כיצד למנוע סרטן המעי הגס?

(0)
לדרג

הסברה יכולה להציל חיים: מחקר מראה כי בעקבות הרצאה לנשים מהמגזר הערבי אודות בדיקת הקולונוסקופיה וחשיבותה, ההיענות לביצוע הבדיקה עלתה מ-10% ל-65%

מאת: מערכת zap doctors

חינוך והסברה בקרב נשים מהמגזר הערבי לבדיקות חיוניות של סרטן המעי הגס, מגבירים בצורה משמעותית את מספר הנשים המבקשות להיבדק. כך עולה ממחקר חדש שנערך במרכז הרפואי "בני ציון" במחלקת גסטרואנטרולוגיה.

המחקר בדק את סוגיית בדיקות הסקר של סרטן המעי הגס בקרב נשים מהמגזר הערבי. "הרעיון למחקר הגיע מכיוון ששמנו לב שיש אחוז מאוד גבוה של נשים ערביות בצפון שנפטרות מסרטן המעי הגס וחשבנו שייתכן שנשים ערביות אינן מבינות את חשיבות הבדיקה", אומרת פרופ' אלכסנדרה לביא, מנהלת מחלקת גסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי 'בני ציון'. "בנוסף, שיערנו שנשים ערביות מתביישות לבצע את הבדיקה או מפחדות ממנה".

הפגת החששות הוכיחה את עצמה

במהלך המחקר, הוקם צוות הדרכה שהורכב מנשים דוברות השפה הערבית, שקיים הרצאה בפני כ-480 נשים מהמגזר הערבי, 16 הרצאות ב-16 כפרים באזור הצפון. כ-320 נשים מגיל 50 ועד גיל 70 השתתפו במחקר (טווח גילאים המוגדר כבעל סיכון מוגבר למחלה). במהלך ההרצאה הסבירו חברי הצוות - רופאה, אחות ומזכירה אודות בדיקת הקולונוסקופיה וחשיבותה והבטיחו כי נשים המעוניינות להיבדק, תוכלנה להיבדק על ידי רופאה ולא על ידי רופא. כשבועיים לאחר קיום ההרצאה שוחחו חברי צוות המחקר טלפונית עם הנשים ששמעו את ההרצאה וביררו איתן האם הן ביצעו את הבדיקה.

מתוצאות המחקר עולה בבירור כי ההסבר בשפת האם לנבדקות והפגת החששות הוכיח את עצמו וכי ההיענות לביצוע הבדיקה עלתה מ-10% ל-65%. לדברי פרופ' לביא, "השיפור המשמעותי בהיענות לבדיקה מוכיח את ההשערות המחקר שלנו, שאם נשקיע בהסברה ובחינוך של חשיבות הבדיקות, נוכל להציל חיים ואף לחסוך טיפולים קשים ממטופלים רבים".

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום