר קל יותר מלהפסיק לעשן! עשיתי את זה כבר אלפי פעמים", אמר הסופר מרק טוויין. מצחיק? לא ממש. כדי שלא נגיע לאלפי ניסיונות, מומלץ, כאמור, לשלב בין כל הכלים ולהעלות את סיכויי הצלחת התהליך.

ד"ר מיכאל ויינפאס הוא רופא מומחה לרפואת משפחה במכבי שירותי בריאות ומומחה לגמילה מעישון.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום