ענישה גופנית גורמת לאגרסיביות

(0)
לדרג

הורים שימו לב: מחקר חדש מוכיח כי ענישה גופנית, כולל מכות בישבן, עלולה להוביל להתנהגות אגרסיבית של הילד

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Pediatrics עולה כי ילדים אשר קיבלו מכות בישבן לעיתים תכופות בגיל שלוש שנים נוטים להיות אגרסיביים יותר בגיל חמש.

החוקרים מצאו כי מכות תכופות בישבן, המוגדרות כלמעלה משני אירועים בחודש החולף, היו קשורות בעלייה של 50% בסיכון להתנהגות אגרסיבית בגיל חמש שנים. הם טוענים כי הממצאים מעידים על כך שגם צורות קלות של ענישה גופנית, כגון מכות בישבן מגבירות את הסיכון להתנהגות אגרסיבית בילד.

שיטה להשגת משמעת

למרות שהשימוש בענישה גופנית (Corporal Punishment) הינו שנוי במחלוקת, וחרף המלצות ה-American Academy of Pediatrics וארגונים מקצועיים אחרים בנושא, הורים רבים בארצות הברית עושים בה שימוש כשיטה להשגת משמעת, מסבירים החוקרים. לדבריהם, הערכות נעות בין 35% ל-90% מההורים, ותוצאות סקר אמריקאי שנערך בשנת 2005 הראו כי 72% ממבוגרים סברו כי 'זה בסדר להכות ילד בישבן'.

בעוד שמספר מחקרים קודמים הדגימו קשר בין השימוש בענישה גופנית והתנהגות אגרסיבית בהמשך בקרב ילדים, טוענים החוקרים כי מחקרם זה הינו הראשון אשר מתקנן בו זמנית למשתנים כגון מידת האגרסיביות הבסיסית, מאפיינים דמוגרפיים ומספר רב של ערפלנים אפשריים הקשורים בהורים.

במטרה לקבוע שמא השימוש בענישה גופנית בגיל שלוש קשור בסיכון מוגבר להתנהגות אגרסיבית בגיל חמש שנים לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, אספו החוקרים מדגם של ילדים מעוקבת ה-Fragile Families and Child Well-being Study, מחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסיה ובו משפחות מעשרים ערים גדולות בארצות הברית.

סיכון להתנהגות אגרסיבית

החוקרים ערכו ראיונות עם 2,461 אמהות כשילדיהן היו בני שלוש וחמש שנים, וביקשו להעריך את דיווחי האם ביחס לשימוש בענישה גופנית, התנהגות אגרסיבית של הילד ומגוון מאפיינים דמוגרפיים חשובים וערפלנים אפשריים לרבות התעללות בילד מצד האם, התעללות פסיכולוגית והזנחה, אגרסיביות ואלימות בין בני הזוג, דחק, דיכאון, שימוש באלכוהול וצריכת סמים וכן שקילת האפשרות לבצע הפלה.

החוקרים מציינים כי 45.6% מהאמהות דיווחו שלא עשו שימוש במכות בישבן במהלך החודש החולף, 27.9% דיווחו כי עשו זאת פעם או פעמיים, ו-26.5% דיווחו כי נתנו לילדיהן מכות בישבן למעלה מפעמיים בחודש החולף. כל שמונת גורמי הסיכון לאגרסיביות בילד הקשורים בהורות אמהית נמצאו כקשורים בצורה משמעותית עם השימוש בענישה גופנית ועם אגרסיביות בילד. עם זאת, החוקרים מזכירים כי גם לאחר תקנון לכל גורמי סיכון אמהיים אלו, נמצא כי שימוש תכוף בענישה גופנית בילדים בני שלוש שנים עדיין הגביר את הסיכוי כי אותו ילד יראה התנהגות אגרסיבית בגיל חמש.

החוקרים מסכמים כי מחקרם זה מוסיף לגוף הידע ההולך ומצטבר בספרות המציע כי שימוש של ההורים בענישה גופנית עלול להוביל לסיכון מוגבר להתנהגות אגרסיבית בילד בהמשך. לפיכך, הם מציעים כי מניעה ראשונית של אלימות יכולה להתחיל במאמצים למניעת השימוש בענישה גופנית של ילדים.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום