אימון נכון לסובלים מעקמת

(21)
לדרג

אימון גופני יכול להועיל לסובלים מעקמת ומבעיות יציבה, אבל הוא צריך להתבצע במשנה זהירות ובליווי הדרכה כדי לא להחריף את הפגיעה בשלד

מאת: ד"ר גיל זולברג

עקמת (סקוליוזיס) היא סטייה צדית של עמוד השדרה מקו האמצע, המלווה לעיתים גם בסיבוב בחוליות (רוטציה). העקמת יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות, הן מבחינת מיקומה בעמוד השדרה והן מבחינת הסימנים והסימפטומים המעורבים בה. מסיבה זו, ובגלל מורכבות הליקוי, מומלץ לבצע הליך אבחוני לפני שמתחילים בפעילות גופנית, על מנת לבחון מה מתאים לאדם ומה לא, על בסיס אפיוני היציבה הייחודיים לו. מומלץ לקבל הדרכה מאיש מקצוע בעל רקע קליני.

מבחינה אנטומית, יציבת האדם תלויה במערכת השלד, השרירים ורקמות החיבור שאינן מתכווצות, כגון הגידים והרצועות. מערכות אלו יוצרות מבנה מתחים מורכב, שהכוחות הפועלים בו משלימים אלה את אלה במצב תקין. בעיות יציבה נפוצות, כגון כתפיים שמוטות לפנים, קמר חזי מוגזם (קיפוזיס), חוסר איזון בכתפיים, עקמת בעמוד השדרה, ואף ליקויים שונים בגפיים התחתונות, עלולות לנבוע ממגוון סיבות ובהן גורמים תורשתיים, תהליכי גדילה והתפתחות, הרגלי תנועה, עיסוק מקצועי, ואף פתולוגיות שונות הנובעות ממקור בלתי ידוע.

את מרבית הליקויים ביציבה ניתן לחלק לשני סוגים: ליקויים גמישים באופיים, אשר מגיבים היטב לטיפול תנועתי מתאים, וליקויים מבניים, קשיחים באופיים, אשר מחייבים משנה זהירות בפעילות גופנית.

עשו ואל תעשו

מטרת הפעילות הגופנית לשפר את ארגון יציבת הגוף במרחב האישי והכללי. מומלץ אימון מודרך בהפעלתו הנכונה של עמוד השדרה בכלל, והגב התחתון בפרט. ברוב המקרים, אימון המתמקד רק בחיזוק השרירים לא יניב תוצאות מספקות. יש צורך בלימוד והפנמה של תנועתיות האגן, כלומר סיבוב לפנים ולאחור כבסיס לשיפור מנח הגוף. ישנה חשיבות לחיזוק שרירי הבטן, דהיינו תרגול לשיפור תפקוד שרירי הבטן בשמירה על היציבה בשל הקשר בטן-אגן-גב. דגש מיוחד יושם על חיזוק השרירים הפנימיים, המייצבים את אזור האגן והגב התחתון. בפעילות זו מבוצע תרגול לשיפור התנועתיות והגמישות לאורך הגב התחתון. יש צורך בחיזוק השרירים זוקפי הגב העמוקים, בעיקר בתפקודי סבולת. התרגול משפר את היקפי התנועה בחגורת הכתפיים וכולל תרגילי מתיחה והארכה לשרירי החזה. במקרים רבים של עקמת קיימת נטייה גם למנח קיפוטי (כיפוף) בעמוד השדרה. הגמשתם של שרירים אלו תפחית את התנגדותם לשרירי הגב ותאפשר שיפור במנח הכתפיים.

בחלק ניכר מהמקרים מדובר בעקמת קלה בלבד, שאינה גורמת לכאבים ואינה מפריעה בתפקוד ובפעילות גופנית. עם זאת, כאשר מדובר בעקמת משמעותית, וכמובן כאשר היא מלוות בסימפטומים ובכאבים, יש לנקוט במשנה זהירות בהתאם לדגשים הבאים: כדאי להיזהר מפעילות גופנית הכרוכה בתנועות חדות ומהירות. יש להימנע מפעילות הכרוכה בעומסים אנכיים על עמוד השדרה ומפעילות המעודדת הפעלת לחצים תוך דיסקליים על אזור הגב התחתון, לדוגמה, תרגילי חיזוק רבים המבוצעים בעמידה. תרגילים כאלה רצוי לבצע בשכיבה על הגב, כך שנמנע עומס אנכי על חוליות עמוד השדרה. לשיפור הכושר הגופני הכללי בהיבט אירובי, מומלץ למצוא דרכים לפעול במעגלי תנועה פתוחים הכרוכים בפחות זעזועים על עמוד השדרה, כגון שחייה או אופניים, ולפעול פחות במעגלי תנועה סגורים היוצרים יותר זעזועים, כגון ריצה.

עקמת היא ליקוי יציבה משמעותי, במיוחד כאשר היא כרוכה בכאבים. היות שאצל כל אדם אפיוני העקמת שונים מבחינת כיוון הסטייה, דרגת החומרה ועוד, כל אימון גופני צריך להתבצע על בסיס אבחון ובפיקוח רפואי.

ד"ר גיל זולברג הוא מנחה קורס יציבה למדריכים בבית הספר למדריכי כושר, תנועה ומחול B.Education, ומנהל קליניקה פרטית ברמת השרון.

בואו לדבר על זה בפורום בעיות גב ועמוד שדרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום