חיידקים עלולים לגרום לאכילת יתר

(0)
לדרג

הקץ לדיאטות? מחקר חדש מוכיח כי חיידקים מסוימים בגוף עלולים לגרום לדלקת, שעלולה להשפיע על התיאבון ועל מצבים דלקתיים במערכת העיכול

מאת: מערכת zap doctors

במאמר חדש שפורסם ב-Science כותבים חוקרים כי חיידקים המוצאים את מקומם במערכת העיכול עשויים להיות אחראיים להשמנת יתר ומגוון רחב של תסמינים העלולים לפגוע בבריאות.

החוקרים מסבירים כי ייתכן וחיידק מסוים גורם לדלקת שעשויה להשפיע על התיאבון, וכן על מצבים דלקתיים במערכת העיכול, דוגמת מחלת קרוהן ו-Ulcerative Colitis. במילים אחרות, ייתכן כי החיידקים מובילים לאכילת-יתר.

מדוע אנשים אוכלים יותר?

ברקע למחקר מציינים החוקרים כי מחקר קודם העלה את האפשרות כי חיידקים עשויים להשפיע על טיב ניצול האנרגיה ממזון, אך מממצאים אלו עולה כי חיידקים במעיים עשויים למעשה להשפיע על התיאבון.

מגפת ההשמנה מובילה לאכילה מופרזת, אך מדוע אנשים אוכלים יותר? מהמחקר עולה האפשרות כי לחיידקים יש תפקיד בכך - ייתכן כי אוכלוסייה של חיידקים המשגשגים מאחר שאורגניזמים אחרים, מתחרים, הושמדו בעקבות טיפול אנטיביוטי, שימוש במים נקיים וגורמים אחרים של החיים המודרניים.

החוקרים הגיעו לממצאים אלו באקראי, כאשר הם ערכו בדיקות בעכברים עם מחלה דלקתית של המעי. הם משערים כי חלק מהחיידקים היו אחראיים לכך, לכן העבירו עוברי עכברים לאימהות אחרות במטרה למנוע הדבקה מהאם המקורית שלהם. הדלקת במערכת העיכול הייתה טובה יותר אך תינוקות של העכברים פיתחו השמנת-יתר ותסמונת מטבולית - כולל תנגודת לאינסולין, והחוקרים מאמינים כי זהו המפתח.

פגיעה בתפקוד אינסולין

החוקרים מציינים מחקר בו עכברים בריאים ורזים הפכו לשמנים כאשר האכילו אותם בחיידקי מערכת העיכול מעכברים שמנים. הם עבדו עם אותו צוות חוקרים במטרה לבחון את חשיבות חיידקי המעי. החוקרים סבורים כי העכברים מועדים לדלקת במערכת העיכול. בנוכחות סמני דלקת רבים, חלה פגיעה בתפקוד אינסולין. הם מוסיפים כי שבועות של טיפול אנטיביוטי וכן דיאטות שונות הביאו לשיפור מסוים. במידה ומגבילים את צריכת המזון רובם מסתדרים היטב; הם כבר לא היו שמנים. עם זאת, הם פיתחו תנגודת לאינסולין.

מדענים מודעים לכך שמאות זני חיידקים שוכנים במערכת העיכול וכי האדם הממוצע נושא בגופו חיידקים במשקל של כ-2 ק"ג. כעת עולה השאלה אם טיפול אנטיביוטי עשוי לשמש כטיפול בהשמנת-יתר, במטרה לסלק את הפתוגנים המובילים לאכילת-יתר. לדברי החוקרים, קשה מאוד להחליף את אוכלוסיית החיידקים בגוף. מחקרים כבר הוכיחו כי קשה לטפל במצבים דוגמת מחלת קרוהן, גם עם חודשים של טיפול אנטיביוטי.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום