האם אקמול גורם לנזק בשמיעה?

(0)
לדרג

מחקר מצביע על קשר בין שימוש ממושך במשככי כאבים לבין נזק לשמיעה. ד"ר גיל סיגל: "החשיבות בנטילת אספירין למניעת מחלות לב גדולה מהסיכון לפגיעה בשמיעה"

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

נטילת תרופות לשיכוך כאבים והורדת חום, המכילות את החומרים איבופרופן ואצטמינופן עלולה לגרום לנזק בשמיעה אצל גברים מתחת לגיל 50. כך עולה ממחקר חדש שמופיע בגיליון של כתב העת American Journal of Medicine.

המחקר בוצע בקרב 27 אלף גברים בגילאי 40-74 שנשאלו לגבי כושר השמיעה שלהם ועל שימוש קבוע בתרופות לשיכוך כאבים. על-פי תוצאות המחקר, הסיכון לאובדן שמיעה היה גבוה יותר אצל גברים שהשתמשו במשככי כאבים לפחות פעמיים בשבוע. בנוסף, לגברים שהשתמשו באספירין על בסיס קבוע גדל הסיכון לאובדן שמיעה ב-12%.

"יש לעשות מעקב שמיעה אחת לתקופה"

"המחקר כלל לא רלוונטי לנטילת אספירין, אדוויל ואקמול לתקופות קצרות של מספר שבועות", אומר ל-doctors ד"ר גיל סיגל, כירורג אף אוזן גרון בקופ"ח מכבי ברמת אביב. "הקושי הרפואי יתבטא בצריכה כרונית של החומרים ופגיעה אפשרית באוזן הפנימית. על-פי המחקר צעירים עד גיל 50 חשופים יותר כנראה".

ד"ר סיגל מציין כי "החשיבות בנטילת אספירין למניעת מחלות לב גדולה לאין ערוך מהסיכון המסוים לפגיעה בשמיעה. יחד עם זאת, חשוב לעשות מעקב שמיעה אחת לתקופה. כמו-כן, במחקר לא בוצעו בדיקות שמיעה והחוקרים הסתמכו רק על תשובותיהם של הנשאלים ולכן המידע כללי מדי".

לא נבדקו מחלות רקע

"במשך שנים ידוע כי אספירין עלול לגרום לליקוי שמיעה", אומר ד"ר בני נגריס, מנהל השירות האודיולוגי במחלקת אף אוזן גרון במרכז רפואי רבין. "בעבר נתנו לחולים עם בעיות פרקים מינונים גבוהים של אספירין (כ-3 גרם ליום) והם התלוננו על צפצופים באוזניים".

לגבי המחקר, ד"ר נגריס אומר כי לא יודעים בדיוק מי היו משתתפי המחקר מלבד היותם גברים מתחת לגיל 50 שנטלו במשך 10 שנים תרופות. "נשאלת השאלה איזה בחור צעיר לוקח באופן קבוע תרופות? ולכן יתכן שלמרבית ממשתתפי המחקר יש מחלות רקע".

לדברי ד"ר נגריס, "לא ידוע שאקמול גורם לנזק שמיעתי כלשהו, ולכן מתחזקת ההשערה כי אוכלוסיית המחקר סבלה ממחלות רקע שונות והיא לא מהווה קבוצה מייצגת".

לסיכום, ד"ר נגריס אומר כי כמו בכל תרופה שלוקחים, כולל תרופות OTC (ללא מרשם), צריך לשים לב לתופעות לוואי, וכמובן לא לקחת תרופות ללא סיבה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אף אוזן גרון
פורום מכשירי שמיעה ובעיות שמיעה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום