האם סוכר מסייע בשיכוך כאבים?

(0)
לדרג

להמתיק את הכאב: מחקר חדש מוכיח כי תמיסות סוכרוז וגלוקוז עשויות להקל על הכאב של התינוקות בעת קבלת חיסון

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות סקירה מערכתית שפורסמה ב-13 במאי 2010 ב- Archives of Disease in Childhood, עולה כי מתן תמיסה מתוקה לתינוקות לפני חיסון עשויה לצמצם את הכאב.

לדברי החוקרים, בעבודות קודמות נמצא כי סוכרוז, גלוקוז ותמיסות פומיות מתוקות אחרות הן יעילות בשיכוך כאב במהלך פרוצדורות מינוריות בילודים, ומציינים כי כיום מתן של תמיסה מתוקה מומלץ באופן שגרתי לפני פרוצדורות מכאיבות בילודים. עם זאת, לא קיים מידע רב על יעילות התמיסות המתוקות בשיכוך כאב בתינוקות מבוגרים יותר.

מטרת הסקירה הייתה להעריך את היעילות של תמיסות מתוקות פומיות לעומת מים או אי-מתן תמיסה בשיכוך כאב, בתינוקות בני 1-12 חודשים העומדים לפני קבלת חיסון. החוקרים ערכו חיפוש אחר מחקרים אקראיים מבוקרים באינטרנט וכן חיפוש ידני ברשימות הספרות של המאמרים שאיתרו.

צמצום הבכי

החוקרים זיהו 695 מחקרים בסך הכל וכללו בסקירה 14 מחקרים אקראיים מבוקרים, בהם נערכו 1,674 זריקות. הם מדווחים כי בהשוואה למתן מים או אי-מתן טיפול, סוכרוז או גלוקוז פומיים הובילו לצמצום הבכי במהלך או לאחר החיסון ב-13 מ-14 המחקרים.

בשלושה מחקרים שכללו 243 תינוקות נמצא כי היארעות הבכי הייתה נמוכה יותר בתינוקות שקיבלו תמיסת גלוקוז 30%. כמו כן, נמצא קשר בין מתן סוכרוז או גלוקוז ובין ירידה באחוז זמן הבכי של התינוקות, ובירידה של 12 שניות בזמן הבכי. עם זאת, החוקרים מציינים כי במחקרים נעשה שימוש בתמיסות בנפחים וריכוזים שונים, ועל כן לא ניתן לקבוע מה מינון הסוכרוז או הגלוקוז האופטימאלי.

לאור התוצאות כותבים החוקרים כי בתינוקות בני 1-12 חודשים שקיבלו תמיסת סוכרוז או גלוקוז לפני החיסון נצפתה ירידה בהיארעות ומשך הבכי. לפיכך הם ממליצים לצוות הרפואי לשקול מתן של תמיסות אלו לפני ובמהלך חיסון תינוקות.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין שימוש בתמיסות גלוקוז וסוכרוז שונות במחקרים השונים. כמו כן, לא נעשתה הערכה של התגובות השונות לכאב לאחר מתן חיסונים שונים, סדר החיסונים שניתן וכן שיטת ההזרקה.

החוקרים מסכמים כי יש לשקול מתן תמיסת סוכרוז או גלוקוז לפני פרוצדורות מכאיבות בתינוקות עד גיל 12 חודשים. הם מדגישים כי תמיסות אלו זמינות, פועלות במהירות, אינן יקרות וקלות למתן.

בואו לדבר על זה בפורום חיסונים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום