ליקוי ראייה: עדיף בארבע עיניים

(0)
לדרג

אם אתם מרגישים שהראייה שלכם לקויה, כדאי לעבור בדיקת עיניים ובמידת הצורך להרכיב משקפיים. התעלמות מהבעיה עלולה לגרום לכם לנזק בלתי הפיך

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

משקפי ראייה הפכו בשנים האחרונות למוצר אופנתי - ניתן לרכוש משקפיים עם מסגרות צבעוניות ומיוחדות, בגדלים שונים ובצורות מגוונות. אולם, לא כל מי שזקוק למשקפיים משתמש בהם, וישנם מבוגרים או ילדים שמסיבות שונות, ביניהן מבוכה וחשש מתגובות הסביבה, מעדיפים לראות טוב פחות ומוותרים על המשקפיים. כאשר לקות ראייה אינה מטופלת, איכות החיים נפגעת והמצב עלול לגרום לטשטוש, חוסר ריכוז ולעיתים אף לנזק ארוך טווח.

בדיקה אצל רופא עיניים

"אבחון מוקדם של ליקוי ראייה חשוב לכל אדם בכל גיל", אומרת ד"ר נירית בורלא, מומחית למחלות קרנית וקטרקט, רופאת עיניים בכירה בבית החולים שיבא, תל השומר. "ראייה ירודה יכולה לנבוע מסיבות רבות ומגוונות, הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים. לעיתים לא חשים בהפרעה בראייה ומגלים אותה רק בבדיקת רופא עיניים. במקרים מסוימים, במידה שליקוי הראייה אינו מטופל בהקדם, עלול להיגרם נזק בלתי הפיך לעין. למשל, אצל ילד עם הבדל משמעותי בכוח האופטי בין שתי העיניים, אשר לא תוקן בעזרת משקפיים, עלולה להתפתח עין עצלה עם ראייה ירודה לכל החיים אשר אינה ניתנת לשיפור". לדבריה של ד"ר בורלא, בחלק גדול מהפרעות הראייה ניתן לטפל, אם בטיפול בבעיה שגרמה לליקוי ואם במתן תיקון אופטי (משקפיים למשל). היא מציינת שהצעד הראשון באבחון ליקוי ראייה הוא בדיקה מלאה אצל רופא עיניים. הרופא יכול לאבחן את הליקוי ולהציע טיפולים אפשריים. הבדיקה פשוטה, וניתנת לביצוע בכל קופות החולים.

גם ד"ר אירית בכר, מומחית לקרנית ופני שטח העין, השתלות קרנית וניתוחים להסרת משקפיים במרפאת קרנית במרכז הרפואי ע"ש רבין, אומרת כי אבחון מוקדם של ראייה לקויה חשוב מאוד. "רצוי כי תינוקות יעברו בדיקת עיניים מקיפה עד גיל שנתיים וזאת על מנת לאתר ליקויים שכאלה. הראייה הדו-עינית שלנו וראיית המרחב מתפתחת בגיל צעיר. ראיה מטושטשת באחת מהעיניים עשויה לפגוע בהתפתחות ראייה מרחבית טובה ולהביא להתפתחות עין עצלה, עד כדי פזילה".

"ניתן לבצע בדיקת עיניים בכל גיל", אומרת ד"ר בורלא. "בכל חשד ללקוי ראייה, או כאשר יש גורם סיכון לבעיה כלשהי, יש לפנות לרופא עיניים לבדיקה. לילדים בריאים ללא כל גורמי סיכון לבעיה עינית, יש לבצע בדיקת עיניים לאחר הלידה על ידי רופא ילדים או רופא משפחה. תוך ששת החודשים הראשונים לחיים עד גיל שנה יש לבצע בדיקה אצל רופא עיניים. בין גיל שלוש לשלוש וחצי יש לבצע בדיקה חוזרת אצל רופא עיניים, הכוללת בדיקת ראייה. בגיל חמש-שש, לפני תחילת כיתה א', חשוב לבצע בדיקה נוספת. במידה שיש הפרעה בהקניית קרוא וכתוב, מומלצת בדיקה נוספת אצל רופא עיניים. למבוגר בריא ללא גורמי סיכון לבעיות עיניים יש לבצע בדיקה מלאה בגיל 40. בין גיל 40 ל-50 יש לבצע בדיקה כל שנתיים עד ארבע שנים, והחל מגיל 50 יש לבצע בדיקה שנתית".

תיקון ליקוי הראייה

ד"ר בורלא מציינת כי במרבית ליקויי הראייה ניתן לטפל על ידי מתן תיקון אופטי מתאים. "מתן משקפים לילדים צריך להתבצע תוך הסבר מתאים לילד ולהורה לגבי חשיבות הרכבת המשקפיים. תיקון ליקוי הראייה חשוב על מנת שהילד יוכל למצות את מלוא הפוטנציאל של מערכת הראייה שלו, כלומר לתפקד באופן אופטימלי במשך שעות הערות. אצל מבוגרים תיקון ליקוי הראייה הכרחי לאדם הנוהג ברכב. ללא תיקון אופטי מתאים, אדם עלול להיות סכנה לעצמו ולאחרים בזמן נהיגה. באופן כללי, אי הרכבת משקפיים או הרכבת משקפיים, לא יגרמו למספר המשקפיים לעלות או לרדת. השינוי בכוח האופטי של העין (מספר המשקפיים) נובע משינויים החלים עם השנים בעין".

חלופות למשקפיים

לעיתים אנשים שלא מעוניינים במשקפיים בוחרים באופציה של עדשות מגע כתיקון אופטי לליקוי ראייה. "בניגוד למשקפיים, בתיקון אופטי על ידי עדשות מגע יש סיכונים העלולים לגרום במקרים מסוימים לאובדן ראייה", אומרת ד"ר בורלא. "לכן, התאמת עדשות המגע צריכה להיעשות על ידי איש מקצוע מיומן עם מתן הסבר מתאים. התאמת עדשות המגע ברוב המקרים היא בנוסף להתאמת משקפיים ולא במקומם". היא מוסיפה כי כיום ניתן לבצע ניתוח לשינוי הכוח האופטי של העין (ניתוח להסרת משקפיים). הניתוח מבוצע רק לאחר בדיקות התאמה מקיפות.

כאמור, גם מבוגרים וגם ילדים מתביישים לעיתים להרכיב משקפיים. ד"ר בכר אומרת כי בקרב ילדים פעמים רבות הרושם החברתי והבושה בשל המשקפיים מכתיבים את אי הרכבתם. אצל מבוגרים משקפיים לעיתים מגבילים פעילויות שונות, כגון ספורט, שחייה ועוד. מובן שהמשמעות הקוסמטית שבהרכבה או אי הרכבה של משקפיים משמעותית ביותר, הן לילדים והן למבוגרים. אולם, לדבריה של בכר, "אי הרכבת משקפיים בגיל צעיר, על אף נחיצותם, עשויה להביא להתפתחות עין עצלה, מצב שאינו הפיך כמעט בגיל המבוגר".

לגבי עדשות מגע, ד"ר בכר מציינת כי הרכבתן דורשת טיפול יסודי וניקיון קפדני. עם זאת, השימוש בהן נפוץ מאוד ברחבי העולם. יש סוגים שונים של עדשות: רכות, קשות, חודשיות, שבועיות, יומיות ועוד. לא מומלץ להרכיב עדשות במשך שעות רבות, ומובן שלא בשעות הלילה. הרכבת העדשות עשויה לגרום לתגובה דלקתית, תגובה אלרגית לעדשות או לתמיסת הניקוי שלהן וזיהומים בעין עד כדי אובדן ראייה משמעותי.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום