מתוק מקטין את הכולסטרול הטוב

(0)
לדרג

מחקר חדש מצביע על קשר בין צריכה מוגברת של מזונות מומתקים עם סוכר לבין רמות גבוהות של טריגליצרידים ורמות נמוכות של HDL

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-21 באפריל 2010 של ה- Journal of the American Medical Association עולה כי נמצא קשר מובהק בין צריכה מוגברת של מזונות מומתקים עם סוכר, המכילים לרוב תוספת סוכרוז או סירופ תירס עשיר בפרוקטוז, ובין רמות גבוהות של טריגליצרידים ורמות נמוכות של HDL.

החוקרים בדקו נתונים על 3,088 נשים ו-3,025 גברים שהשתתפו ב-National Health and Nutrition Examination Survey בשנים 1999-2006. הם מדווחים כי חלה עלייה בצריכת מזונות עם תוספת סוכר, מ-10.6% מצריכת הקלוריות היומית לפני שלושה עשורים, ל-15.8% מצריכת הקלוריות היומית כעת. החוקרים מציינים כי לא נכללו משתתפים עם רמות טריגליצרידים גבוהות באופן קיצוני, חולי סוכרת ונשים הרות, ומסבירים כי הנתונים על צריכת הסוכר דווחו באמצעות יומן תזונתי בסיוע מראיין.

מתוצאות המחקר עולה כי בהשוואה למשתתפים עם צריכת הסוכר הנמוכה ביותר, במשתתפים עם הצריכה הגבוהה ביותר של מזונות עם תוספת סוכר נצפה סיכון מתוקנן גבוה באופן מובהק לרמות HDL נמוכות (< 40 מ"ג/ד"ל בגברים, < 50 מ"ג/ד"ל בנשים) ורמות טריגליצרידים גבוהות (> 150 מ"ג/ד"ל). החוקרים מוסיפים כי ככל שעלתה צריכת הסוכר, כך עלה הסיכוי לרמות HDL נמוכות ורמות טריגליצרידים גבוהות.

החוקרים מציינים כי לא נמצא קשר מובהק סטטיסטית בין צריכת מזונות עם תוספת סוכר ובין רמות ה-LDL. הם מציינים כי לא נצפתה מגמה חד-משמעית לקשר בין צריכת סוכר מוגברת בנשים ובין עלייה ברמות LDL, עם מובהקות גבולית.

פרסום הנחיות תזונתיות

החוקרים כותבים כי הקשר שנצפה בין צריכת מזונות מומתקים עם סוכר ובין רמות הטריגליצרידים וה-HDL במחקר הנוכחי מתאים לממצאים שפורסמו ממחקר ה-Framingham Heart Study לפני כ-3 שנים. אז פורסם כי נמצא קשר בין צריכת משקה קל מומתק אחד לפחות ביום ובין רמות גבוהות של טריגליצרידים, רמות נמוכות של HDL וסמנים אחרים של תסמונת מטבולית. עם זאת, הקשר נצפה גם במשתתפים ששתו משקאות קלים מומתקים עם סוכר, וגם במשתתפים ששתו משקאות מומתקים מלאכותית.

כמו כן, תוצאות המחקר הנוכחי תואמות לעבודות קודמות שמצאו קשר בין תזונה עשירה בפחמימות ובין סיכון מוגבר לשבץ ואירועים לבביים, מחקרים קצרי טווח שהדגימו קשר בין צריכת סוכר גבוהה ובין דיסליפידמיה, וכן ראיות מבוססות לקשר בין צריכת פחמימות מוגברת ובין רמות הטריגליצרידים וה-HDL. החוקרים מציינים כי כעת ניתן להרחיב את התצפיות הללו גם לאוכלוסיה הכללית הצורכת תזונה רגילה.

לאור התוצאות ממליצים החוקרים לציבור לצמצם את צריכת המזונות הממותקים, וכותבים כי ניתן בקלות לזהות מוצרים אלו על-ידי קריאת התווית המצורפת להם. לדבריהם, הממצאים תומכים בחשיבות של פרסום הנחיות תזונתיות המגבילות את הצריכה של מזונות עם תוספת סוכר. החוקרים מציינים כי ההנחיות האמריקאיות הקיימות מזהירות מפני צריכת סוכר עודפת ולא מציינות במפורש סף עליון, ובנוסף לא מפרטות את דרישות הסוכר התזונתיות.

בואו לדבר על זה בפורום כולסטרול ותוספי תזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום