האם טיפול בסטטינים גורם לסוכרת?

(0)
לדרג

מחקר חדש מראה קשר בין טיפול בתרופות ממשפחת הסטטינים וסיכון מוגבר לסוכרת. אולם, הסיכון אינו עולה על יתרונות התרופות בצמצום הסיכון הקרדיווסקולארי

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מטה-אנליזה שפורסמה בגיליון ה-27 בפברואר 2010 של ה-Lancet, עולה כי נמצא קשר בין טיפול בתרופות ממשפחת הסטטינים ובין סיכון מוגבר קלות להופעה חדשה של סוכרת, אם כי החוקרים מדגישים כי הסיכון שנמצא אינו עולה על יתרונות הסטטינים בצמצום הסיכון הקרדיווסקולארי.

החוקרים ערכו סקירת ספרות במאגרי הנתונים Medline, Embase וה-the Cochrane Central Register of Controlled Trials מהשנים 1994-2009 לחיפוש אחר מחקרים אקראיים מבוקרים על הטיפול בסטטינים, שכללו למעלה מ-1,000 משתתפים ומעקב זהה בין הקבוצות שמשכו ארוך משנה. בסקירה לא נכללו מחקרים שכללו מושתלי איברים או חולי דיאליזה.

החוקרים איתרו 13 מחקרים שכללו 91,140 משתתפים, אשר ענו לקריטריונים להכללה במטה-אנליזה. הם מדווחים כי 2,226 מהמשתתפים שטופלו בסטטינים ו-2,052 מהמשתתפים בקבוצות הביקורת פיתחו סוכרת, לאחר מעקב ממוצע של 4 שנים. במטה-אנליזה נמצא קשר בין טיפול בסטטינים ובין סיכון גבוה ב-9% לסוכרת חדשה, והחוקרים מציינים כי נמצאה שונות קטנה בין המחקרים. הם מוסיפים כי הסיכון לפתח סוכרת תחת טיפול בסטטינים היה גבוה יותר במחקרים שכללו משתתפים מבוגרים יותר, אך גם לאחר תקנון למדד מסת הגוף ולרמות ה-LDL בדם נותר הקשר מובהק.

ההנחיות לא משתנות

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי בשלב זה אין צורך לשנות את ההנחיות למתן סטטינים בחולים עם סיכון קרדיווסקולארי בינוני עד גבוה. עם זאת, בחולים עם סיכון קרדיווסקולארי נמוך ממליצים החוקרים לקחת בחשבון את הסיכון המעט גבוה יותר לסוכרת כאשר שוקלים התחלה של טיפול בסטטינים, ומוסיפים כי דרושים מחקרים נוספים להערכת הקשר בין טיפול בסטטינים ובין התפתחות סוכרת.

במאמר מערכת שפורסם בתגובה, נכתב כי הטיפול בסטטינים קשור לצמצום הסיכון לתמותה, אוטם לבבי ושבץ, וכי יתרונות הסטטינים עולים בהרבה על הסיכון הקל להופעת סוכרת תחת הטיפול. עם זאת, הכותבים ממליצים לנטר את רמות הסוכר של חולים מבוגרים המטופלים בסטטינים.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום