רפואה אסתטית: ניתוח לעיצוב הבטן ושאיבת שומן אחרי ירידה במשקל

(0)
לדרג

ניתוחים לעיצוב הבטן ופלג הגוף המרכזי לא יהפכו שמנים לרזים, אבל יפתרו בעיות אסתטיות של עודפי שומן תת עורי וקפלי עור לאחר הפחתת משקל משמעותית

רופא מנתח פלסטי
052-7898885

הבטן משמשת כמשכנה של הנפש בתרבויות מסוימות. גם אצלנו הבולטות של חלק גוף זה גורמת לאנשים למקד בו יתר תשומת לב ורגשות. הבטן היא כעין מראה שדרכה משתקפים לאדם ולסביבתו היבטים שונים: בראש ובראשונה המצב הבריאותי, אך גם איכויות רגשיות כביטחון עצמי, אהבה עצמית, איכות חיים ואפילו אושר. השתקפויות אלה מסתכמות במה שמוגדר "דימוי גוף". לרוב דווקא הממדים האסתטיים-רגשיים הללו הם שמכריעים את הכף ומובילים אנשים לטיפול בבעיה.

תפוחים ואגסיות

עיצוב אזור הבטן מושפע בעיקר משני גורמים: העור ושכבת השומן שמתחתיו (שומן תת-עורי), ושכבת השריר של דופן הבטן, מספר שרירים המרובדים זה על גבי זה בשכבות. עם הגיל גוברת אצל כולנו הנטייה להשמנה, שנובעת משינויים ביולוגיים ומהעובדה שבחלוף השנים אנשים הופכים פחות ופחות אקטיביים. גברים ונשים נבדלים בסגנון ההשמנה: בדפוס האנדרואידי, הגברי, השומן מצטבר בעיקר בבטן המרכזית, סגנון שנקרא "השמנת תפוח". בדפוס הגניקואידי, הנשי, השומן מתרכז בעיקר בבטן התחתונה ובאגן הירכיים - "השמנת אגס". נשים מושפעות גם מפאזות של הריונות ולידות, תהליכים שמשנים מהותית את כל מבנה הבטן והאגן. במהלך ההריון בטן האישה גדלה פי שניים עד שלושה מנפחה, ובסופו חוזרת פחות או יותר לממדיה המקוריים, אולם בדופן השרירית ובשומן התת-עורי ניכרים רפיון והידללות שלא היו בהם לפני ההריון.

בנוסף, נשים רבות מוטרדות מה"מזכרת" שהותירו בהן הניתוחים הקיסריים - צלקת שקועה ומכווצת בדופן הבטן התחתונה שגורמת לצניחה והתקפלות העור מעליה, בצורה המזכירה סינר ואף נקראת על שמו. "מזכרת" נוספת הם סימני המתיחה המופיעים בעור הבטן, שהם בעצם קרע בשכבת הדרמיס של העור והצטלקות פנימית שלה. לרוע המזל, אין טיפול שביכולתו להעלים סימנים אלו.

כל הדרכים לעיצוב הבטן

לפני הכול - פעילות ספורטיבית. מומלץ לכולם להתחיל בפעילות גופנית. לא משנה באיזו, והעיקר שהעיסוק בה יהיה שגרתי, ארבע-חמש פעמים בשבוע, למשך יותר מחצי שעה בכל פעם. לסובלים מעודף משקל היא מסייעת בעיצוב הגוף בשל הגדלת מסת השריר, אך גם בתהליך ההרזיה, משום שרקמת שריר, אפילו במנוחה, היא "שורפת אנרגיה" יעילה ומהירה יותר מרקמת שומן. פעילות גופנית עוזרת גם לאלה שלהם מומלץ בסופו של דבר לעבור ניתוח, מפני היא משפרת ומזרזת את ההחלמה לאחריו.

כשעוסקים בעיצוב הבטן, כדאי לשלב בפעילות הכללית גם תרגילים שמכוונים לחיזוק דופן הבטן. למרות שחלק מהמטופלים יזכו לתוצאה מצוינת, רבים שהחלו בעשיית ספורט רק לאחר הריונות או אחרי הרזיה מאסיבית, ימצאו שזה קצת מאוחר, שכן העור מתקשה לעקוב אחרי התחזקות השרירים ונותר רפוי ועודף, גם סימני המתיחה שעליו לא ייעלמו יותר. במקרים שבהם פעילות גופנית נמרצת או דיאטה אינן מסייעות לעיצוב העור, יש מקום לשקול התערבות כירורגית.

ניתוח שאיבת שומן - למי הוא מתאים ולמי לא? שאיבת שומן נחשבת בדרך כלל להתערבות ניתוחית מינורית יחסית, שאורכת בין שעה אחת לשלוש שעות, ובמקרים קלים ניתן לבצעה גם בהרדמה מקומית. שיטה זו מתאימה במיוחד לבעלי משקל גוף תקין, הסובלים מעודפי שומן תת-עורי חריגים באזורי גוף ספציפיים. הדוגמה הקלאסית היא בלט שומני בירכיים החיצוניים אצל נשים, אך גם באברי גוף אחרים, ובמקרה שלנו - בשיפולי הבטן ובאזורים הסמוכים.

את הבטן ניתן לעצב ולפסל על ידי הקטנת עובי רקמת השומן התת-עורי. האזורים המועדים הם חגורת השומן שמתחת הטבור ומעליו ואזור המותניים וזה שמעליו.

בגלל החשש מסיבוכי הפעולה, לא נהוג לשאוב יותר מחמישה ליטרים מכל האזורים יחד בניתוח אחד. אחד מהמנבאים החשובים להצלחה הוא מצב עורו של המטופל - בעלי עור חיוני ואלסטי עשויים להצליח יותר מאלה שעורם גמיש פחות.

חשוב להדגיש: המטרה של שאיבת שומן איננה ירידה במשקל. הניתוח אינו מיועד, למשל, לאנשים עם כרס גדולה המכוסה בשכבה דקה יחסית של שומן תת-עורי. זאת משום שהניתוח מכוון אך ורק אל שכבת השומן התת-עורי ולא אל השומן התוך-בטני (הוויסצרלי), המרוכז בתוך חלל הבטן ועוטף את כל האברים הפנימיים, שבו מטפלים רק באמצעות דיאטה רגילה או ניתוח בריאטרי. שאיבת שומן אינה יעילה גם אצל אנשים עם עודפי שומן שמלווים בעודפי עור גדולים, שכן, גם אם נרוקן את השומן, סביר שהעור העודף לא יצליח להתכווץ וישתפל מעל הבטן בצורה בלתי אסתטית.

כאשר שאיבת שומן נעשית מהסיבות הנכונות, כפי שתואר לעיל, התוצאות ברוב המקרים מספקות ומשביעות רצון. כשמגיעה לניתוח אישה צעירה, בריאה ופעילה, ששרירי דופן הבטן שלה תקינים, עורה אלסטי ומפריעה לה רק חגורת שומן באזור - סביר מאוד שפיסול החלק הזה ישפר פלאים את מראה ואת שביעות רצונה. לניתוח יתרונות נוספים: ההחלמה המהירה יחסית, בין שבוע לשבועיים, והסימנים המזעריים שהוא מותיר, צלקות של כ-3 מ"מ כל אחת, המוסתרות מתחת לקו התחתונים או בגד הים.

מתיחת בטן - מטרת הניתוח וקהל היעד. ניתוח למתיחת בטן (Tummy Tuck, או במינוח הרפואי: Abdominoplsaty), הוא אחד מהניתוחים הפלסטיים הנפוצים ביותר. זהו ניתוח גדול יחסית, שנמשך בין שעה וחצי לשלוש שעות ומתבצע תמיד בהרדמה כללית. קיים גם ניתוח למתיחה חלקית, שבו מותחים את הבטן התחתונה בלבד, ללא עירוב של אזור הטבור. זהו ניתוח קצר יותר וגם זמן ההחלמה ואורך הצלקת שהוא מותיר קטנים יותר. ניתוח מתיחת בטן יתאים לכל האנשים שלהם שאיבת שומן כבר לא תסייע. זוהי אופציה טובה לאנשים שבאזור הבטן שלהם הצטברו עודפים גדולים של עור ושומן, וגם לכאלה הסובלים בנוסף מחולשה ומרפיון של שרירי דופן הבטן.

הפרופיל האופייני של הזקוקים לניתוח הוא נשים לאחר הריונות או מטופלים שעברו דיאטה קיצונית או ניתוח בריאטרי, שגרם לירידה משמעותית במשקלם - אלה עתידים לשפר את גזרתם ולעצב את דופן הבטן שלהם בצורה משמעותית בעזרת הניתוח. מטרת הניתוח היא הצרת היקף הבטן ועיצובה מחדש, ולכן, כמו בניתוח שאיבת שומן, הוא איננו מיועד לאנשים הסובלים מעודף גדול במשקלם.

מתיחת בטן עם שאיבת שומן - טובים השניים מן האחד. מטופלים רבים סובלים מקפלי עור ושומן לא רק בקדמת הבטן התחתונה, אלא בכל האזורים הסמוכים, כמו בטן עליונה, מותניים וגב תחתון. במצבים כאלה מתיחה קונבנציונלית לא תניב תוצאה מיטבית. הבטן אומנם עשויה להישאר מתוחה והדוקה, אך מסביבה יוותרו אזורים לא מעוצבים. במצב כזה, משלבים את שאיבת השומן במתיחה.

בניתוח המשולב נתפס כל פלג הגוף המרכזי והתחתון כיחידה רציפה אחת, כשהמטרה לספק פתרונות אסתטיים מקיפים. בשל הטכניקה המיוחדת של השיטה המשולבת, המפחיתה מאוד את הצורך בהפרדה בין רקמות ובניתוק כלי דם ועצבים, בטיחות הניתוח ותוצאות הריפוי וההחלמה שלו טובות יותר, וכך גם התוצאה האסתטית.

תהליך ההחלמה מניתוח מתיחת בטן מורכב וממושך מעט יותר מניתוח שאיבת שומן. כבר למחרת הניתוח יורדים מהמיטה ומתהלכים בבית, ובמהלך החודש הבא יש ללבוש חגורה אלסטית. בדרך כלל ניתן להתגבר על כאבי הימים הראשונים בעזרת תרופות נוגדות כאב, וכחודש לאחר הניתוח לחזור לפעילות רגילה.

מתיחת פלג הגוף המרכזי - למנותחים בריאטריים. אצל מנותחים בריאטריים רבים, שהשילו מעליהם משקל רב, העודפים הגדולים אינם מתרכזים רק באזור הבטן, כך שלא ניתן להסתפק אך ורק בניתוחי מתיחה. רבים זקוקים לעיצוב כל הפלג המרכזי של גופם, ניתוח שכבר נכנס להגדרה של מתיחת גוף (Body lift). בניתוח מורכב וארוך זה, העשוי להימשך ארבע עד שבע שעות, מעוצבים גם המותניים, הגב התחתון, העכוזים ולפעמים גם הירכיים. הצלקות בו יהיו רבות וארוכות יותר, אם כי משתדלים למקמן במקומות חבויים ולהפחית את בולטותן, ככל שרק ניתן.

ד"ר בני מייליק הוא מומחה בכירורגיה פלסטית, מנהל את "השירות לכירורגיה פלסטית ועיצוב הגוף לאחר ירידת משקל" שבמרכז הרפואי סוראסקי (איכילוב) בתל-אביב, מנתח בכיר במלב"י, המרכז להשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר
פורום ניתוחים פלסטיים להסרת עודפי עור

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום