מצוקת אשפוז חמורה בבתי החולים

(0)
לדרג

יו"ר ההסתדרות הרפואית: "סתימה של כל בתי החולים היא רק שאלה של זמן". ביה"ח סורוקה: "בחטיבה הפנימית ישנה תפוסה של 140%"

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

בתגובה להודעת משרד הבריאות על סגירת בתי החולים ברזילי, תל השומר והעמק ל-24 שעות מתריעה ההסתדרות הרפואית מפני קריסת מערך האשפוז במדינה.

"מצוקת האשפוז אינה נחלתם של בתי החולים הנ"ל בלבד, ובכל בתי החולים בארץ נרשמה תפוסה של למעלה מ-100 אחוז", אומר ד"ר לאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית. "סתימה של כל בתי החולים היא רק שאלה של זמן". לדבריו, מדובר בכרוניקת סבל ידועה מראש של החולים במערכת אשפוז המתוחה עד קצה גבול היכולת. "ההסתדרות הרפואית מתריעה זה שנים מפני ההשלכות החמורות העלולות לנבוע מהמחסור האקוטי במיטות אשפוז ותקני רופאים ואחיות".

תפוסה של מעל ל-100%

ד"ר רוני דיוקמן סגן מנהלת בית החולים כרמל מסר ל-doctors כי "בית החולים כרמל בהחלט עמוס והתפוסה במחלקות הפנימיות הינה מעל 110%. חדר המיון גם הוא בתפוסה גבוהה מעל הממוצע, אבל בית החולים מותח את יכולות האשפוז כדי ששום חולה לא ישאר ללא מיטה, וזה כולל אשפוז חולים המיועדים למחלקה הפנימית גם במחלקות קרובות ואחרות כמו נפרולוגיה, דיאליזה וכו'. בית החולים מלא ועמוס אבל אין חולים במסדרונות".

מדוברות המרכז הרפואי סורוקה נמסר כי "בחטיבה הפנימית במרכז הרפואי סורוקה ישנה תפוסה של 140%. כבית החולים היחיד באיזור הנגב שאין לו גיבוי בבתי חולים אחרים באיזור, המרכז הרפואי סורוקה מטפל בכל החולים הפונים ומאשפז את מי שצריך. למרות העומס והמחלות המורכבות של החולים בחטיבה הפנימית, עושה הצוות כמיטב יכולתו לתת את הטיפול המירבי למטופליו".

מביה"ח רמב"ם נמסר כי "בביה"ח קיימות חמש מחלקות פנימיות קבועות ואחת נוספת שנפתחה באופן זמני על-מנת להתמודד עם העומס העונתי. נכון לעכשיו כל הפנימיות (לרבות זו הזמנית) בתפוסה של מעל 100% וחולים נוספים ממתינים לאשפוז במיון. גם המיון ברמב"ם מתמודד עם עומס רב בשעה זו. מלבד פתיחת מחלקה זמנית, כל אחות מטפלת ביותר חולים על מנת להתמודד עם העומס".

ואילו גם באשפוז ילדים המצב זהה: "מרכז שניידר לרפואת ילדים הינו בית החולים העמוס ביותר לילדים ובשל הביקוש הרב לשירותיו נמצא בלמעלה מ-100 אחוזי תפוסה במשך כל השנה", מוסרת דוברת שניידר. "בימים אלו עומדת התפוסה במחלקות הפנימיות על כ-125 אחוז, למעלה מהממוצע השנתי. יחד עם זאת ולמרות העומס, אנו עושים כמיטב יכולתנו לתת את השירות הטוב ביותר למטופלים הצעירים ובני משפחותיהם".

ישראל בפיגור משמעותי

במדד הלאומי לבריאות שפרסמה הר"י בחודש ספטמבר האחרון, עלה כי מצב התשתיות בבתי החולים במדינת ישראל הוא בפיגור משמעותי יחסית לאירופה במיוחד במספר מיטות אשפוז כלליות ל-100 אלף נפש ובמספר הרופאים החדשים המצטרפים למערכת.

ד"ר אידלמן קרא למשרדי הבריאות והאוצר להשקיע לאלתר את המשאבים הנדרשים להוספת מיטות אשפוז ותקני כוח אדם רפואי לפני שיהיה מאוחר מדי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום