אלכוהול עלול לגרום לסרטן השד

(0)
לדרג

אם שותים נמצאים בסיכון: מחקר חדש מצביע על קשר בין רמת צריכת האלכוהול בקרב מתבגרות לבין הסיכון למחלת שד שפירה המהווה גורם סיכון לסרטן השד

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם ב-12 באפריל 2010 ב-Pediatrics, עולה כי נמצא קשר בין שתיית אלכוהול בקרב מתבגרות ובין סיכון מוגבר למחלת שד שפירה. החוקרים כותבים כי מחלת שד שפירה מהווה גורם סיכון לסרטן השד, וכי קיימות ראיות לכך שבמבוגרים, שתיית אלכוהול מעלה את הסיכון לסרטן השד. לדבריהם, במחקר רטרוספקטיבי קודם נמצא קשר בין שתיית אלכוהול בקבוצת הגיל 18-22 שנים ובין סיכון מוגבר למחלת שד שפירה, אך משתתפות המחקר דיווחו על הרגלי השתייה שלהן כ-10 שנים בדיעבד.

במחקר הנוכחי בדקו החוקרים נתונים על משתתפות ממחקר ה-Growing Up Today Study, שהינו המחקר הראשון שנערך לבדיקת הקשר בין צריכת אלכוהול ובין היארעות מחלת שד שפירה במהלך גיל ההתבגרות. המחקר החל בשנת 1996 וכלל 9,037 משתתפות בגיל 9-15 שנים בעת ההצטרפות. משתתפות המחקר ענו על שאלונים שנתיים בשנים 1996-2001, וכן על סקרי מעקב בשנים 2003, 2005 ו-2007. החוקרים מסבירים כי הסקר שנערך בשנת 2003 כלל שאלות על צריכת האלכוהול של הנערות, אז בנות 16-23 שנים. הסקרים בשנים 2005 ו-2007 כללו שאלות על מחלת שד שפירה.

מתוצאות המחקר עולה כי 6,899 משתתפות ענו על הסקרים בשנים 2005 ו-2007. מקרב משתתפות אלו, 67 דיווחו כי סובלות ממחלת שד שפירה שאושרה בביופסיה, ו-80 אובחנו עם מחלת שד שפירה ללא אישור היסטולוגי. במחקר נמצא קשר בין צריכת אלכוהול של פעם בשבוע ומעלה, ובין סיכוי מוגבר למחלת שד שפירה. לשתיית אלכוהול בתדירות נמוכה מפעם בשבוע נצפה יחס סיכויים (OR) של 1, בעוד שלשתיית 1-2 משקאות בשבוע נצפה OR של 1.6 למחלת שד שפירה, לשתיית 3-5 משקאות בשבוע נצפה OR של 3.0, ולשתיית 6-7 משקאות בשבוע נמצא OR של 5.5 להופעת מחלת שד שפירה.

המלצה: צמצום צריכת האלכוהול

החוקרים מציינים כי המשתתפות שפיתחו מחלת שד שפירה היו מבוגרות ב-8 חודשים מהנשים שלא פיתחו מחלת שד שפירה, וכי הנשים שחלו דיווחו על צריכת אלכוהול תכופה יותר, שתיית יותר משקאות בכל אירוע, ויותר אירועי שתייה מופרזת. הם מוסיפים כי הקשר שנצפה נותר מובהק סטטיסטית גם לאחר תקנון לגיל, מדד מסת הגוף, גיל בעת הווסת הראשונה, הגיל בו החלו המשתתפות לשתות באופן סדיר וסיפור משפחתי של סרטן שד או מחלת שד שפירה.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין כי נתוני צריכת האלכוהול התבססו על דיווח עצמי של המשתתפות, אך החוקרים מדגישים כי הדבר עשוי להוביל לתת-הערכה (ולא להערכת-יתר) של הקשר בין שתיית אלכוהול ובין מחלת שד שפירה.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי הממצאים תומכים בקיום קשר בין רמת צריכת האלכוהול ובין הסיכון למחלת שד שפירה. הם כותבים כי דרושים מחקרים נוספים בתחום, וממליצים לנערות ונשים צעירות לצמצם את צריכת האלכוהול שלהן, על מנת להקטין את הסיכון למחלת שד שפירה ולסרטן השד.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום