עלייה במספר חולי סרטן העור

(0)
לדרג

האגודה למלחמה בסרטן: כ-1,300 ישראלים אובחנו ב-2008 כחולים בסרטן העור. בשנים האחרונות נמשכת העלייה בתחלואת הגברים, בעוד שהתחלואה בקרב נשים יציבה למדי

מאת: מערכת zap doctors

למעלה מ-100 חולים אובחנו מדי חודש בישראל כחולים בסרטן העור (סה"כ כ-1,300 אנשים) ב-2008, מתוכם כ-470 אובחנו בשלב הממוקד של המחלה, כלומר - שומה שיטחית שאובחנה כמלנומה אך לא חדרה לעומק. כך עולה מנתוני האגודה למלחמה בסרטן לרגל שבוע המודעות לגילוי מוקדם של סרטן העור.

עוד עולה מהנתונים כי מתחילת שנות ה-90, אז יזמה האגודה לראשונה את שבוע המודעות לסרטן העור, ועד היום, עלה שיעור המאובחנים בשלב המוקדם, מכלל חולי המלנומה פי 3.5, והוא עומד היום על 36%. "מדובר בהצלת חיים של ממש", מסבירה מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, "כיוון שגילוי מוקדם של המחלה הקטלנית, מעלה את סיכויי הריפוי ל-90% ויותר".

אזהרה מפני מיטות שיזוף

על-פי הנתונים עולה כי הפער בין חולים, נשים וגברים, ממשיך לעלות, עקב מגמת עליה בהיארעות בגברים ומצב של יציבות בתחלואת הנשים. ילידי הארץ הם בסיכון הגבוה ביותר לסרטן העור, ביחס לאוכלוסיות עולים מאפריקה, אסיה, אירופה ואמריקה.

ד"ר פליקס פבלוצקי, רופא עור בכיר ואחראי אשפוז יום דרמטולוגי במכון לפוטותרפיה במרכז הרפואי "שיבא", מזהיר מפני שימוש נרחב במיטות שיזוף. "השימוש במיטות שיזוף מדאיג במיוחד בגילאים הצעירים - כך לדוגמה נתונים שהתגלו בבריטניה מצאו ש-250 אלף ילדים בגילאי 11-17 משתזפים באופן קבוע בעזרת מיטות שיזוף והמספרים גבוהים יותר במדינות סקנדינביה ואפילו באוסטרליה. בישראל אין נתונים, אבל לצערנו מכונים רבים מפעילים מיטות שיזוף. חשוב להעביר את המסר כי חשיפה במיטת שיזוף מכפילה את החשיפה לקרינה אולטרא סגולה, כאשר האינטנסיביות יכולה להגיע עד פי 10-15 מהשמש באמצע היום. כשנחשפים מתחת לגיל 35 הסיכון לפתח מלנומה עולה ב-75%".

לדברי ד"ר פבלוצקי, למי שטוען כי שיזוף מעלה את רמת ויטמין D בגוף, יש להזכיר כי ניתן לצרוך ויטמין D כתוספי תזונה, וכמו כן, בשמש הישראלית, חשיפה מועטה בשעות הבטוחות מספקת לקבלת ויטמין D בכמות הדרושה. יש לציין כי ארגון הבריאות העולמי הכניס השנה את מיטות השיזוף לרשימת המסרטנים הוודאיים בבני אדם.

דיאטה ים-תיכונית מסייעת להגנה

ד"ר ניבה שפירא, דיאטנית קלינית באוניברסיטת ת"א ויועצת האגודה למלחמה בסרטן אומרת כי בנוסף לשעות הבטוחות, שהיה בצל, חבישת כובע, הרכבת משקפי שמש ושימוש בקרם הגנה, גם קיווי, רוזמרין, ברוקולי, שמן זית ומרווה יכולים לעזור. לדבריה, "הדיאטה הים-תיכונית, אשר הוגדרה כ"תקן-זהב" למניעת מחלות לב ומחלות נוספות של העולם המערבי, הנפוצה באזור הים התיכון - עתיר השמש, היא מטבעה עשירה במרכיבים שהוכחו כתורמים להגנה משמש. בנוסף, האוכלוסיות הצורכות את הדיאטה הים תיכונית מראות סיכון סרטן עור נמוך במיוחד, למרות החשיפה הרבה לשמש. אם כי רגישות העור אינה זהה באוכלוסיות השונות. גם במחקר באוסטרליה נמצא שמהגרים יוונים ששמרו על הדיאטה הים תיכונית היו מוגנים יותר מהשמש מאשר יוונים שאימצו הרגלי תזונה אוסטרליים".

בדיקות חינם

מאות תחנות בדיקה חינם יפתחו החל מיום ראשון במרפאות ברחבי הארץ במסגרת שבוע מודעות העור. יש לציין כי בשבוע המודעות שנערך בשנת 2009, נבדקו בנקודות הבדיקה שהפעילה ה'כללית' כ-3,200 אנשים, מתוכם אותרו 99 אנשים עם חשד לסרטן תאי בסיס, 35 אנשים עם חשד לסרטן תאי קשקש, 21 אנשים עם חשד למלנומה ו-421 הופנו לביצוע ביופסיה.

לפרטים על מיקום תחנות בדיקה: 1-800-599-995.

בואו לדבר על זה בפורום חוסן - תמיכה לחולי סרטן ובני משפחותיהם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום