הדבקה במחלות באמצעות צעצועים

(0)
לדרג

צעצועים בחדר ההמתנה לרופא מעניקים לילדים חוויה חיובית בעת ביקורם. אולם מחקר מגלה כי כ-20% מהצעצועים האלה נושאים וירוסים פתוגניים

מאת: מערכת zap doctors

ידוע כי מחוללים רבים עלולים להיות מועברים על-ידי וקטורים שונים ולגרום להדבקה משנית. הורים רבים חוששים לתת לילדיהם לשחק עם הצעצועים בחדרי ההמתנה של רופאי הילדים ובחדרי המשחק במרכזים הרפואיים מחשש שחפצים אלה עלולים להיות מקור הדבקה למחלות נגיפיות. מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם החודש בעיתון היוקרתי Pediatric Infectious Disease Journal, היתה לבדוק האם ניתן לאתר וירוסים פתוגניים על גבי הצעצועים במקומות אלו.

שיטות

במהלך המחקר דגמו חוקרים מארה"ב 18 צעצועים בחדרי המתנה של רופאים קהילתיים. הצעצועים נדגמו בשלושה תאריכים שונים, בכל פעם בעונה אחרת ובוצעו בדיקות PCR לגילוי RNA נגיפי. בכל פעם נסרקו הדגימות לחיפוש enteroviruses ו-rhinoviruses. בנוסף בוצעו בדיקות לחיפוש הפתוגן המאפיין את העונה - בתחילת החורף בוצע PCR ל-RSV, ובאמצע החורף לאינפלואנצה A+B. במועד אחר נדגמו 15 צעצועים לפני ואחרי נקיון הצעצועים עם אלכוהול. לבסוף נלקחו 20 דגימות מידיהם של משתתפים במחקר שנתבקשו לשחק עם צעצועים שונים במשך 10 דקות, ונדגמו גם הצעצועים הרלוונטיים.

תוצאות

11 דגימות מתוך 52 (21%) היו חיוביות ל-RNA ויראלי. 10 דגימות היו חיוביות לפיקורנוירוסים (enteroviruses ו-rhinoviruses) ואחת לאינפלואנצה B. בין הצעצועים הנגועים היו מספר פריטים חדשים, שלא היו בשימוש קודם על-ידי מטופלים. מתוך הצעצועים שחוטאו, 6 דגימות היו חיוביות לפני הניקוי לעומת 4 דגימות חיוביות אחרי החיטוי. לא נתגלה RNA נגיפי על ידיהם של משתתפי הניסוי ששיחקו עם הצעצועים.

מסקנה

כ-20% מהצעצועים בחדרי ההמתנה של רופאי הילדים נושאים וירוסים פתוגניים.

דיון

צעצועים בחדר ההמתנה בבתי חולים ומרפאות קהילתיות חשובים כדי להעניק למטופלים חוויה חיובית בעת ביקורם. לאור הפחד מהדבקה שניונית ממליץ איגוד רופאי הילדים האמריקאי להשתמש רק בצעצועים חד פעמיים, או לחילופין בצעצועים רכים רחיצים, ולבצע כביסה בין כל מטופל. כמובן שלא ניתן לעמוד בהמלצות אלו באופן מעשי. למרות הממצאים במאמר יש לזכור כי עצם מציאת RNA נגיפי אינה מוכיחה אפשרות של הדבקה.

PCR היא בדיקה מאוד רגישה, ולא ברור מה המשמעות הקלינית של הממצאים. יתרה מזו, במחקר הנוכחי לא נמצאו נגיפים על ידיהם של הנסיינים ששיחקו עם הצעצועים. לאור כל זאת, אין לוותר על הצעצועים כליל, אך יש להעדיף כאלה שניתן לנקות - אם על-ידי כביסה ואם על-ידי ניגוב עם חומרים מחטאים.

לתקציר המאמר - לחצו כאן.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום