3% מודעים לסוגי הטיפול בפרקינסון

(0)
לדרג

מסקר חדש עולה כי רוב הישראלים מכירים את מחלת הפרקינסון, אך רק מעטים מהם מודעים לאפשרויות הטיפול בה - אף שאלה נכללות בסל הבריאות

מאת: מערכת zap doctors

מרבית הישראלים סבורים שמחלת הפרקינסון מתבטאת בעיקר ברעד (66%), ולאחריו, אובדן זיכרון (13%), קושי בתפקוד והפרעות בתנועה (9%), כאבי שרירים (7%), חוסר יציבות וקורדינציה (7%), דיבור לא ברור (5%) ותנועה איטית (3%). כך עולה מסקר חדש שנערך לרגל יום המודעות לפרקינסון שחל היום (ד').

מחלת הפרקינסון פוגעת בתאי המוח המייצרים דופמין, חומר המשמש להעברת אותות מהמוח למערכת העצבים המרכזית. למעשה, סימניה המוקדמים של המחלה, ובהם אי יציבות קלה וקושי בקימה אינם בולטים ומופיעים בהדרגה. בשלביה השונים מתבטאת המחלה ברעידות בחלקי הגוף, נוקשות שרירים, תנועות בלתי רצוניות ובלתי נשלטות, בדיבור בלתי ברור ומונוטוני, בירידה ביכולת ההבעה בפנים ובשפת הגוף, איטיות תנועה ואי יציבות ו/או שיווי משקל וקואורדינציה פגומים. עיקר פגיעתה של המחלה הקשה היא ביכולת תפקודו של החולה, אשר הופך עם הזמן לנכה בדרגה גבוהה ביותר, הנזקק לעזרה צמודה וקבועה בביצוע פעולות ולו הקלות ביותר.

שכיחות המחלה גבוהה יותר אצל גברים

על-פי הסקר, מרבית הציבור בישראל (91%) שמע על מחלת הפרקינסון. המודעות למחלה עולה עם גיל הנשאלים: המודעות הנמוכה ביותר לפרקינסון היא בקרב צעירים מתחת לגיל 25 (79% שמעו על המחלה), ואילו בקרב גילאי 35 ומעלה המודעות למחלה מגיעה ל-95%.

עוד עולה מהסקר כי למעלה משליש מהישראלים סבורים שפרקינסון היא מחלה של זקנים: 35% ממשתתפי הסקר ציינו כי המחלה מתרחשת בגיל 65 ומעלה, אולם בניגוד לתפיסות הציבור, לעיתים מתגלים אותותיה גם בקרב צעירים בשנות השלושים והארבעים לחייהם. הגיל הממוצע בו מתגלית המחלה הוא 58, ועל פי האומדן מגיע מספר החולים במחלת הפרקינסון בישראל לכ-20 אלף.

היארעות מחלת הפרקינסון גדלה עם הגיל. בסקר שנעשה בארה"ב נמצא שהופעת המחלה מתחת לגיל 30 נדירה. כ-10% מהמקרים מתגלים סביב גיל 40. כמו כן נמצא, שיש 10.9 מקרים של פרקינסון על כל 100 אלף תושבים באוכלוסיה הכללית לעומת 49.7 מיקרים לכל 100 אלף בקרב בני 50 ומעלה.

על פי הסקר, כמחצית מהישראלים (49%) סבורים כי גברים סובלים יותר מפרקינסון. "ידוע על פי מחקרים, כי שכיחות מחלת הפרקינסון בקרב גברים, גבוהה בכ-1.5 לעומת שכיחותה בקרב נשים, מציין ד"ר רפיק מסאלחה, רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית בבית החולים סורוקה.

חוסר היענות לטיפולים חדשניים

47% מהמרואיינים מסרו לפחות סיבה אחת להתפרצות המחלה, כאשר גנטיקה או תורשה (35%) מובילות כסיבה העיקרית. יש לציין כי חולי פרקינסון מאבדים 80% או יותר מהתאים במוח המייצרים חומר שנקרא דופמין. הגורמים לכך אינם ידועים. הסברה הרווחת היום בין החוקרים היא כי שילוב של גורמים סביבתיים יחד עם גורמים גנטיים, הם הגורמים להתפרצות המחלה.

מהסקר עולה כי 38% מהישראלים מודעים לטיפולים כלשהם לטיפול בפרקינסון, כאשר הטיפול העיקרי שנמסר הוא "תרופות" (33%) ואחריו "פיזיותרפיה" (6%). לעומת המודעות הגבוהה למחלה, ממצא מדאיג במיוחד הינו, המודעות הנמוכה לטיפולים מתקדמים כמו ניתוחי מוח (3%) והשתלת מערכות זעירות לגירוי חשמלי במוח (3%). ממצאים אלה מאששים את המציאות בישראל של חוסר היענות מצד המתמודדים עם המחלה לטיפולים החדשניים, מעבר לטיפול התרופתי המהווה בסיס לטיפול יעיל ב-5-6 השנים הראשונות. כפועל יוצא מכך, מספר המטופלים המגיע להשתלות של אלקטרודות לגירוי חשמלי במוח, ונהנה משיפור משמעותי בתפקוד ובתנועה, הינו נמוך, לעומת מספר החולים הפוטנציאלים להשתלה. מדובר בטיפול מוכר וידוע מזה 20 שנים ברחבי העולם עם עשרות אלפי חולי פרקינסון מושתלים שחייהם השתפרו לאין ערוך. תופעות הרעד והקיפאון נעלמות או משתפרות מאוד וזה מאפשר חזרה לתפקוד עצמאי, החל מהפעולות הפשוטות ביותר. הטיפול נכלל בסל הבריאות אולם, כאמור, מעטים מהחולים מודעים לקיומו. הודות לטכנולוגיה רפואית זו, ניתן להשיב הגלגל אחורנית לתפקוד נורמטיבי ולהביא לשינוי דרמטי בחיי החולה.

הסקר נערך על ידי חברת מדטרוניק, יצרנית אקטיבה, מערכות מושתלות לגירוי חשמלי למוח לטיפול בפרקינסון - בהשתתפות 500 אנשים בגילאי 18 ומעלה.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום