שמנים יותר - אוכלים פחות

(0)
לדרג

מחקר חדש ומפתיע מוכיח כי ילדים בעלי עודף משקל אוכלים פחות מחבריהם בעלי המשקל התקין. הסיבות ככל הנראה קשורות לשינויים פיזיולוגיים ולפעילות גופנית

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בכנס ה-Pediatric Academic Societies, עולה כי ילדים בעלי עודף משקל והשמנת יתר צורכים פחות קלוריות בהשוואה לחבריהם בעלי המשקל התקין, החל מגיל 7 שנים. הצורך במחקר הנוכחי עלה בעקבות העדר מידע חד משמעי בנוגע לצריכה קלורית ומשקל בילדים.

החוקרים הופתעו לגלות כי ילדים מבוגרים יותר בעלי עודף משקל דיווחו על צריכת פחות קלוריות בהשוואה לילדים בני אותו גיל במשקל תקין, ממצא שמצביע על כך שלא די בהתערבויות להגבלת צריכה קלורית בילדים גדולים הסובלים מעודף משקל.

במחקר הנוכחי נבדקו דיווחיהם התזונתיים של 12,316 ילדים ומתבגרים מגיל שנה ועד 17 שנים, המהווים חלק מסקר ה-National Health and Nutrition Examination Survey. רשומות התזונה של הנבדקים נאספו על-ידי דיווח עצמי לגבי היממה שחלפה - הכלי המיטבי על בסיס גודל האוכלוסיה, אשר תוקפו הודגם בעבר. עבור ילדים בני 5 שנים ומטה, מידע נאסף על-ידי הוריהם; עבור ילדים בני 6-11 שנים מידע נאסף על-ידי הילד והוריו, ועבור מתבגרים בני 12-17 שנים הדיווח היה עצמי.

מדד המשקל היה מבוסס על אחוזוני משקל לאורך בילדים בני שנתיים ומטה, ועל אחוזוני BMI ביתר הנבדקים. ילדים עם עודף משקל או השמנת יתר היו מעל האחוזון ה-85, ילדים בעלי משקל תקין נמצאו בין האחוזון החמישי וה-85, וילדים בתת משקל היו מתחת לאחוזון החמישי. ניתוח הקשר בין משקל וגיל ובין צריכה קלורית בוצע תוך התאמה למין, גזע, שיוך אתני והכנסה.

המגמה התהפכה

מתוצאות המחקר עולה כי ילדים מתחת לגיל שנתיים אשר סבלו מעודף משקל/השמנת יתר צרכו בממוצע 1,594 קק"ל ואלו בעלי משקל תקין צרכו 1,389 קק"ל. אולם, תבנית זו השתנתה בילדים בני 9-11 שנים, שם נמצאה צריכה קלורית יומית ממוצעת של 1,988 קק"ל בקרב ילדים בעלי עודף משקל/השמנת יתר, ו- 2,069 קק"ל בקרב ילדים במשקל תקין. עקומות הצריכה הקלורית נפגשו סביב גיל 7 שנים. מגמה זו שהתהפכה הייתה דומה בין שני המינים, כאשר בנים צרכו מעט יותר קלוריות מבנות. מגמה זו נמשכה לגיל ההתבגרות, כאשר בגילאי 15-17 שנים, המתבגרים עם עודף משקל/השמנת יתר צרכו 2,271 קק"ל ליום, בעוד שאלו בעלי המשקל התקין צרכו 2,537 קק"ל בממוצע ליום. שוב, נשמרה מגמה דומה בין שני המינים.

הסבר אפשרי לממצאים הבלתי צפויים עשוי להיות טמון בהבדלים בפעילות גופנית בין הגילאים. בילדות המוקדמת השמנה מדורבנת על-ידי צריכה קלורית מוגברת. ירידה ברמת הפעילות הגופנית עם הגיל עשויה לשמר עודף משקל גם בנוכחות צריכה קלורית מופחתת. יש לציין כי שינויים פיזיולוגיים הקשורים לגיל ההתבגרות עשויים גם הם להשפיע על התזונה.

המומחים טוענים כי ממצאי המחקר מעניינים, אך מבקשים להזכיר כי מחקרים בעבר הדגימו כי אלו עם BMI גבוה יותר נוטים שלא לדווח על כל צריכתם הקלורית במלואה. החוקרים מציינים בתגובתם, כי מחקרים אחרים הראו כי המידע התזונתי המתקבל על-ידי ילדים בעלי עודף משקל דווקא די מדויק. החוקרים מוסיפים כי טרם בוצע הניתוח הסופי והמדוקדק של ממצאי המחקר.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום