10% מהישראלים לא שומעים טוב

(0)
לדרג

כשליש מהאנשים מעל גיל 65 סובלים מלקות שמיעה. ביום השמיעה הארצי שיתקיים מחר (ד') יוצבו עמדות ברחבי הארץ לאבחון מוקדם של ירידה באיכות השמיעה

מאת: מערכת zap doctors

כ-700 אלף איש (10% מהאוכלוסייה בישראל) סובלים מבעיות שמיעה. "אחד מכל שישה אנשים בגילאי העבודה 40-65 הוא אדם כבד שמיעה וכשליש מהאנשים מעל גיל 65 סובלים מלקות שמיעה", אומר ד"ר פיטר גילבי, מנהל היחידה לאף אוזן גרון במרכז הרפואי זיו. "ירידה באיכות השמיעה עלולה לפגוע בתפקוד השוטף ובאיכות החיים, ולכן קיימת חשיבות עליונה באבחון מוקדם וטיפול מותאם לבעיה ועל ידי כך למנוע הידרדרות ביכולת השמיעה".

יום השמיעה הארצי יצוין מחר (ד') ברחבי הארץ. במהלך היום משרד הבריאות יקיים בדיקות סינון שמיעה ללא תשלום בדוכנים שיוצבו ברחבי הארץ. כמו-כן, תתקיים תערוכה של מכשירי שמיעה ואביזרי עזר לשמיעה בגני התערוכה בתל-אביב.

בדיקה שמיעה לכל היילודים

"השמיעה הינה בסיס לאיכות חיים ותקשורת אנושית. מניעה, איתור ואבחון מוקדם של ליקויי שמיעה, תוך מתן מידע לגבי אפשרויות הטיפול והשיקום המתקדמות שקיימות כיום, משפרים את איכות החיים ברמה ניכרת", אומר ד"ר גילבי.

לאור חשיבות הגילוי המוקדם, הוחלט במשרד הבריאות כי בדיקות סקר שמיעה לכל היילודים תעשינה עם היוולדם ובטרם שחרורם מבית החולים. "ליקוי בשמיעה הוא הליקוי התחושתי השכיח ביותר ביילודים", מסביר ד"ר יצחק ברוורמן, מנהל היחידה לאף אוזן גרון בהלל-יפה. "שכיחותו באוכלוסיית היילודים היא בין אחד לשלוש לכל 1,000 לידות.

ביילודים בסיכון גבוה, כמו פגים, האפשרות לשכיחות לחירשות אף גבוהה פי 8 לערך. עם זאת, לכ-50% מהיילודים הסובלים מליקוי שמיעה, אין גורמי סיכון ידועים מראש".

הכחשה ובושה

עוצמת הרעש נמדדת בדציבלים. תחום עוצמת הקול שהאדם שומע נעה בין 0 ל-130. חשיפה ממושכת לרעש של 85 דציבלים ומעלה עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך. ד"ר גילבי ממליץ להימנע מחשיפה ממושכת לרעש, נגני מוזיקה, טלפונים ניידים, אולמות שמחה ומועדונים, אשר עלולים להזיק לשמיעה.

"בני נוער חשופים לעוצמת רעש גבוהה מאד בעת בילוי במועדוני ריקודים, כאשר מדובר בחשיפה ממושכת לרעשים בעוצמות כאלו קיים סיכון גבוה לפגיעה באיכות השמיעה, ידוע כי נזק לבריאות האדם בכלל ולמערכת השמיעה בפרט תלוי לא רק בעוצמת הרעש, אלא גם במשך החשיפה לו.

כרמי קראוס, קלינאית תקשורת ומנהלת מכון השמיעה במרכז הרפואי זיו אומרת, כי ירידה בשמיעה הקשורה לגיל ה"פרסביאקוזיס",הינה הזדקנות של מערכת השמיעה ומשפיעה על כל חלקי האוכלוסייה. "הפגיעה בשמיעה מקשה על התקשורת עם המשפחה, הסביבה, ועל השתלבות בחברה. שניים מן הגורמים המעכבים התמודדות עם המגבלה הם ההכחשה והבושה" היא אומרת.

קיימות שיטות טיפול חדישות לטיפול בבעיית השמיעה כמו: ניתוח שתל השבלול לחרשים, העוקף את המסלול הטבעי של תהליך השמיעה ומסייע לאותם אנשים הסובלים מירידה עמוקה בשמיעה, לשמוע צלילים ועד מכשירי שמיעה חדישים ורגישים שמשפרים את איכות החיים של האיש שאינו שומע.

בואו לדבר על זה בפורום מכשירי שמיעה ובעיות שמיעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום