4 מתים ביום מסרטן המעי הגס

(0)
לדרג

האגודה למלחמה בסרטן: נמשכת מגמת הירידה בתחלואה בסרטן המעי הגס בקרב נשים, אך חלה עליה בתחלואת גברים. כ-35% מהישראלים לא מבצעים בדיקה לגילוי מוקדם

מאת: מערכת zap doctors

כ-3,400 חולים מאובחנים מדי שנה בסרטן המעי הגס וכ-1,300 מתים מהמחלה בישראל (4 חולים מדי יום). כך עולה מנתוני האגודה למלחמה בסרטן לרגל יום המודעות למחלה. לדברי ד"ר מיכה ברחנא, מנהל רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, "באוכלוסיה היהודית נמשכת מגמת הירידה בתחלואה בקרב נשים, אך חלה עליה בשיעורי התחלואה בקרב גברים. באוכלוסיה הערבית, יחד עם השינויים באורח החיים - נמשכת העליה המשמעותית בשיעורי התחלואה, אם כי שיעורי התחלואה בחברה הערבית עדיין נמוכים משיעורי התחלואה בכלל האוכלוסיה, בעיקר בקרב גברים".

מנתוני האגודה למלחמה בסרטן עולה כי שיעור המאובחנים בשלב מוקדם של המחלה עולה באופן קל ובסך הכל נרשמת מגמת עליה מאז החלה התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס. כרבע מהחולים מאובחנים בשלב ראשון של המחלה. גם מספר המאובחנים בשלב הממוקד נמצא בעליה.

על-פי מחקר חדש שבוצע בקרב אוכלוסיית העולים מדינות חבר העמים, שעלו בשנות ה-90, עולה כי הארעות גבוהה של סרטן המעי הגס בקרב עולים אלו. סביר להניח כי הגורמים לשיעורי הארעות גבוהים אלה נעוצים בהרגלי חיים ובתזונה שאפיינה אוכלוסיה זו עוד בטרם עלייתה, וייתכן שחלק עדיין שומר על הרגלים אלו.

מניעת המחלה

מסקר חדש שערכה האגודה למלחמה בסרטן עולה כ-90% מהאוכלוסייה מודעים לחשיבות הבדיקה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס - עליה בהשוואה ל-2007. גם מספר הנבדקים בפועל עולה, אך עדיין אך כ-35% לא ניגשים לעבור אותה מסיבות של "עצלות", "סדר עדיפויות" אך גם פחד מקבלת תוצאות הבדיקה.

"אנו מנסים למגר פחד זה בפעילות ההסברה שלנו", אומרת מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן. "המסר לציבור הוא כי המחלה עלולה להיות קטלנית כאשר היא מתגלה בשלביה המאוחרים ויעידו על כך הנתונים: כ-4 ישראלים מתים בכל יום מהמחלה. אבל דווקא גילויה המוקדם הוא שמשנה את התמונה ומאפשר ריפוי בשיעורים גבוהים ביותר והוא קריטי להישרדות. יותר מכך, ניתן למנוע את המחלה, על ידי כריתת פוליפ עם נגעים קדם ממאירים. אני קוראת במקביל, למשרד הבריאות וקופות החולים להגביר את המאמצים להפעלת התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם וניטורה, ולציבור כולו - הבדקו, והצילו את חייכם".

בעתיד - חיסון למניעת הסרטן

פרופ' רנרט, מנהל התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס אומר כי "בשנת 2009 עברו 373,781 איש בדיקת דם סמוי בצואה, ו-95,000 איש ביצעו בדיקת קולונוסקופיה. בסך הכל, כשליש מאוכלוסית היעד. למרבה הצער, עדיין רבים מאלו שביצעו בדיקת דם סמוי שנמצאה חיובית, אינם ממשיכים לקולונוסקופיה".

תוצאות שני מחקרים שבוצעו במרכז הרפואי "רבין" מצאו קשר בין וירוס JCV (פוליומה) לבין הסיכון לסרטן במעי הגס. תוצאות אלו תואמות למחקרים דומים שנערכו בעולם. במידה וממצאים אלו יאומתו בהמשך, ניתן יהיה לנסות חיסון כנגד וירוס למניעת סרטן, בדומה לחיסון נגד וירוס הפפילומה, למניעת סרטן צוואר הרחם.

במהלך חודש המודעות האגודה למלחמה בסרטן תערוך מסע הסברה חדש בכלי התקשורת האלקטרונים ובעיתונות הכתובה שיתמקד בחשיבות הגילוי המוקדם כמציל חיים. האגודה למלחמה בסרטן תשלח, ללא תשלום, לכל פונה לטלמידע שמספרו 1-800-599-995, חוברת מידע מעודכנת בנושא מניעה וגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס.

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום