מוות בעריסה - לקום גם מחר בבוקר

(0)
לדרג

מוות בעריסה הוא אחד הפחדים הגדולים של הורים לתינוקות. עדיין לא ידוע איך אפשר למנוע אותו לחלוטין, אך ידועים גורמי סיכון, שאת רובם ניתן לצמצם

מאת: ד"ר הדר ירדני

אחד הנושאים המטרידים הורים צעירים וותיקים כאחד הוא נושא המוות בעריסה. ההורים מתעניינים באיזה תנוחה להשכיב את הילד, היכן, עד מתי, ומה עושים עם כל המידע שמופץ בתחום. זהו ללא ספק אחד הנושאים היותר נחקרים, נבדקים, ונכתבים ברפואת ילדים. העיתונות הפופולרית מביאה לעתים תכופות כתבות בנושא. הכתבות תורמות לידע של ההורים, אך לעתים גם מעלות את החרדה ואף את הבלבול.

אין נוסחת הרגעה

גם העיתונות המקצועית מפרסמת לעתים תכופות כתבות, מחקרים ועבודות בנושא. למשל, לא מזמן התפרסם בעיתון רפואי מאמר המציין כי חוסר באנזים סרוטונין ובאנזים המפעיל אותו הם הגורמים לתעלומה. במשך ארבע שנים ניתחו המדענים 41 מוחות של תינוקות שנפטרו ממה שנקרא מוות בעריסה, והשוו לממצאים ממוחות של תינוקות שנפטרו מסיבות ידועות. ב-35 מתוך קבוצת המחקר אכן נמצא חסר של כ-25% בכמות האנזימים. הורים רבים נאנחים אנחת רווחה ושואלים האם אכן בדיקת דם פשוטה תוכל לגלות אם ילדם נתון בסכנה.

קרוב לוודאי שמדובר בעוד גורם שניתן להוסיף לגורמים שכבר נחקרו ונמצאו קשורים למוות בעריסה. אין היום הנחיה לקחת בדיקת דם לסרוטונין לכל ילוד, וקרוב לוודאי שיחלוף זמן עד שאכן יוחלט אם בכלל. נכון להיום, אין לנו עדיין תשובה חד משמעית לתת להורים בנוגע למה שניתן לעשות, ואיך נוכל לנבא את הצפוי לתינוק, ויתרה מזו - אם נפטר תינוק במשפחה ממוות בעריסה, מה ניתן לעשות על מנת למנוע הישנות של המקרה. בכל מקרה, חשוב להסביר מהו מוות בעריסה ומה מומלץ להמשיך ולעשות על מנת למנוע אותו.

מוות בעריסה, הוא מוות שנגרם לתינוק שאין דבר בהיסטוריה הרפואית שלו שיכול להצביע על הסיבה או הגורם לכך. כלומר, מדובר בתינוק שעבר הריון תקין, לידה תקינה, גדל והתפתח כראוי, לא היה חולה בזמן האירוע, לא סבל ממחלות כרוניות ולא נטל תרופות באופן קבוע. בנוסף לסיפור המקרה, בדיקת התינוק ונתיחה שלאחר המוות לא הביאו לגילוי הסיבה.

תסמונת מוות בעריסה שכיחה מגיל חודש עד גיל שנה, כששיא השכיחות בין החודש השני ועד הרביעי לחיים.

גורמי סיכון

כאמור, עד היום לא נמצא גורם אחד יחידי המוביל למוות בעריסה. קרוב לוודאי שמדובר בחיבור של מספר גורמים יחד. עקב ריבוי המחקרים בנושא, יש בידינו מידע על מספר גורמים העשויים להעלות את הסיכון למוות בעריסה:

מין התינוק - ידוע שמוות בעריסה שכיח יותר בקרב בנים.

שנת לילה - רוב המקרים של מות עריסה התרחשו בלילה, למרות שישנם מקרים שהתרחשו בזמן שנת יום.

עונת החורף - בארצות רבות, כמו גם בישראל, עולה השכיחות למוות בעריסה בחודשי החורף. בישראל קיימת עלייה בשכיחות בחודשים ינואר עד מרץ.

שכיבה על הבטן - שנים רבות חונכנו והודרכנו להשכיב תינוקות לישון על הבטן. אמרו לנו שזה על מנת שלא יחנקו בלילה, במידה שהם פולטים. מחקרים רבים מארצות שונות, הראו שיותר מקרי מוות בעריסה התרחשו אצל תינוקות שישנו על הבטן. בשנת 2000 יצאה הנחיה מטעם משרד הבריאות הקוראת להשכיב תינוקות עד גיל שישה חודשים לישון על הגב בלבד. מחקר שנערך בשנת 2004 בנושא תנוחות שינה של תינוקות בישראל קובע כי רק 37% מההורים מיישמים את כל המלצות משרד הבריאות להקטנת הסיכון לתסמונת מוות בעריסה. המחקר בחן את תנוחות השינה בקרב 600 תינוקות מכל רחבי הארץ מהלידה ועד גיל חצי שנה. הסיבות העיקריות לאי יישומן נובעות מהערכת ההורים שלתינוק נוח יותר על הבטן, מחשש מפליטות וחנק, מחוסר מודעות להמלצות ומהרגל הנרכש בזמן גידולם של הילדים הקודמים. עוד עולה מן המחקר, כי 20% מההורים לא זכרו כלל שקיבלו הסבר והדרכה לגבי תנוחת השינה ושאר גורמי הסיכון מגורם כלשהו. רק 43% מהתינוקות מושכבים לישון על הגב. בגיל חודשיים מושכבים 25% מהתינוקות לישון על הבטן בניגוד להנחיות, ושיעור זה עולה בהדרגה ל-33% בגיל ארבעה חודשים. כ-30% ישנים על הצד, בניגוד להמלצות מהשנים האחרונות. במחקר נמצא גם קשר משמעותי בין תנוחת השינה, לאורח חיים דתי של ההורים. ככל שהמשפחה דתית יותר, כך גדל הסיכון לאי יישום ההמלצות. בגיל חודשיים רק כחצי מהמשפחות במגזר החרדי הקפידו על יישום ההנחיות לעומת שני שלישים במשפחות הדתיות שאינן חרדיות ו-80% במשפחות המסורתיות והחילוניות. ככל שמספר הילדים גדול יותר, כך גדלה הנטייה שלא לבצע את ההמלצות, וזאת גם ללא קשר לאורח החיים הדתי. כך לדוגמה, ההמלצות מיושמות רק ב-60% מהמשפחות שבהן מעל לחמישה ילדים, לעומת 80% כשמדובר בילד ראשון ו-73% כשבמשפחה שניים-שלושה ילדים.

מובן שבזמן ערות חשוב ורצוי להשכיב את הילד על הבטן. הורים רבים מפחדים לעשות זאת, ובכך גורמים לעיכוב בהתפתחותו של התינוק. חשוב לזכור, שהשכבה על הבטן בזמן ערות חשובה להתפתחות התקינה.

עישון אימהי בזמן ההריון ולאחר הלידה - אין זה המקום להרחיב את הדיבור בנושא עישון בכלל, ובהריון ואחרי הלידה בפרט. מחקרים רבים מצביעים על הקשר שבין עישון אימהי לבין מחלות דרכי נשימה של ילדים וגם למוות בעריסה. עבודות רבות הראו שהנזק הנגרם לתינוק אינו מופחת כשהאם "מעשנת בחוץ" או "לא ליד הילד". עישון של האב, או אדם אחר המבקר, למשל סבא או סבתא, גם הוא פוגע, אך במידה פחותה מזו של האם (לנושא העישון מתווסף גם נושא האלכוהול ושימוש בסמים).

הזנה - עבודות שונות מראות קשר בין הנקה וירידת הסיכון למוות בעריסה. כמובן, ראוי לציין, שחלב אם הוא הכלכלה הטובה ביותר לתינוק ויש להעדיף אותו על כל כלכלה אחרת בתקופת הינקות.

חימום יתר - הורים רבים נוטים לחמם את חדר הילדים ואף את הבית כולו כשמגיע תינוק חדש הביתה. לעתים הם אינם מאווררים את הבית כראוי מחשש שהילד יתקרר. מחקרים רבים הראו כי חימום יתר וטמפרטורה סביבתית גבוהה, מובילים לשינוי בדפוסי הנשימה בתינוקות, האטה בנשימה ואף הפסקות נשימה ומוות. יש לשמור על טמפרטורה של 23-22 מעלות בחדרו של התינוק.

בעיה נוספת היא הלבשת יתר. הורים רבים מלבישים את ילדיהם בבגדים רבים וחמים, למרות שהבית מחומם והם עצמם לובשים בגדים קלים. לבוש יתר מפריע לתינוק להתנועע, לשנות תנוחה ולהיפטר מחום בזמן השינה. מקרים רבים של מות עריסה נגרמו בבתים מחוממים יתר על המידה ולתינוקות שהיו לבושים יתר על המידה.

שינה משותפת עם ההורים - כבר ממשפט שלמה ניתן ללמוד כי התינוק מת משינה משותפת עם אמו. הורים המפחדים כי יקרה לילדם משהו רע בלילה, כאלו החושבים ששינה ביחד עם ההורים נכונה ועדיפה לילד בגיל הינקות, או אמהות עייפות המעדיפות להיניק את התינוק במיטה ללא צורך לקום, ישנים עם התינוק. עבודות הראו ששינה עם התינוק מסוכנת ואף עשויה להוביל למוות בעריסה. משרד הבריאות הבריטי הוציא לאחרונה הנחיה ברורה בנושא איסור שינה עם תינוקות. אם אתם מעוניינים להשאיר את התינוק בששת החודשים הראשונים לחייו בחדרכם, עדיף שתשכיבו את התינוק לישון במיטה, בלול או בערסל משלו.

עצות להורים

מלאו כלשונן את הנחיות משרד הבריאות.

פנו לטיפת חלב או מד"א באזור מגוריכם ועברו קורס בהחייאת ילדים ותינוקות.

ישנם הורים, ובייחוד אמהות, המפתחים חרדה גדולה מנושא מוות בעריסה. הורים אלו אינם ישנים בלילה, אינם אוכלים, מתעוררים מספר רב של פעמים ורצים למיטת התינוק. כל לילה הופך לסיוט עבורם. אם אתם חשים כך, אנא פנו לעזרה מקצועית. אינכם יחידים, התופעה מוכרת וניתנת לטיפול.

ד"ר הדר ירדני היא מומחית ברפואת ילדים, רופאה מחוזית בקופת חולים לאומית.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום