מהו השמן המתאים לעיסוי פרינאום?

(0)
לדרג

מחקר ישראלי מוכיח: אין השפעה לסוג השמן בו משתמשים במהלך הלידה על מנת למנוע קרעים בחיץ הנקבים (פרינאום), ולכן אין צורך לרכוש את התכשיר היקר על המדף

מאת: מערכת zap doctors

אין הבדלים מהותיים בין סוגי השמנים לעיסוי הפרינאום בלידה. כך עולה ממחקר שבוצע לאחרונה בחטיבה למיילדות וגינקולוגיה במרכז הרפואי סורוקה על-ידי פרופ' אייל שיינר, ד"ר אבי הרלב והמיילדות סביונה בן איון וציפי לגאמי. המחקר השווה לראשונה בין שני שמנים לשימוש בפרינאום במהלך לידה: שמן מדיום לעומת תכשיר מועשר בויטמינים, על מנת לבדוק האם יש יתרון לתכשיר מסוים כדי לשמור על שלמות הפרינאום.

מגוון תכשירים למניעת חתך בלידה

בשנים האחרונות מוצעים למכירה שמנים רבים המתיימרים למנוע קרעים בחיץ הנקבים (פרינאום) במהלך הלידה. לפגיעה טראומטית בחיץ הנקבים במהלך הלידה עלולות להיות השלכות רבות קצרות וארוכות טווח כגון אי נקיטת שתן או צואה, כאבים בעת קיום יחסי מין, חולשת שרירי רצפת האגן ועוד. פגיעה טראומטית של הפרינאום יכולה להיגרם על-ידי קרע ספונטני במהלך הלידה או בשל חיתוך חיץ יזום (אפיזיוטומיה).

מחקרים שבוצעו עד כה הראו יתרון לנשים שעברו עיסוי פרינאום על-ידי שמנים לצורך הפחתת קרעים חמורים בדרגות 2 ו-3 ובהפחתת שיעור הלידות המכשירניות, בעיקר בלידות ראשונות. בסקירת ספרות כוללת שפורסמה בשנת 2006, עיסוי פרינאום הוכח כמפחית אפיזיוטומיות בצורה מובהקת בנשים שלא ילדו בעבר. הוכחות אלו היו הכר הפורה להופעת מגוון התכשירים המוצע כיום למניעת קרע או חתך בלידה.

כל המחקרים שבוצעו עד היום השוו נשים שהשתמשו בשמנים לעומת נשים שלא השתמשו בו. המחקר הנוכחי השווה לראשונה בין סוגי שמנים שונים על מנת לבדוק האם יש יתרון לתכשיר מסויים על משנהו.

ממצאי המחקר

לצורך המחקר השוו תוצאות עיסוי פרינאום בשני שמנים שונים מהותית: האחד, מיצוי מגרעיני צמח החוחובה שהוא למעשה שעווה נוזלית המופקת בכבישה קרה ומהווה מדיום טהור של חומר סיכה. שמן זה מהווה בסיס לתכשירי קוסמטיקה. למולו נבחנו תוצאות לידה תוך כדי עיסוי בשמן הנמכר באופן מסחרי ומכיל שמן שקדים המועשר בשמן זית, ויטמינים B1, B2, B6, E וחומצות שומן.

"צוותי המיילדות שהשתתפו במחקר, לא נחשפו לסוגי השמנים בהם השתמשנו, ובהתאם לא ידעו מאיזה שמן מבוצע עיסוי הפרינאום", מסביר ד"ר הרלב. שני השמנים הושמו בבקבוקים זהים למעט מספר המוטבע על הבקבוק המאפשר לצוות המחקר המצומצם לזהות את סוג השמן. יולדת אשר התאימה למחקר, קיבלה באופן אקראי (רנדומאלי) את אחד משני השמנים, בהם השתמשה המיילדת במהלך הלידה. המידע נאסף על-ידי דוחות שמולאו על-ידי המיילדת והרופא שנכחו בלידה. סה"כ השתתפו במחקר 164 נשים, 82 נשים בכל אחת מזרועות המחקר.

תוצאות המחקר הראו כי לא נמצאו הבדלים מובהקים בין הקבוצות באשר לקרעים בחיץ הנקבים, משך התפירה, או מספר החוטים בהם היה צורך להשתמש במהלך התפירה. גם כאשר הושוו הנשים בלידה ראשונה, לא נמצא הבדל בין הקבוצות. גם לאחר ניטרול גורמים משפיעים כמו משקל לידה מעל 4000 גר', לא נמצא יתרון בשימוש באחד מן השמנים. מסקנת העבודה היא שכפי הנראה אין השפעה לסוג השמן בו משתמשים במהלך השלב השני של הלידה על מנת לשמור על שלמות הפרינאום. בהתאם, לא חייבים לרכוש דווקא את התכשיר היקר על המדף לקראת הלידה.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום