אסתמה עלולה לגרום ל-COPD

(0)
לדרג

מחקר מגלה: ילדים הסובלים מאסתמה חמורה עלולים לפתח COPD בבגרותם. טיפול מוקדם ואדוק יותר באסתמה ימנע שינויים בלתי הפיכים בדרכי האוויר שיובילו לסיבוכים

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בכנס ה-American Thoracic Society, עולה כי ילדים הסובלים מאסתמה חמורה ועיקשת מועדים פי 32 לפתח COPD (מחלת ריאה) בבגרותם.

המחקר הנוכחי השתרע על כמעט חצי מאה, וכלל ילדים שנולדו בשנת 1957, גויסו למחקר בגיל 7 שנים, ונותרו במעקב עד גיל 50 שנים. בעת הגיוס למחקר, הילדים חולקו לארבע קבוצות: אלו שלא חוו מעולם תסמיני אסתמה או צפצופים; אלו שחוו תסמיני אסתמה לעתים בעיקר בעת זיהומים נגיפיים של מערכת הנשימה; אלו שסבלו מאסתמה עיקשת שלא הייתה קשורה בזיהומים נגיפיים ואלו שסבלו מאסתמה חמורה ועיקשת.

מתוצאות המחקר עולה כי בגיל 50, 197 מהמשתתפים ששרדו מילאו שאלון מפורט ועברו בדיקת תפקודי ריאות. COPD זוהה ב-28 מהמשתתפים ונמצא בשכיחות גבוהה יותר בקרב גברים. נמצא יחס ישיר בין חומרת האסטמה בגיל הילדות ובין היארעות COPD בבגרות.

ל-15 מתוך 28 חולי ה-COPD היה סיפור של אסתמה חמורה ועיקשת בילדות; ל-8 הייתה אסתמה עיקשת בילדות; ל-4 היו אירועי צפצופים חולפים; ולחולה אחד ב-COPD לא היו כלל תסמיני אסתמה בילדות. המחקר הראה, בנוסף, כי ילדים עם אסתמה קלה וחולפת לא נמצאו בסיכון מוגבר לפתח COPD.

עישון וזיהום אוויר

החוקרים מציינים כי המחקר מראה אירועים בילדות המשפיעים על גדילת הריאות מהווים סיכון משמעותי ל-COPD. לדבריהם, ילדים חולי אסטמה חמורה מתחילים את השלבים הראשונים של חייהם עם תפקוד ריאות בסיסי נמוך יותר, ומתדרדרים בהדרגה לרמות המתאימות לאבחנה של COPD.

בשלב זה, לא קיים מידע באשר למועד התרחשות עיצובן של דרכי האוויר מחדש, והשפעתו על תפקוד הריאות, אולם עולה קשר בין אסתמה חמורה בילדות ובין COPD בבגרות.

החוקרים מסבירים כי COPD הינה מחלה מתקדמת בה תפקוד הריאות נפגם ודרכי האוויר מאבדות את האלסטיות שלהן, עד ליצירת קושי נשימתי. עישון הינו גורם מוביל ל-COPD, אולם גם חשיפה לזיהום אוויר תורמת להופעת המחלה.

יש לציין כי המחקר החל בשנות ה-60 של המאה הקודמת, כאשר טיפולים רבים לאסתמה עוד לא היו זמינים. החוקרים מדגישים כי על אף שאינם מבינים את המנגנונים הביולוגיים הקושרים את שתי המחלות, ממצאי המחקר תומכים בכך שהפרעות בתפקוד הריאות מתהוות בתקופת הילדות ועשויות להוביל לחסימות דרכי אוויר בלתי הפיכות בבגרות.

החוקרים ממליצים, לפיכך, על טיפול מוקדם יותר ואדוק יותר במחלת האסתמה בילדות על מנת למנוע שינויים בלתי הפיכים בדרכי האוויר שיובילו לסיבוכי COPD בהמשך החיים.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום