מדיטציה: השפעות חיוביות על המוח

(2)
לדרג

מחקרים מעידים שתרגול מדיטציה קבוע משפיע על המוח, מעלה את שביעות הרצון ומאפשר גמישות רגשית רבה יותר. גם תחושת הרווחה הסובייקטיבית תגדל עם הזמן

מאת: מאת : יונתן קדם

לתרגול המדיטציה השפעות ניכרות על הבריאות הפיזית, המנטלית והרגשית. הפחתת תחושת הלחץ והמתח, יכולת טובה יותר להתמודד עם משברים, שינוי הגישה לחיים, יצירת יותר ריכוז ומיקוד - הם רק חלק מיתרונות המדיטציה. מאמר זה סוקר את המחקרים השונים, ישנים וחדשים יותר, המוכיחים יתרון נוסף של המדיטציה - השפעתה הישירה והמיטיבה על המוח.

ניתן לראות בחלק מהמחקרים, כי ככל שאנו מעמיקים בתרגול המדיטציה, פעילות האונה שמאלית במוח הולכת ומואטת. אונה זו היא ה"מפטפטת" ללא הרף, דואגת, יוצרת את תחושות הלחץ והמתח. המעבר לפעילות ערה יותר של האונה ימנית בזמן התרגול, זו האחראית בין השאר ליצירתיות, לתחושה של איחוד עם הטבע והסובב אותנו, ליכולת לחיות בהווה, מביא עם הזמן לאיזון גם מחוץ לתרגול המדיטציה. חשוב לזכור שאין אונה אחת חשובה יותר מהשנייה. שתיהן חשובות, בדיוק כמו שיד ימין חשובה כמו שמאל, ולהיפך. לכל אחת תפקיד שונה. מעניין שבין שתי האונות נמצא אזור המקשר ביניהן, הנקרא כפיס המוח (corpus callosum). כפיס המוח מורכב מקבוצה של יותר מ-200 מיליון תאי עצב. בדיוק כמו האדם המחפש את קו האמצע ואת ההרמוניה בין האגו שלו לאני האותנטי, כך גם במוח! החלק שמתעורר ומתפתח הוא החלק המקשר בין האונות. תרגול ממושך של שנים יביא ליכולת מעבר טובה יותר בין האונות וייצור קשרים חדשים ביניהן. זהו קשר יפה בין העולם הפנימי-רוחני לעולם הגשמי.

עלייה בשביעות הרצון

טכניקות המדיטציה השונות החלו להיחקר באופן מדעי מאז שנות ה-1960 במטרה ללמוד את השינויים המתרחשים במוח בעת מצבים מדיטטיביים. בשנת 1967 ערך דר הרברט בנסון, פרופסור לרפואה מאוניברסיטת הרווארד, ניסויים במודטים. דר בנסון מצא שבמצב של מדיטציה הם צרכו 17 אחוזים פחות חמצן, הורידו את קצב פעימות הלב בשלוש פעימות לדקה, והגבירו את גלי התטא של המוח (אותם גלים שמופיעים ממש לפני השקיעה בשינה) מבלי להגיע למצב ממשי של שינה.

ד"ר גרג ג`ייקובס, פרופסור לפסיכיאטריה מבית הספר לרפואה בהרווארד, מדד פעילות חשמלית במוח בשתי קבוצות. האחת עסקה במדיטציה והשנייה קיבלה ספרים וקלטות להתרגעות. במהלך החודשים הבאים הראו המודטים פעילות גדולה הרבה יותר של גלי תטא לעומת מאזיני הקלטות. הם גם הצליחו להוריד את הפעילות באונה הקודקודית, איזור המוח הממוקם ממש בקצה הראש, האחראי על התמצאות בזמן ובחלל. על ידי נטרול הפעילות באונה הקודקודית אפשר לאבד את תחושת הגבולות ולהתמזג עם היקום.

חוקרים מצאו כי בעת תרגול מדיטציה חלה האטה בפעילות של האזורים במוח הקשורים לעיבוד אינפורמציה מהחוץ ועלייה בתפקוד אזורים הקשורים לרגשות, זיכרונות, ויסות הנשימה וחילוף החומרים. כמו כן, בעת תרגול מדיטציה עובר מרכז הכובד של פעילות המוח מהמוח השמאלי למוח הימני, דבר המשפיע על תפיסת העולם של המתרגל, המשתנה מתפיסה של דחק לתפיסה סובלנית ורכה של שביעות רצון. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מגלים כי תרגול מדיטציה עשוי להביא לסיגול דפוסי עבודה חדשים של המוח ולווסת את תפקוד האונה הקדמית הקשורה בריכוז. מודטים מסוגלים להביא עצמם למודעות מוחלטת של הרגע, הם מסוגלים לחיות "כאן ועכשיו".

ריצ`רד דיווידסון מאוניברסיטת ויסקונסין השתמש ב-2003 בסריקות מוח כדי להראות שהמדיטציה מסיטה את הפעילות בחלק הקדמי של המוח (ממש מאחורי המצח) מהאונה השמאלית הקשורה לחשיבה ביקורתית, אנליטית והגיונית, לאונה הימנית הקשורה לתפיסה האינטואיטיבית והאסוציאטיבית. בעקבות המחקר טוען דיווידסון, שעיסוק קבוע במדיטציה משנה את הנטיות במוח ממצב של להילחם או לברוח למצב של קבלה ונינוחות. השינוי הזה, הוא אומר, מביא עימו עלייה בשביעות הרצון. אנשים שיש להם אופי שלילי הם בדרך כלל בעלי נטייה שמאלית (במוח). אנשים שהחלק הימני שלהם פעיל יותר הם טיפוסים נלהבים, בעלי תחומי עניין רבים, רגועים ונוטים להיות מאושרים יותר.

למודטים מוח גדול יותר

במאמר משנת 2008, אותו ריצ'רד דוידסון, יחד עם אנתוני לוץ, בדק מספר ממצאים ומחקרים המשתמשים בטכנולוגית ההדמיה MRI. אחת המסקנות המעניינות היא, שמוחם של מודטים נוטה פחות "להיתקע" בחוויה או גירוי מסוים ומגלה גמישות ביכולת לעבור מגירוי לגירוי. הם גילו כי קיים הבדל בין מתרגלים מנוסים ללא מנוסים בנוגע ליכולת להישאר ממוקדים ומרוכזים גם בעת השמעת מוסיקה מרגשת (כלומר, לפחות בשעת התרגול הם נשארו שלווים ורגועים). החוקרים מסכמים את המאמר בכך שיש לערוך עוד מחקרים כדי לבדוק כיצד ניתן להפחית "רעש עצבי" בעזרת מדיטציה, כך שממשקים של מוח-מחשב המיועדים לביצוע משימות דרך המחשבה יעבדו בצורה טובה יותר.

במחקר מ-2008 שנעשה בשיתוף 20 מודטים, התגלה כי מתרגלי מדיטציה מפתחים מוח גדול יותר מאלה שלא. חוקרים מהרווארד, ייל ו-MIT מצאו עדות ראשונה לכך שהמדיטציה משנה את המבנה הפיזי של המוח. בסריקות מוח שערכו התגלה, כי אצל מודטים מנוסים החלקים במוח שאחראיים על תשומת לב ועיבוד נתוני חושים עבים יותר מאשר אצל אנשים שלא מודטים. יותר מכך, היו הבדלים בין אלו המתרגלים שנים רבות לאלו המתרגלים שנה בלבד, עובדה המעידה שהשינויים הם לא תוצאה של הבדלים גנטיים. העיבוי בולט אצל אנשים מבוגרים יותר מאשר אצל צעירים. יש בכך גילוי מפתיע, מכיוון שמדובר באזור בקורטקס שבדרך כלל נעשה יותר ויותר דק עם הגיל. "הנתונים שלנו מצביעים על כך שתרגול מדיטציה עשוי לקדם גמישות בקורטקס אצל מבוגרים באזורים חשובים עבור עיבוד אמוציונלי וקוגניטיבי ומצב רוח משופר... מובן שמחקרים נוספים צריכים להיערך על מספר רב יותר של אנשים ולבחון איך בדיוק זה מתרחש, האם מדובר ביצירת יותר קשרים עצביים במוח או בגידול כמות כלי הדם במוח?" אומרת ד"ר שרה לזר, מבית הספר לרפואה של הרווארד, שעמדה בראש המחקר. (המחקר השלם מופיע באתר physorg.com).

עלייה ברגשות החיוביים

בכנס הישראלי השני לחקר רוחניות עכשווית, שנערך במרץ השנה באוניברסיטת חיפה, הציגה גב' אביבה ברקוביץ מהמכון לחקר המוח באוניברסיטת בר אילן בהנחיית פרופ' יוסי גליקסון מממצאים ראשונים ממחקר הדוקטורט שלה שעדיין בעיצומו. היא חוקרת שתי צורות מדיטציה - ויפאסאנה ומדיטציה טרנסנדנטלית. התוצאות הראשוניות בבדיקת פעילות המוח אצל המתרגלים הן עלייה בעוצמת התדרים הנמוכים (תטא ואלפא) המעידה על שינוי בתחושת הרווחה, ועלייה בפעילות הקורטקס הפרה- פרונטאלי השמאלי המעידה על עלייה ברגשות החיוביים. בנוסף התגלה כי עלייה בניסיון התרגול גורמת להקטנת ההבדל בין המצב המדיטטיבי לבין המצב התכונתי הבסיסי לפי מדדים אלקטרו-פיזיולוגיים שנמדדו במוח המתרגלים (במילים אחרות, גם לאחר התרגול עדיין האדם פועל ומגיב ברוגע, שלווה ויכולת הריכוז והערנות למתרחש בהווה לא נפגמת).

חשוב לזכור, כי כל מחקר, מדויק ורציני ככל שיהיה, לא יוכל להחליף את התחושה הסובייקטיבית של המתרגל בעת התרגול עצמו ואחריו. התודעה שקטה יותר, הגוף רפוי יותר ואתם מרגישים שאין אפשרות, לפחות בדקות הקרובות, להוציא אתכם משלוותכם. המתרגל מספר חודשים לא יוכל להחזיק במצב זה לאורך זמן רב. מספיק טלפון מעצבן אחד, נהג שחתך בכביש, פגישה מתוחה, והוא כבר יוצא מאיזון. בדיוק כפי שמראה המחקר של אביבה ברקוביץ במדדים אובייקטיביים, כך מבחינה סובייקטיבית - ככל שמתרגלים יותר שנים, כך אותה תחושה של רוגע, אותו איזון, אותה ערנות לחיים מלווה אתכם יותר זמן לאורך היום. יש לכם אפשרות לשהות יותר זמן בתדר רוחני גבוה, עד אשר זה הופך להיות חלק מכם, עד שזה כבר אתם...

יונתן קדם, MBA ,RCHom, הוא הומאופת ומורה למדיטציה.

בואו לדבר על זה בפורום מדיטציה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום